میهن صنعت :

ماشین‌های لوکس خارجی ارز دولتی نمی‌گیرند

میهن صنعت : وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فعلا ثبت سفارش را برای اولویت‌های نهم و دهم متوقف کرده‌ایم، گفت: خودروهای سبک خارجی در اولویت نهم واردات کالا قرار دارند و از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند.

 

 

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس، مهدی غضنفری وزیرصنعت،معدن و تجارت در پایان جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی شایعات پیرامون ممنوعیت ورود خودرو به کشور گفت: خودروهای سبک خارجی در اولویت نهم واردات کالا قرار دارند و خودروهای با مصرف بیشتر در اولویت دهم قرار دارد که ما برای مدیریت تقاضای ارز فعلا ثبت سفارش را برای اولویت‌های نهم و دهم متوقف کرده‌ایم.

وی افزود: هدف از این کار ساماندهی نیاز بازار به ارز و تامین کالاهای مورد نیاز دیگراست و فعلا اولویت‌های نهم و دهم ثبت سفارش نمی‌شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش مداوم قیمت‌های خودروهای داخلی و ضرورت توجه این وزارتخانه به این مسئله تصریح کرد: کارگروهی که ساماندهی ارز را بر عهده گرفته است مدیریت توزیع ارز و مدیریت عرضه ارز را بر عهده دارد،ما برای مدیریت عرضه ارز مرکز مبادلات ارزی را ایجاد کرده‌ایم و برای بحث مدیریت تقاضای ارز تلاش‌ کرده‌ایم تا میزان نیاز کشور به ارز را به حداقل ممکن برسانیم.

غضنفری گفت: هدف از این کار این است که بتوانیم نیاز کشور به ارز را به حداقل رسانده و قیمت ارز در حد قیمت مرکز مبادلات ارزی کنترل شود.

وی افزود: در بازار داخلی نیز خودروسازهای بزرگ متعهد شده‌‌اند با چند شرط بتوانند قیمت خودروهای خود را افزایش دهند اول اینکه ما از این خودرو سازان خواستیم تولید خود را افزایش دهند تا مدیریت بازار خودرو حفظ شود و در مقابل خودرسازان بزرگ نیز از ما تقاضا داشتند که سرمایه در گردش خود را از بانک‌ها تامین کنند تا هم بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند و هم حجم تولید را بالا ببرند.

غضنفری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت کالاها نیز خواهیم بود یا خیر،‌گفت: ما بحث مدیریت قیمت را از سرچشمه آن یعنی بحث ارز شروع کرده‌ایم که در همین راستا مرکز مبادلات ارزی را راه‌اندازی کرده‌ایم و تاکنون نیز ارز سامان نسبی به خود گرفته است. در کنار این ما به سراغ صادرکنندگان رفتیم و با آنان به این توافق رسیدیم تا ارز خود را برای تولید و اقتصاد به داخل کشور تزریق کنند.

وی افزود: در بورس کالا نیز کالاها با ارز 3 هزار و 500 تومانی قیمت گذاری می‌شد و آنها نیز قبول کردند تا با ارز مبادله‌ای کالاها در بورس کالا قیمت گذاری شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: قیمت محصولات پتروشیمی و فلزات در صنایع پایین دستی بسیار موثر است و ما توافق کردیم تا قیمت‌ها همانند گذشته اصلاح شود و سازمان تعزیرات بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد که ارائه کالاها با ارز آزاد در بورس کالا ،تخلف محسوب می‌شود.

غضنفری گفت: ما بعداز آن به سراغ اصناف رفتیم تا آنها نیز در خصوص رعایت قیمت‌ها کنترل بیشتری داشته باشند و به تولید کنندگان نیز این اطمینان داده شد تا 10 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به تامین بودجه در گردش آنان اختصاص یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5461
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه