میهن صنعت :

مراسم قالیشویی «مشهد اردهال»، میراث فرهنگی ناملموس یونسکو شد

میهن صنعت : مراسم قالیشویی مشهد اردهال در کاشان به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شد.

به گزارش میهن صنعت مراسم قالیشویی مشهد اردهال در کاشان به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیته حمایت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو طی جلسه‌ای در محل اصلی این سازمان، 16 آئین جدید از کشورهای مختلف از جمله ایران را به فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت اضافه کرد.

 

مراسم قالیشویی در مشهد اردهال کاشان یکی از آئین‌هایی است که در فهرست جدید سازمان یونسکو به چشم می‌خورد. این مراسم به یادبود «امامزاده سلطان علی» در میان مردم کاشان و فین برگزار می‌شود.

 

براساس داستان‌های قدیمی جسد «سلطان علی» در حالیکه در یک قالی پیچیده‌ شده بود، برای غسل دادن به رودخانه برده شد.

 

مراسم قالیشویی مشهد اردهال در کاشان در بقعه «سلطان علی» برگزار می‌شود که طی آن یک فرش در میان ازدحام جمعیت در یک رودخانه مقدس شسته می‌شود.

 

مردم کاوه برای پاشیدن گلاب بر روی این فرش شسته‌شده جمع می‌شوند و پس از آن فرش به مردم شهر فین تحویل داده می‌شود و آنها فرش را دوباره در رودخانه جاری می‌شویند و آن را گلاب‌ا‌فشانی می‌کنند.

 

از دیگر آثار اضافه شده به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو می‌توان به یکسری رژه نظامی در بلژیک‌، فستیوال و مراسم آتش بازی «ایشا پکناپیستا» در بولیوی‌، فستیوال «فروو» در برزیل،‌ فستیوال «سینت فرانسیس» در کلمبیا، آیین آوازخوانی «کلاپا» در کرواسی‌، مراسم بافت کلاه حصیری در اکوادور‌، فستیوال موسیقی «منست نو» در فرانسه‌، یک مراسم هنری مربوط به کاتولیک‌های مجارستان،‌ مراسم آوازخوانی بودایی در هند،‌ مراسم ساخت ویلن در ایتالیا‌، یک مراسم مذهبی‌ هنری در جشن آتش‌بازی ژاپنی‌ها‌، فستیوال گیلاس در مراکش، مراسم فرهنگی مربوط به «بالافون»‌ها در مالی‌، مراسم راهپیمای و مرثیه‌خوانی «العزی» در عمان و مراسم آوازخانی سنتی «ایرنگ» در کره جنوبی اشاره کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6868
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه