میهن صنعت :

محدودیت در عرضه گازوئیل خلاف جریان توسعه کشور است

بر اساس قانون هدفمند سازی یارانه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت سوخت در کشور باید به قیمت فوب خلیج فارس برسد اما قطعا با توجه قیمت های تعیین شده هر گونه محدودیت در عرضه سوخت بر خلاف توسعه خواهد بود


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : محدودیت درعرضه گازوئیل خلاف جریان توسعه در کشور است.

حسین امیری خامکانی با بیان این مطلب افزود : بر اساس قانون هدفمند سازی یارانه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت سوخت در کشور باید به قیمت فوب خلیج فارس برسد اما  قطعا با توجه قیمت های تعیین شده هر گونه محدودیت در عرضه سوخت بر خلاف توسعه خواهد بود.

وی تصریح کرد : هر استانی بر اساس سیاستهای توسعه ای تدوین شده ،باید انرژی مورد نیاز منطقه خود را تامین کند البته در این راستا شاید دولت میزانی از سوخت مورد نیاز را در غالب سهمیه عرضه کند و ما بقی نیز به صورت آزاد تامین شود اما اینکه اصلا سوختی اختصاص نیابد خلاف اصول و سیاستها وشاخص های توسعه در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه هر استانی باید گازوئیل مورد نیاز حملو نقل را تامین کند ، تصریح کرد : اصلا این مطلب ، قابل توجیه نیست که استانی نیازمند گازوئیل است و در این جهت سوخت مورد نیاز تامین نشود.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل از زیر ساختهای مهم توسعه کشورمحسوب می شود ، افزود : با توجه به اینکه هم اکنون در سال دوم اجرای هدفمند سازی یارانه ها قرار داریم لزا دولت طبق قانون می تواند حداکثر دو گام در راستای  افزایش قیمت ها بردارد منتهی دولت بر اساس قانون هر اقدامی که انجام می دهد باید انرژی و سوخت مورد نیاز استانها را تامین نماید.

بر اساس آمارهای غیر رسمی در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 5 میلیون لیتر گازوئیل اختصاص یافته به ناوگان حمل ونقل از طریق مبادی غیر رسمی به خارج کشور قاچاق می شود که در این راستا دولت طرح  های جدیدی برای مقابله با قاچاق گازوئیل در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس و با توافق ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ،شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ،سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور و  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار بود از ابتدای امسال عرضه منطقه ای گازوئیل در 20 استان کشور عملیاتی شود که هم اکنون در حال طی بررسی نهایی است.

 گفته شده است که در صورت اجرای موفق فاز دوم عرضه سهمیه گازوئیل منطقه ای ، از اواسط تابستان امسال  این طرح به طور همزمان در سراسر کشور  اجرایی  می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1299
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه