«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

مرگ تدریجی یک رویا/ ممنوعیت واردات خودرو کار مافیا است؟

با بسته شدن واردات خودرو شاید یک مشکل حل شده باشد اما قطع به یقین 100 ها مشکل جدید بوجود آمده است. تنها مشکلی که از نظر دولت مردان با بسته شدن واردات حل شده عدم خروج ارز و ثبات در بازار ارزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با بسته شدن واردات خودرو شاید یک مشکل حل شده باشد اما قطع به یقین 100 ها مشکل جدید بوجود آمده است. تنها مشکلی که از نظر دولت مردان با بسته شدن واردات حل شده عدم خروج ارز و ثبات در بازار ارزی است. اما در مقابل می‌توان به  بیکاری و تعطیلی شرکت‌ها و کارمندان آنها، حذف درآمد حاصل از عوارض خودرو‌های وارداتی، متوقف شدن روند اسقاط خودرو‌ها و درنتیجه کمتر شدن آلودگی و تصادفات و… اشاره کرد.

بسته شدن واردات تنها صورت مسئله را پاک کرد و کمکی به اصل ماجرا نداشت. حالا با گذشت نزدیک به دو سال از این ماجرا، خودرو‌هایی که پیش از این نیز وارد شده‌اند و جز تعهدات شرکت‌ها به خریداران محسوب می‌شود در گمرک مانده‌اند وترخیص آنها نیز به مشکل برخورده است.

به علت عدم تمدید مصوبه از 16 تیرماه به بعد، باز هم روند ترخیص خودرو‌ها متوقف شد و بیش از 7 هزار خودرو همچنان در گمرک اسیر شده‌اند. 800 دستگاه علاوه بر اظهار نامه، پروانه گمرک و برگه سبز دارند، بالای 2 هزار دستگاه اظهار شدند و مابقی نیز قبض انبار دارند به تاریخ همان مصوبه که اجازه ترخیص خودرو‌ها داده شده بود.

در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با ذکر اینکه هیچ خبری از واردات نیست به خبرنگار «میهن صنعت» گفت: در حال حاضر هیچ خبری از تصویب، نامه و یا جلسه‌ای مبنی بر اینکه آزادسازی واردات دوباره از سر گرفته شود نیست و کم کم باید فاتحه این صنف را خواند. خودرو‌های وارداتی از دید مردم شاخصی برای قیمت‌گذاری، ایمنی و رفاه هستند و دیگر خودرو‌ها را با آنها مقایسه می‌کنند.

دادفر در خصوص واردات بدون ارز توضیح داد: ما 4 راهکار برای از سر گیری واردات خودرو پیشنهاد دادیم که به ترتیب از این قرار است:

  • اموال و دارایی‌های مالکان نمایندگی در کشور: با توجه به اینکه این دوستان سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند و کسب و کارشان به خطر افتاده و در حال نابودی است، حاضر هستند هرچه سرمایه در خارج از کشور دارند به صورت خودرو وارد ایران کنند.
  •  

  • استفاده از سرمایه ایرانیان مقیم خارج در تامل با شرکت‌ها: در این راه سرمایه‌داران خارج از کشور در تامل با شرکت‌ها و نمایندگی‌های خودرو، سرمایه خود را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند واردات را انجام دهند. ما در خارج از کشور سرمایه‌داران خوب و زیادی داریم که می‌توانند به این صنعت کمک کنند. در عین حال با این راه تهدید تحریم به فرصت تبدیل می‌شود.
  •  

  •  استفاده از اعتبار شرکت‌های تولید کننده: این شرکت‌ها حاضر بودند به واردکنندگان اعتباری با سقف‌های دو تا سه ساله بدهند تا واردات صورت بگیرد و آنها بعدا وجوه خود را دریافت کنند که در این راه به هیچ عنوان به انتقال ارز نیازی نیست.
  •  

  • استفاده از منابع بلوکه شده که حاصل از فروش نفت است: این پیشنهاد توسط مسئولین اقتصادی و سیاسی کشور‌های تولیدکننده خودرو در خارج داده شد. در این راهکار بخشی از درآمد بلوکه شده به صورت خودرو به کشور باز خواهد گشت.
  • اما متاسفانه هیچ‌کس به این پیشنهاد‌ها توجه نکرد و حتی به بررسی نیز نرسید.

    وی ادامه داد : مشکل اصلی بسته شدن واردات خودرو در اصل بانک مرکزی است. این ارگان از این بیم دارد که با آزاد شدن واردات هر کالایی، اشخاص وارد کننده در آن حوزه برای انجام امور و تامین ارز به بازار روی بیاورند و ثبات ارزی را بر هم بزنند. اما در رتبه دوم مافیای خودروسازی داخلی قرار می‌گیرد. پیش از اینکه آمریکا تحریم‌های ظالمانه خود را اعمال کند واردات خودرو ممنوع شد و مهندسی بازار صورت گرفت که نشان می‌دهد مشکل تنها به تحریم مربوط نمی‌شود.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: اگر فرض را بر این بگذاریم که خودرو‌های دپو شده در گمرک آزاد شوند، همزمان با آخرین خودرویی که از درب گمرک خارج می‌شود صنف واردکنندگان خودرو نیز به پایان عمر کاری خود می‌رسد. در این صنف 14 هزار نفر فعالیت می‌کرد که در حال حاضر به 3 هزار نفر رسیده و بیشتر نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش‌آنها نیز تعطیل شده است.

     

    کلام آخر به وقت میهن

    با این تفاسیر ما همچنان در حال عقب‌گرد هستیم درست مانند زمانی که تنها خودرو‌های وارداتی قدیمی در خیابان‌ها دیده می‌شد و بیشتر مردم تنها از خودرو‌های داخلی بی کیفیت استفاده می‌کردند. شاید یکی دیگر از دلایل ممنوعیت واردات این باشد که با ورود خودرو‌های وارداتی آگاهی مردم نسبت به تکنولوژی روز بالا رفته بود و باعث می‌شد توقع آنها از خودروسازان داخلی نیز همین باشد و یا قیمت کمتری را نسبت به چیزی که خریداری می‌کنند پرداخت کنند.

    در هر صورت اگر از منظر خودرو به این مساله نگاه نکنیم و حتی مسئله مالی را کنار بگذاریم، با وجود نرخ بیکاری و تورم بالایی که در کشورمان وجود دارد یک صنف فعال در حال نابودی است. اگر این صنف نابود شود تعداد بیکاران در این حوزه به حداکثر می‌رسد که برای جامعه ما مخرب تلقی می‌شود. مدیریت افراد بیکار در جامعه در حال حاضر سخت است و با تعطیل شدن این ارگان نیز اوضاع بدتر نیز خواهد شد.

    خبرنگار: اشکان آثار

    انتهای پیام/

    لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=183396
    برچسب‌ها :

    دیدگاه شما

    0 دیدگاه