رییس جمهوری در بازگشت از ترکمنستان:

مبادلات اقتصادی تهران – عشق آباد تا پایان امسال دو برابر می شود

میهن صنعت: رییس جمهورگفت: با دولت ترکمنستان توافق کردیم تا حجم کالایی که سالیانه از مسیر ایران به بنادر جنوب منتقل می‌شود از ۲ میلیون تن فعلی به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، حسن روحانی چهارشنبه شب در فرودگاه مهرآباد و در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به نقش مهم کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در توسعه همکاریهای اقتصادی گفت: تردد آسانتر کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایران به ترکمنستان و صدور کالاها و خدمات آنان به کشورهای همسایه برای ما مهم است و در همین ارتباط نشستی هم با فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور در عشق‌آباد داشتیم .

 روحانی اظهارداشت: در جریان این سفر با دولت ترکمنستان توافق کردیم تا حجم کالایی که سالیانه از مسیر ایران به بنادر جنوب منتقل می‌شود از ۲ میلیون تن فعلی به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته و صدور روادید برای فعالان اقتصادی نیز تسهیل شود.

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات گسترده دو کشور در موضوع تبادل انرژی، اظهار داشت: تمایل خود را برای ترانزیت نفت و گاز ترکمنستان و خرید برق به هر میزان که آنها توان فروش داشته باشند را اعلام کردیم.

روحانی به سخنان رییس‌ جمهوری ترکمنستان در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور اشاره و تصریح کرد: آقای قربانقلی بردی ‌محمداف لیست مفصلی از زمینه‌ها و عرصه‌هایی که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در ترکمنستان فعالیت کنند، ارایه داد و حتی اعلام کرد در آن بخش‌هایی که مناقصه برگزار شده، باز هم راه برای مشارکت ایرانیان باز است و در مجموع نسبت به مشارکت اقتصادی ایرانی‌ها و نیز خرید کالاهای ایرانی، اظهار علاقه و تمایل کرد.

رییس جمهوری با اشاره به برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۷ در ترکمنستان خاطر نشان کرد: طبیعی است که ترکمنستانی‌ها حجم انبوهی از ساخت و ساز و برنامه‌های مفصلی برای آمادگی جهت اجرای موفق این بازی‌ها دارند که این فرصت مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران است، بویژه آنکه آنان کالاها و خدمات ایرانی را نسبت به رقبا ترجیح می‌دهند و به عنوان مثال رییس‌ جمهوری این کشور امروز در نشست تجار و بازرگانان دو کشور با اشاره به خرید اتوبوس از کشورهای دیگر اعلام کرد که ترجیح می‌دهم از ایران اتوبوس خریداری کنیم.

رییس جمهوری گفت: در مذاکرات و گفتگوهای خود توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های سلامت و پزشکی ،ساخت نیروگاه و مجتمع های پتروشیمی و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های دیگر را معرفی و مطرح کردیم و تفاهمات خوبی حاصل شد که می‌تواند مسیر مناسبی برای توسعه روابط باشد.

روحانی به اظهارتمایل طرف ترکمنستانی برای همکاری‌های علمی و فناوری با ایران نیز اشاره کرد و اظهارداشت: در این سفر همچنین برای دریای خزر، رژیمی حقوقی آن و منابع نفت و گاز احتمالی که در سواحل شرقی و جنوبی این دریا وجود دارد و امکان همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای استخراج این منابع نیز گفتگو کردیم. همچنین برای فعال‌تر کردن بنادر دو کشور در دریای خزر و همکاری‌های مرزی دو کشور نیز تفاهماتی صورت گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به امضای شمار زیادی سند همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: این تعداد اسناد و همکاری گواه عزم مصمم دو کشور برای توسعه روابط است که با وجود ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و از همه مهم‌تر اراده سیاسی سطح بالا تحقق آنها کاملاً در دسترس است.

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: ترکمنستان همواره از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و ما نیز از تفکر آنان در زمینه صلح و سیاست بی‌طرفی‌شان حمایت کرده‌ایم و امیدوارم روابط ما با همسایگان که از اصول سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید است، بیش از پیش گسترش یابد تا مردم ایران و کشورهای همسایه و منطقه از منافع آن بهره‌‌مند گردند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=70963
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه