میهن صنعت:

مروري بر برنامه 90 اين هفته

میهن صنعت: برنامه "90" اين هفته که با حضور ويدئويي برانکو ايوانکوويچ، نگاه نوستالژيکي به گذشته داشت، در بخش اصلي از کميته انضباطي فدراسيون فوتبال انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، برنامه "90" اين هفته در دو بخش – نخست نگاه نوستالژيک به تيم هاي ملي فوتبال که در دوره هاي مختلف به جام جهاني صعود کردند و دوم ديد انتقادي به تصميمات کميته انضباطي – پخش شد.

به گزارش ايسنا ، برنامه با پخش گزارش ديدار دوستانه تيم ملي برابر گينه آغاز شد.

پس از اين گزارش، فردوسي پور با اشاره به اقدام ناپسند برخي که در صفحه شخصي "فرناندا ليما" مجري معروف برزيلي و "ليونل مسي" بازيکن نامدار آرژانتين در شبکه اجتماعي مطالب موهن و ناسزا نگاشته بودند، از اقدام مشابه در صفحه دانيل داوري انتقاد کرد.

ايران در جام جهاني 1978 آرژانتين

بخش اول برنامه نگاهي نوستالژيک به حضور ايران در جام هاي جهاني مختلف داشت. نخستين گزارش متعلق به جام جهاني 1978 آرژانتين بود.

حميدرضا صدر، کارشناس و حسين کازراني، فوتباليست قديمي تيم ملي مهمانان ويژه اين بخش بودند. حشمت الله مهاجراني هم که در دوبي به سر مي‌برد از طريق ويدئو کنفرانس به جمع مهمانان اضافه شده بود.

مهاجراني در بخشي از سخنانش درباره تفاوت فوتبال امروز و زمان خود حرف زد. او گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم ورزش اول ما فوتبال است اما کسي نمي داند به چه سمتي حرکت مي‌کند.

وي ادامه داد: ما در جام جهاني 78 چند پنالتي خورديم که نبايد مي‌خورديم. وقتي در تورنمنت رئال مادريد شرکت کرديم و برابر آرژانتين مساوي کرديم، همه مي‌گفتند که در جام جهاني عملکرد خوبي خواهيم داشت.

مهاجراني همچنين گفت: در بازي با پرو براي پيروزي به ميدان رفتيم و هجومي کار کرديم که هنوز هم پشيمان نيستم. برابر هلند خوب شروع کرديم و در 25 دقيقه اول صادقي و فرکي دو فرصت به دست آودند که گل بزنند. اسکاتلند هم آن روزگار يکي از بهترين تيم‌هاي دنيا بود.

فردوسي پور در ادامه به پخش کليپي از تلويزيون درباره ماريو زاگالو، سرمربي آن روزهاي کويت اشاره کرد و از صدر خواست درباره شرايط آن بازي‌ها صحبت کند. صدر هم گفت که زاگالو آن روزها واقعا بسيار مغرور بود.

حسين کازراني در ادامه برنامه در واکنش به حرف فردوسي‌پور مبني بر اين که آيا تيم ملي از رويارويي با هلند ترسيده بود؟ گفت: براي چه بايد مي‌ترسيديم؟ ما با فرانسه، آرژانتين، منچستريونايتد، تيم ملي مراکش و تيم هاي اروپايي زيادي بازي کرده بوديم.

مهاجراني در پايان حرفهايش گفت: حوادث فوتبال پيش بيني نشده است. يونان قهرمان اروپا شد در حالي که کسي فکرش را نمي‌کرد. وقتي نام کشور روي پيراهن بازيکن نوشته مي‌شود يعني او بايد از خاک کشورش دفاع کند. اين مساله مي‌تواند به تيم ملي کمک کند.

در پايان اين بخش،، فردوسي پور از کازراني خواست که يک خاطره قابل پخش بگويد که اين حرفش باعث خنده مهمانان برنامه شد. او همچنين نقبي هم به ماجراي پاس و رفتنش به همدان زد و از کازراني پرسيد: پاس شما الآن کجاست؟ او هم پاسخ داد: زيرگروه!

کازراني هم در پايان حرفهايش گفت: بازيهاي تيم ملي را نگاه نمي‌کنم. يک بار با چند دوستم که از خارج آمده بودند به ورزشگاه رفتم. چهار بليت داشتيم و سه بليت VIP هم از فدراسيون گرفتم اما ما را به ورزشگاه راه ندادند. جام جهاني را هم مي‌بينيم اما نه بازي‌هاي ايران را!

فردوسي پور هم گفت: بازي با نيجريه را ببينيد اگر ديديد خيلي اوضاع خراب است باقي بازي‌ها را نبينيد!

ايران در جام جهاني 1998 فرانسه

پس از اين بخش، گزارش از صعود ايران به جام جهاني 1998 فرانسه پخش شد. در اين بخش، بيژن ذوالفقارنسب جاي کازراني را گرفت.

پيش از پرداختن به بحث جام 98، فردوسي پور خبري مربوط به گروگان گرفته شدن پنج مرزبان ايراني در پاکستان را خواند و از مردم خواست که در کمپين‌هاي جهاني مربوط به اين مساله عضو شوند تا زمينه آزادي سريعتر آنها فراهم شود.

پرويز پرستويي، بازيگر نام آشناي سينما و تلويزيون مهمان تلفني اين بخش برنامه بود تا درباره اين مساله صحبت کند.

وي گفت: شايد خيلي‌ها تعجب کنند که من در برنامه "90" شرکت کردم. اعضاي تيم ملي کشتي از اين ماجرا حمايت کردند و ابراز تمايل کردند که با لوئيس، نماينده سازمان ملل در ايران ديدار کنند. گفتيد که اگر مردم ما يک ميليون امضا در سايت مربوطه ثبت کنند، سازمان ملل وارد ماجرا مي شود اما من مي‌گويم که ايرانيها نه يک ميليون که 70 ميليون امضا خواهند زد.

در ادامه سايت www.tpm.ir به عنوان کمپين "سربازان ايراني را آزاد کنيد" براي امضاي ايرانيان اعلام شد. پرستويي تاکيد کرد که مردم براي اين کار تا پنجشنبه فرصت دارند.

در ادامه ذوالفقارنسب تاکيد کرد که به شدت مخالف اخراج توميسلاو ايويچ از تيم ملي بود.

او گفت: ايويچ سيستم‌هاي زيادي را امتحان مي‌کرد. بعد از بازي با رم که با هفت گل باختيم، به من گفت که خوب شد اين طور باختيم. بگذاريم حريفان فکر کنند ما اين قدر ضعيف هستيم.

صدر هم در ادامه گفت که اخراج ايويچ اشتباه بسيار بزرگي بود.

ذوالفقارنسب همچنين گفت: به ضرس قاطع مي‌گويم که اخراج ايويچ ظرف سه تا چهار ساعت بحث در تهران اتفاق افتاد. خيلي‌ها در فوتبال ايران زحمت کشيده‌اند. در آن مقطع چند مربي ايراني با رزومه مثبت بودند که در صورت رفتن ايويچ مي‌توانستند جاي او را بگيرند. من هم با دلخوري کنار تيم ماندم.

وي ادامه داد: بعد بازي با آمريکا تنها سه روز فرصت داشتيم که يک روزش استراحت مطلق بود. ضمن اين که فاصله فوتبال ايران با آلمان حتي در همان زمان زياد بود. ما تحليلي از آلمان داشتيم و در نيمه اول هم خوب بازي کرديم اما در نيمه دوم کلا تغيير کردند.

صدر در ادامه گفت: ما در همه جام‌هايي که بوديم، سومين بازي ما بدترين بازي ما بود. حالا هم مي گوييم که نيجريه مهمترين بازي ماست در حالي که از بوسني حرف نمي زنيم.

ذوالفقارنسب هم گفت: هميشه بين بازي‌هاي اول و دوم در جام جهاني چهار روز وقت هست و بين بازي دوم و سوم فقط سه روز. من نگران هستم.

وي همچنين گفت: آن زمان بازيکن سالاري وجود داشت و چند بازيکن اجازه يافتند که در تصميمات فدراسيون نظر بدهند. مديريت قاطع اجازه اين کار را نمي‌دهد مانند آن دوره اي که ايويچ در تيم ملي بود. آن طور هم نبود که بازيکن ياغي باشد اما صحبت ها به تهران منتقل مي شد. اين مساله تا زمان اخراج ايويچ نبود. مقداري هم حضور آژانس هاي ترانسفر بازيکن تاثيرگذار بود.

ايران در جام جهاني 2006 آلمان

سومين بخش نوستالژيک برنامه اين هفته به جام جهاني 2006 اختصاص داشت. برانکو ايوانکوويچ در اين بخش به صورت ويدئو کنفرانس مهمان برنامه بود.

پيش از شروع بحث با مهمان اين بخش، بخشي از مستند "پياده‌روهاي واراژني" اثر ميلاد صدرعاملي که به زندگي برانکو ايوانکوويچ، سرمربي تيم ملي در جام جهاني 2006 اختصاص داشت پخش شد.

برانکو که پس از هشت سال بار ديگر مهمان برنامه "90" شده بود، از اين اتفاق ابراز خرسندي کرد و گفت: مردم ايران در قلب من هستند چون خيلي دوران موفق و خوبي در ايران داشتم. ايران کشور دوم من است. هميشه استقبال خوبي از من مي شود وقتي مردم ايران را مي بينم.

وي درباره صعود ايران به جام جهاني با هدايت خودش و يکنواخت بازي کردن تيم ملي در يک سال مانده تا جام جهاني – سوالي که فردوسي پور پرسيد – گفت: راحت صعود کرديم اما حرف شما را قبول دارم.

برانکو همچنين درباره اين که مصدوميت بازيکنان در آستانه جام جهاني مثل زندي، مهدوي کيا، هاشميان و علي کريمي چقدر در بازي تيم ملي تاثير داشت، گفت: بله با اين مشکل روبرو بوديم. گل محمدي هم در باشگاهش مصدوم شد و دير به ما رسيد.

در ادامه فردوسي پور از برانکو درباره پيروزي 4 بر 3 تيم ملي برابر کره جنوبي پرسيد که او پاسخ داد: کره تيم چهارم جام جهاني بود و ما عملکرد خوبي داشتيم و برديم. يکي از بهترين بازيهاي ما بود. ژاپن را هم در تهران برديم.

وي درباره اين که تيم ملي چرا بازي هاي تدارکاتي خوبي براي جام جهاني نداشت گفت: مشکل ما اين بود که تيم کامل را نداشتيم. زمان زيادي را براي آماده سازي نداشتيم. خيلي ها مصدوم بودند. علي کريمي مشکل زانو داشت، مهدوي کيا هامبورگ بود و مشکل پيدا کرد. زمان زيادي از دست داديم.

وي در ادامه درباره نقش اختلاف فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني وقت در اين امر گفت: همه کساني که بودند مسئول بودند اما مشکل ما بازيکنان بودند. آنها مصدوميت زيادي داشتند و باشگاه ها بازيکنان را به ما نمي دادند تا آنها را آماده کنيم.

مجري برنامه از حواشي تيم ملي و لگد علي کريمي به ساک ورزشي اش پس از تعويض پرسيد. برانکو گفت: من او را درک مي کنم چون همه از او انتظار زيادي داشتند اما او مصدوم بود و چهار ماه زمان کافي نبود که آماده شود. او خيلي غمگين و عصباني بود چون نمي توانست پتانسيل واقعي اش را نشان دهد.

وي درباره عملکرد علي دايي در آن جام و انتقاهايي که از او مي شد گفت: دايي يکي از بزرگترين بازيکنان ايران است و بهترين گلزن تيم مهاي ملي در دنياست. او در آن زمان شرايط خوبي داشت. فکر مي کرديم که دايي مي تواند کمک کند چون حريفان ما قد بلندي نداشتند. مي دانستيم که او آخرين جام جهاني اش را تجربه مي کند و مي خواستيم به عنوان بازيکن بزرگ فوتبال را ترک کند.

برانکو درباره انتظارات مردم از تيم ملي هم گفت: من هم انتظارات زيادي داشتم. ما تيم خوبي ساختيم اما هيچ کس نمي داند که چه خواهد شد. مي توانيد پرتغال را بدون فيگو، دکو و رونالدو تصور کنيد؟ آنها جزو بزرگترين بازيکنان آن روزگار بودند و ما هم مصدوم هاي زيادي داشتيم که غير منتظره بود.

وي افزود: برابر مکزيک خيلي خوب بوديم و فقط بر اثر اشتباه خودمان دو گل خورديم. پرتغال جام هاي خوبي را با آن بازيکنان گرفته بود. موقعيت هاي خوبي داشتيم ولي شانس نداشتيم. مقابل آنگولا هم مي توانستيم برنده باشيم.

فردوسي پور در ادامه از ماجرا "کت جادويي" برانکو پرسيد که او گفت: بله ! آن زمان اين کت را مي پوشيدم. (با خنده) اين چيزي است که بين مربيان مرسوم است. ما سعي مي کنيم برخي چيزها را جادويي بدانيم.

وي در پاسخ به اين سوال که قبول دارد مربي محافظه کاري بوده گفت: نه من هرگز چنين کسي نبودم چون فوتبال مدرن بازي مي کنيم و گاهي لازم است چيزي را از دست بدهيم. ما از نوع بازي تيم ملي راضي بوديم.

برانکو در ادامه در پاسخ به سوال فردوسي پور درباره مشکل مالي که باعث شد نتواند به ايران برگردد و اين که آيا پيشنهادي براي بازگشت به ايران داشته يا خير گفت: پيشنهاداتي داشتم که به ايران برگردم.

وي در ادامه درباره حرف علي دايي مبني بر اين که برخي بازيکنان به او پاس نمي دادند گفت: زمان کوتاهي داشتيم. دايي مهاجم بود، کريمي هم مي توانست در اين پست بازي کند. راه هاي زيادي بود که مي توانستيم بازي کنيم. اين طور نبود که کسي به او پاس ندهد ما برنامه هاي مختلف داشتيم.

برانکو در ادامه گفت: برخي از ديدارهاي تيم ملي ايران را از جمله ديدار با کويت و جام ملت هاي آسيا ديدم.

او در پايان درباره سبک بازي تيم ملي بوسني گفت: اين اولين جامي است که بوسني در آن شرکت مي کند. آنها بازيکنان خوبي دارند و راحت به جام جهاني رسيده اند. مونته نگرو و بوسني تيم هاي خوبي هستند که نزديک به هم باي مي کنند. مهم اين است که برابر آنها آماده باشيد. بوسني تيم خوبي ساخته است. بازي آساني با بوسني نخواهيد داشت.

در ادامه برنامه، گزارش "90" از زمين هاي ورزشي اسلامشهر پخش شد. پرويز برومند، دروازه بان اسبق استقلال در اين گزارش، خبرنگار "90" را همراهي و راهنمايي مي کرد.

بخش دوم؛ نقد تصميمات کميته انضباطي

فردوسي پور در ابتداي اين بخش گفت که قصد داشته براي اين موضوع يک ميزگرد با حضور اسماعيل حسن زاده، عبدالرحمن شاه حسيني، براتي و غلامرضا رفيعي ترتيب دهد اما اين کار را به پس از پايان ليگ موکول کرده است.

غلامرضا رفيعي تنها مهمان اين بخش برنامه بود.

رفيعي در آغاز حرفش گفت: مي پرسند که مگر چند مخاطب "90" حقوقدان هستند؟ قانون و مقررات براي مردم نگاشته شده است. مثل قوانين راهنمايي و رانندگي. اغراق نيست اگر بگوييم که بيش از 10 هزار قانون و مقررات درباره فوتبال وضع شده است.

وي ادامه داد: نمي خواهم وارد جزئيات يک پرونده بشوم اما به نظر مي رسد که برخي از قوانين انضباطي ما منطبق با قوانين جهاني نيست. نمي توانيد از يک مربي يا بازيکن بخواهيد اقدامي قانوني را انجام دهد مگر اين که آن قانون را برايش توضيح داده باشي.

رفيعي در ادامه تصوير سايت فدراسيون فوتبال را نشان داد و گفت: از سالها پيش دو سند مهم در سايت فدراسيون بود که حالا نيست؛ اساس نامه فدراسيون و آيين نامه انضباطي. يکي از چيزهاي عجيب و غريبي که هست، اين که آيين نامه پزشکي و ساير موارد وجود دارد اما آيين نامه انضباطي وجود ندارد.

وي ادامه داد: سايت سازمان ليگ و اتحاديه باشگاه هاي فوتبال ايران هم اين اسناد را ندارد!

پرسش پيامکي برنامه اين هفته اين بود:

به نظر شما مرد سال فوتبال ايران چه کسي است؟

آندرانيک تيموريان

سيد جلال حسيني

اشکان دژاگه

رضا قوچان نژاد

در پايان برنامه 39 درصد شرکت کنندگان رضا قوچان نژاد را به عنوان مرد سال فوتبال برگزيدند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44373
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه