میهن صنعت :

مذاکره با محیط ‌زیست برای تعویق استاندارد یورو۴

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان با تشریح جزئیات جلسه خودروسازان با مسئولان سازمان محیط زیست برای تعویق یک‌ساله استاندارد یورو ۴ گفت: از وزارت صنعت خواستیم تا این موضوع در جلسه‌ای با حضور مسئولان دولت بررسی و تصمیم‌گیری شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در جلسه‌ای که اخیراً با مسئولان سازمان محیط زیست داشتیم، مشکل عدم توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 را مطرح کردیم اما مسئولان محیط زیست بر تولید خودرو با استاندارد یورو 4 اصرار داشتند.

وی با بیان اینکه مصوبه مربوط به لزوم توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 از 6 ماه پیش از تولید خودروهای با این استاندارد، هم در زمان ریاست جمهوری خاتمی و هم در زمان احمدی‌نژاد صادر شده است، افزود: طبق آخرین مصوبه دولت در 16 اسفند سال گذشته، قرار شد از سال 92 تولید خودرو با استاندارد یورو 4 انجام شود و در بند 7 این مصوبه نیز وزارت نفت مکلف شد که از ابتدای سال 91 سوخت با استاندارد یورو 4 را توزیع کند.

* بنزین یورو 4، یورو 4 نبود!

وی با بیان اینکه مسئولان وزارت نفت در جلسه با مسئولان سازمان محیط زیست اعلام کردند که تاکنون سوخت با استاندارد یورو 4 در کشور توزیع نشده است، تصریح کرد: طبق اعلام آنها، تنها در روز هوای پاک در سال گذشته در یکی از پمپ‌بنزین‌ها گازوئیل با استاندارد یورو 4 توزیع شده ولی هیچ عرضه‌ای در مورد بنزین یورو 4 صورت نگرفته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: حتی سوختی که نفتی‌ها عنوان می‌کردند با استاندارد یورو 4 تولید شده نیز حدود 6 ماه پیش توسط آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که این نمونه‌ها دارای استاندارد یورو 4 نیستند.

وی افزود: نمایندگان وزارت نفت عنوان کردند که توزیع سوخت یورو 4 از سال آینده در 8 کلانشهر آغاز خواهد شد و ابتدا نیز این کار از تهران شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسه با مسئولان محیط زیست، خواستیم که اجرای استاندارد یورو 4 برای خودروهای بنزینی حداقل یک سال به تأخیر بیفتد، گفت: در مورد خودروهای گازوئیلی نیز فعلاً این موضوع نباید عملی شود زیرا برای خودروهای دیزلی علاوه بر این نوع سوخت، به ماده ادبلو نیز نیاز است که حتی در یک پمپ نیز این ماده توزیع نشده است.

* مخزن اضافه برای بنزین یورو 4 نداریم

 

وی با اشاره به حضور نمایندگان شرکت پالایش و پخش در جلسه خودروسازان با سازمان محیط زیست، گفت: نمایندگان این شرکت در این جلسه اعلام کردند که نمی‌توانند همزمان با بنزین یورو 2 ، بنزین یورو 4 را توزیع کنند، زیرا برای این کار نیاز به مخزن اضافه در جایگاه پمپ‌بنزین‌ها است، در حالی که معمولاً جایی برای مخزن اضافه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 نازل‌های سوخت‌گیری نیز باید تغییر کنند؟ گفت: خیر، تغییری در این مورد لازم نیست.

وی با اشاره به توجیه برخی نمایندگان سازمان محیط زیست که عنوان می‌کنند با وجود عدم توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4، چه طور خودروهای وارداتی که با این استاندارد تولید شده‌اند، در استفاده از سوخت یورو 2 مشکلی ندارند؟ گفت: تولید‌کنندگان خودروهای وارداتی با تغییر تنظیمات ECU این خودروها مانع از آلارم‌دهی آن به دلیل مصرف سوخت یورو 2 می‌شوند اما کاتالیست کانوکتور این خودروها که باید حدود 100 هزار کیلومتر کار کند، با پیمایش 20 هزار کیلومتر آسیب می بیند.

دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: به این ترتیب پس از پیمایش 10 تا 20 هزار کیلومتر، خروجی اگزوز این خودروها مطابق با استاندارد یورو 4 نخواهد بود و موتور این خودروها نیز در طولانی مدت آسیب خواهد دید و حداقل 200 هزار تومان برای تعویض کاتالیست آنها باید هزینه شود.

وی با بیان اینکه از مسئولان وزارت صنعت خواسته‌ایم تا جلسه‌ای در دولت برای پیگیری این موضوع برگزار کنند، گفت: این جلسه در هیئت دولت و یا کارگروه حمایت از تولید برگزار خواهد شد.

* دلیل تولید تندر90 با استاندارد یورو 4

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود عدم توزیع سوخت یورو 4 چرا خودروسازان از چند ماه پیش نسبت به تولید تندر 90 با استاندارد یورو 4 اقدام کرده‌اند؟ گفت: طبق مصوبه 16 اسفند سال گذشته، این موضوع را به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد خودروسازان ایرانی اعلام کردیم و آنها نیز نسبت به واردات موتور و اجزای خودرو با استاندارد یورو 4 اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تندر 90 ، خودروهای 206 و مگان نیز با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند، افزود: این خودروها نیز به مشکل خودروهای وارداتی دچار خواهند شد.

نعمت‌بخش ادامه داد: خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از خریداران 700 هزار تومان بیشتر دریافت می‌کنند، در حالی که به دلیل عدم توزیع سوخت با استاندارد مناسب، در مدت یک سال و نیم و یا پس از پیمایش 20 هزار کیلومتر، کاتالیست این خودروها نیز باید عوض شود.

به گفته وی، در حال حاضر دستگاه‌های معاینه فنی در کشور نیز مجهز به تشخیص ایراد کاتالیست‌ها نیستند.

وی ادامه داد: خودروهای تولیدی به صورت CKD مانند تولیدات کرمان خودرو نیز براساس استاندارد یورو 4 سفارش‌گذاری شده‌اند که در صورت نبود بنزین مناسب، مانند خودروهای وارداتی دارای ایراد فنی خواهند شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10462
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه