قائم مقام معاون شهردار تهران:

محدوده مرکزی پایتخت خالی از خودروهای بنزینی می‌شود

میهن صنعت :‌قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از برنامه ریزی مدیریت شهری برای ممنوعیت تردد خودروهای بنزینی در محدوده مرکزی شهر در طول سال‌های آینده خبرداد و افزود: امیدواریم در اولین گام تا پیش از پایان برنامه 5 ساله شهرداری،موتورسیکلت های

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حجت الله بهروز امروز در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک گفت: در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بخش حمل و نقل عمومی بسیار پررنگ دیده شده و این نشان دهنده این است که رویکرد شهرداری و مطالبات مردم به این سمت می‌رود. 


وی با بیان اینکه در حال حاضر آلودگی هوا و ترافیک دو معضل مهم شهر تهران است، افزود: با توجه به ترافیک شهر تهران وجود خودروهای بی شمار و تعداد سفرهایی که با حمل و نقل اختصاصی انجام می‌شود، منجر به توقف طولانی شهروندان در شهر شده است. از سوی دیگر این اقدامات منجر به افزایش آلودگی هوا و ایجاد مشکلات زیست محیطی برای شهروندان شده است.

به گفته بهروز، رویکرد شهرداری تهران برای کمک به حل این معضل همواره استفاده از تجارب دیگر شهرهای دنیا و همچنین استفاده از پتانسیل داخلی و شهرداری تهران در برنامه پنج ساله دوم است و توجه ما در این برنامه به سمت و سوی کاهش آلودگی هوا و افزایش سهم حمل و نقل عمومی شهروندان است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تهران مورد بی‌مهری بسیاری قرار گرفته و تهرانیها از امکانات حمل و نقل عمومی، ریلی و اتوبوسی محروم مانده و تنها شهرداری از پتانسیل خود برای تامین ظرفیت استفاده کرده است، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته حمایت جدی از شهرداری تهران و سایر کلانشهرها نشد و اکنون خوشحالیم که بگوییم که با توافق و تغییر نگاه شهرداری و دولت و تعامل با مجلس می توان امیدوار به تغییر رویکرد بود تا مشکلات شهر به ویژه آلودگی هوا و ترافیک حل شود.

وی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، اجرای برنامه های شهرداری بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات شهر تهران در برنامه های دولت قرار گرفته است و امیدواریم با حمایت لازم از سوی دولت فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم.

بهروز با بیان اینکه یکی از اقدامات ما در دومین برنامه پنج ساله شهرداری محدود کردن ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر است، تصریح کرد: در برنامه‌هایمان قرار است با نگاه زیست محیطی ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک را کنترل کنیم. امروز اگر سوال شود که تا چه اندازه این محدودیت منجر به کم شدن آلودگی هوا شده است، نمی توان جواب مطمئنی داد؛ چراکه محدودیت‌ها خودرومحور بوده، بدون توجه به وضعیت تولید آلاینده ها، اما رویکرد در برنامه پنج ساله دوم عوض شده و قرار است شهرداری تهران در محدوده مرکزی طرح ترافیک توجه ویژه ای به کاهش آلاینده های زیست محیطی کند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این برنامه خودروهایی که حداقل آلایندگی را داشته باشند،اجازه ورود به محدوده مرکزی شهر را خواهند داشت و خودروهایی که آلایندگی آنها زیاد است، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک پیدا نمی کنند.
وی اظهارداشت: همچنین قصد داریم در سال آینده بخشی از ناوگان تاکسیرانی را به خودروهای هیبریدی و برقی مجهز کنیم که این طرح مورد توجه شورای شهر نیز قرار گرفته است. 

بهروز تصریح کرد: جایگزینی موتورهای برقی نیز پیشنهاد دیگر شهرداری تهران بوده که برای سال آینده قرار است به صورت پایلوت و با اولویت موتورسیکلت‌های مرکز شهر جایگزین موتورهای برقی شود که امیدواریم این مهم تا پیش از پایان برنامه 5 ساله شهرداری محقق شود. در ادامه برنامه آینده ما این است که محدوده مرکزی شهر عاری از خودروهای بنزینی شود. اکنون یک موتور سیکلت با سوخت بنزین 30 برابر خودروی پاک و سه برابر خودروی یورو2 آلودگی دارد.

بهروز با اشاره به معاینه فنی خودروها گفت: متاسفانه به دلیل نبود سیستم یکپارچه معاینه فنی شورای شهر و شهرداری تهران تصویب کردند خودروهایی که معاینه فنی خود را از مراکز خارج از شهر می‌گیرند برای استفاده از آرم های طرح ترافیک روزانه و سالانه باید معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در هماهنگی با مرکز معاینه فنی شهر تهران اعلام شده است که خودروهای صاحب معاینه فنی بدون پرداخت هزینه، تست فنی انجام دهند و معاینه فنی خود را از مراکز شهر تهران دریافت کنند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد ویژگی های آرم طرح ترافیک سال 93 نیز اظهارداشت: نماد رنگ سبز استفاده شده در آرم را به عنوان ایده محیطی زیستی و امید به آینده برای داشتن شهری سالم  است.تهمیدات امنیتی برای نیز جلوگیری از سواستفاده و جعل آرم نیز پیش بینی شده است.



وی در مورد تعداد آرم های طرح ترافیک نیز گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبه سال گذشته 15 هزار آرم از تعداد آرم های سالانه طرح ترافیک کم شده و به صورت روزانه و هفتگی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. به این ترتیب در سال آینده آرمهای روزانه و هفتگی تا سقف 40 هزار آرم افزایش پیدا می کند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه قرار بود دیگر آرم طرح ترافیک به صورت کاغذی چاپ نشود، گفت: ما متاسفانه هنوز از آرمهای سالانه فاصله نگرفته ایم. امیدواریم از سال آینده دیگر نیازی به چاپ آرم طرح ترافیک نباشد. البته رونمایی از آرم طرح ترافیک تبدیل به سمبل شده است.

بهروز ادامه داد: با هماهنگی شورای شهر تهران قرار شده که دیگر محدوده اضطرار (زوج و فرد) پایتخت هم مجهز به دوربین شود و تا پایان سال 93 قطعا این دوربین ها در محدوده اضطرار نصب می شود. بنابراین خودروهایی که برچسب آرم داشته و یا نداشته باشند، با ورود به طرح ترافیک توسط دوربین پلاک آنها کنترل می شود.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که شهرداری به صورت محدوده ای ورود خودروها را کنترل کند و به سمتی برویم که وارد شدن به هر کدام از این محدوده ها شامل محدوده طرح ترافیک، محدوده اضطرار و محدوده ورودی شهر بر اساس وضعیت زیست محیطی خودروها باشد.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای دریافت آرم طرح ترافیک، داشتن معاینه فنی اجباری است، توضیح داد: حتی ما اعلام کرده ایم که تاکسی ها باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک، معاینه فنی داشته باشند، ضمن آنکه خودروهای عمومی باید مجوز ورود طرح ترافیک را بگیرند. البته پلیس راهور پیش از این اعلام کرده بود که خودروهای عمومی می توانند وارد طرح شوند که این برداشت اشتباه بود و اصلاح شد و تمام خودروهای عمومی ( پلاک ع) باید مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را بگیرند.

بهروز درباره استانداردهای معاینه فنی گفت: معاینه فنی مراکز شهر تهران با استاندارد بالا انجام می‌شود. ما با همکاری محیط زیست قرار است استانداردهای زیست محیطی برای معاینه فنی را ارتقاء دهیم که قطعا ارائه دادن معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد و خودروهای فرسوده شانس کمی برای ورود به محدوده طرح ترافیک خواهند داشت.
وی درباره بودجه حمل و نقل عمومی شهر تهران و نحوه اختصاص آن برای توسعه یا نوسازی ناوگان گفت: حدود 60 درصد از بودجه شهرداری تهران برای سال آینده به ماموریت های حمل و نقل اختصاص یافته که این میزان اعتبار سهم خوبی است و نشان می دهد که حمل و نقل بزرگترین معضل پایتخت است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: 20 تا 25 درصد بودجه سال آینده برای مترو خواهد بود که بخش عمده ای از آن برای توسعه و قسمتی هم برای بازسازی و نوسازی حمل و نقلی اختصاص پیدا می کند.

بهروز با بیان اینکه در پنج سال آینده در صدد هستیم در بخش مترو حداقل 30 کیلومتر آن را توسعه دهیم، گفت: با حمایت دولت قطعا توسعه مترو به میزان اعلام شده، انجام می گیرد. همچنین ناوگان توبوسرانی نیز توسعه پیدا خواهد کرد که برنامه ریزی در این زمینه رساندن تعداد اتوبوس های شهر به 10 هزار دستگاه است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره گلایه مردم از آرم های روزانه و هفتگی نیز افزود: همواره محدودیت، رضایت عمومی را به دنبال ندارد، اما وقتی یک روز، روز ناسالم اعلام می‌شود و هشدار می دهند که کودکان، زنان باردار و کهنسالان از منزل بیرون نیایند، چه اصرار داریم که از خودروی شخصی استفاده کنیم؟ یکی از مزایای طرح های کوتاه مدت آن است که کنترل آن در اختیار خودمان است و می توانیم ارائه آن را محدود کنیم.

بهروز درباره آمادگی شهرداری برای واگذاری حمل و نقل به بخش خصوصی گفت: شهرداری تهران آمادگی دارد که خطوط BRT و حتی خطوط دیگر را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و ما حتی صرفا ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت باشیم، حتی در آینده ای نزدیک آمادگی داریم که سرمایه‌گذاران را برای توسعه خطوط مترو جذب و آن را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی درباره دستاوردهای سفرش به چین نیز توضیح داد: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی داشت و اینکه تمام خطوط مترو از طریق فاینانس که عمدتا از طریق چین انجام شده، توسعه پیدا کند. در مورد فاینانس نیز مشکل به وجود آمده مربوط به بانک های عامل خودمان بود که ضمانت فاینانس را انجام نمی دادند. دستاورد دیگر سفر به چین برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت واگن ها بود که قرار شد در تفاهم انجام شده سه هزار واگن طی تا چهار سال آینده به واگن های متروی شهر تهران اضافه شود.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از عدم اختصاص اتوبوس توسط دولت گذشته به شهرداری تهران گفت: در سه سال گذشته شهرداری صددرصد بوده اتوبوس های پایتخت را خریداری کرده که این سرمایه سنگینی را برای ما داشت.
بهروز درباره خطوط اکسپرس لاین برای شهرهای اقماری تهران نیز تصریح کرد: ما آمادگی برای انجام و راه اندازی اکسپرس لاین ها را داریم به شرط آنکه دولت ما را حمایت کرده و سرمایه گذاری لازم را انجام دهد. قطعا راه اندازی اکسپرس لاین ها می تواند سهم عمده ای در کاهش ترافیک پایتخت برای شهرهای اقماری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک خط اکسپرس لاین کامل و یک خط دیگر آن روبه اتمام است، درباره خصوصی‌سازی تاکسیرانی تهران نیز افزود: سیستم تاکسیرانی شهر تهران روش نیمه عمومی برای جابجایی شهروندان است که اگر ما به هدف مورد نظرمان برای توسعه مترو مبنی بر راه اندازی 470 کیلومتر خط مترو و توسعه خطوط اتوبوسرانی برسیم، قطعا در این میان سهم تاکسیرانی کاهش پیدا کرده و می توان برنامه ریزی خوبی برای واگذاری آن به بخش خصوصی همانند کشورهای دیگر داشته باشیم.

بهروز درباره سهم شهرداری از بودجه 2 میلیارد دلاری گفت: متاسفانه در لایحه بودجه دولت سهم حمل و نقل عمومی بسیار اندک است، اما صحبت هایی در تعامل با دولت و مجلس برای استفاده از بخش ارزی شده است که بتوانیم از این 2 میلیارد دلار با حمایت وزارت نفت در بخش حمل و نقل بهره بگیریم./شهر
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=43739
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه