«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

ماهی گرفتن آمریکا از آب گل آلود با برهم زدن تعادل بازار نفت

استفاده از نفت به عنوان یک ابزارسیاسی موضوعی است که سال ها به آن پرداخته می شود و اما همچنان برخی از دولت ها مانند آمریکا از این ابزار به نفع خود استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، استفاده از نفت به عنوان یک ابزارسیاسی موضوعی است که سال ها به آن پرداخته می شود و اما همچنان برخی از دولت ها مانند آمریکا از این ابزار به نفع خود استفاده می کنند.

عوامل زیادی برای برهم زدن تعادل بازار نفت  در سال جاری وجود دارد که از جمله می توان از تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و یا حتی رشد بی سابقه ی تولیدات نفت آمریکا نام برد اما همان طور که مشخص است، وجه مشترک تمامی این عوامل نقش دولت آمریکا است که به تنهایی توازن بازار نفت را برهم ریخته و به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود که استفاده سیاسی از نفت موجب فروپاشی اوپک می شود و  وزیر نفت عمان در حمایت از وی گفت: «نباید از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده شود و باید سیاست از نفت حذف شود و به نفت باید به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه شود.»

نگاه سیاسی دولت ها به نفت منجر شده تا طی سال های اخیر شاهد تاثیرات منفی این رویکرد بربازار نفت باشیم.

خاورمیانه بیش از سایر نقاط جهان تحت تاثیر حضور پر رنگ نقش سیاست در بازار نفت قرار گرفته و درواقع  مهمترین عامل برهم زدن ثبات بازار نفت طی سال های اخیر دخالت و اقدامات آمریکا در این بازار است.

 مدام تحلیلگران نسبت به برهم ریختگی بازار به امریکا هشدار می‌دهند و برخی نیز تنها تهدید علیه ثبات بازار و تعادل آن را سیاست‌های دولت کنونی امریکا می‌دانند.

چندی پیش آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، از تمدید دوره شش ماهه معافیت مشروط هشت واردکننده اصلی نفت و گاز این کشورخودداری کرد و در پی آن بهای نفت نیز افزایش یافت.

تنش های سیاسی در خاورمیانه و تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا عرضه به بازار را دچار اختلال کرد و از طرفی دیگر تصمیم اوپک برای محدود نمودن تولیدات نفت از اوایل سال جاری منجر به روند صعودی شاخص های نفت شد.

اوپک و متحدانش مانند روسیه در اوایل سال جاری تصمیم گرفتند تا تولیدات خود را به منظور ثبات بازار به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. هدف اصلی اوپک برای اتخاذ این تصمیم مقابله با چرخه مازاد عرضه و افزایش تولید نفت شیل آمریکا است.

در سال‌های 2006 تا 2016، تولیدات نفتی روسیه 1.4 درصد، عربستان سعودی 1.5 درصد ودر مقابل آن آمریکا تولید نفت خود را 6.1 درصد افزایش داد. رشد تولیدات و کاهش میزان تقاضا در بازارهای بین المللی در سال 2013 باعث سقوط قیمت نفت شد و در واقع این سیاست اوپک مانعی برای افزایش تولیدات نفت آمریکا و در نتیجه سقوط قیمت نفت تلقی می شود.

نقش آمریکا در برهم زدن تعادل بازار نفت تنها محدود به خاورمیانه نمی شود. اختلافات تجاری میان آمریکا و چین از سال گذشته آغاز شده و همچنان این دو غول اقتصادی جهان به کشمش باهم می پردازند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کسری تجاری ۴۲۰ میلیارد دلاری این کشور در مبادلات سالانه با چین، سال گذشته تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را به ۲۵ درصد افزایش داد و چین نیز در اقدامی تلافی جویانه از افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای آمریکایی خبر داد.

آتش این جنگ طی روزهای گذشته با اعمال تعرفه های جدید علیه کالاهای چینی از سوی آمریکا دوباره شعله ورتر شد و در حالی که همه تحلیل گران در انتظار نتایج مذاکرات دو کشور و توافق تجاری  میان آن ها بودند. از آغاز مناقشات تجاری واشنگتن و پکن بازار های جهانی تحت تاثیر قرار گرفته اند که با توجه به این که آمریکا به یکی از مهمترین تولیدکنندگان انرژی تبدیل شده و چین هم عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت را یدک می کشد، بازار نفت نیز دچار التهاب شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی، چین و ایالات متحده مجموعا ۳۴ درصد مصرف جهانی نفت خام را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ در اختیار داشته اند

با پایان یافت مذاکرات دو کشور، قیمت شاخص های نفت روند نزولی را ثبت کرد و  درواقع نگرانی ها از رشد کند اقتصادی و در نتیجه کاهش تقاضا در بازار مانع از رشد قیمت نفت شده است اگرچه لازم به ذکر است که تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران و توافق اوپک و متحدانش برای کاهش عرضه به بازار منجر به تقویت شاخص های نفت در سال جاری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میهن صنعت، همان طور که پیش از این گفته شد، حضور آمریکا در سه عامل برهم زننده ثبات بازار نفت احساس می شود و سوء استفاده سیاسی از نفت منجر شده تا نگرانی ها در خصوص رشد کند اقتصاد جهانی تشدید شود اما می توان نتیجه گرفت که در پشت پرده این اقدامات آمریکا، اهداف پنهانی وجود دارد.

یک وبگاه عربی به نام العربی الجدید در یکی  از مقالات خود نوشته بود که  دلایل  زیادی برای اقدامات ترامپ و تحریم های علیه ایران در بازار نفت وجود دارد اما مهم‌ترین هدف واشنگتن از ایجاد این تنش ها، اجرای استراتژی سلطه آمریکا بر انرژی جهان و کنترل آن بر تامین نفت جهان، قیمت‌ها و خطوط تجارت نفت است.

این وبگاه خبری در ادامه گزارش خود نوشت، " تصمیم ایالات متحده میخی بر تابوت اوپک است که بازیچه دست ترامپ شده است؛ کسی که با توجه به منافع خود هر زمان که دوست دارد، آن را حرکت می‌دهد و عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم از این فرصت سوء استفاده می‌کنند. "

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=177269
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه