نظر یک نماینده مجلس:

مسافرین ناوگان هوایی کشور در هنگام مسافرت از امنیت کمتر از ۵۰ درصد برخوردارند

میهن صنعت : مسافرین ناوگان هوایی کشور در هنگام مسافرت از امنیت کمتر از ۵۰ درصد برخوردارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عدم رضایت معاون وزیر از پیشرفت پروژه خط آهن شیراز- بندرعباس، موانع اتوبان همت تا کرج؛ از دکل برق و قنات تاکوه ها و تپه های سنگی، نظر یک نماینده مجلس در خصوص لزوم توجه به پروژه های ریلی با رویکرد ملی در در پروژه های زخمی، ادامه حیات فرودگاه مهرآباد و ارایه تسهیلات بدون سود برای خرید شناورمسافری و … از جمله خبرهای مهم حمل و نقلی هفته گذشته است که در گزارش زیر به طور خلاصه روایت می شود. 

بخش جاده ای

1-راننده‌ها 20 ساعت در روز رانندگی می‌کنند
محمد خان‌بلوکی رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان جاده‌ای  تأکید کرد: این منطقی نیست و دلیلی ندارد که یک راننده در ماه 25 روز در جاده‌ها رانندگی کند و از خانواده خود دور باشد.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان جاده‌ای سراسر کشور افزود: همین دوری از خانواده، نگرانی‌های پرداخت اقساط طولانی‌مدت و پرسود کامیون، 24 ساعته رانندگی کردن و تورم موجود، موجب بروز تصادفات رانندگی می‌شود.
خان‌بلوکی اظهار داشت: هم‌اکنون راننده‌ها 20 ساعت در روز رانندگی می‌کنند، زیرا بابت اقساط کامیون‌هاشان بدهکار هستند و این معضل گریبان‌گیر اغلب راننده‌ها است. 

2- موانع اتوبان همت تا کرج؛ از دکل برق و قنات تاکوه ها و تپه های سنگی
اتوبان همت تا کرج، موانع و مشکلات سر راه خود را تاکنون یکی پس از دیگری برداشته اما مشکل و مانع دیگری خود را نشان داده و آن، وجود دکلهای فشاری قوی در مسیر قطعه های دو و سه این پروژه در منطقه پادگان شهید مدرس، اراضی تعاونی 42 گانه و منطقه جهان نما است.
یک مانع دیگر در راه تکمیل اتوبان همت تا کرج، وجود یک رشته قنات قدیمی است و اگر این امر به بهترین نحو مدیریت شود، یک گام اساسی در راستای تحقق و عملی شدن راه اندازی پروژه همت تا کرج برداشته می شود.
مدیرعامل شرکت بهار دیمه به عنوان مجری پروژه یادشده گفت: مکاتباتی با برق منطقه ای تهران انجام شده و امید است که مشکل وجود چهار دکل فشار قوی برق که به مانعی بر سر راه این پروژه تبدیل شده، با همکاری آنها حل شود.
محمود مولایی در خصوص قنات نیز ادامه داد: کار مقاوم سازی رشته قناتی که در مسیر پروژه به آن برخوردیم، در راستای فراهم آوردن شرایط ادامه عملیات پروژه مذکور دنبال می شود و در حال اجرا است.
وی از برخی کوه ها و تپه های سنگی به عنوان دیگر موانع سر راه تکمیل پروژه یادشده نام برد و افزود: به دلیل وجود برخی مناطق در نزدیکی محل اجرای این پروژه، استفاده از مواد منفجره مجاز نیست و به جای این مواد از چکش هیدرولیکی استفاده می کنیم و پیشرفت فیزیکی در بخش موانع سخت ادامه دارد.

3- مدیرعامل ایران خودرو امضا نکرد؛ تسهیلات به سواری های کرایه نرسید
رئیس اتحادیه سواری کرایه بین شهری گفت: حدود 3000 دستگاه خودروی فرسوده بین شهری از دو سال و نیم پیش برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند اما تاکنون هیچ تسهیلاتی برای نوسازی آنها پرداخت نشده است.
رحمت‌الله حاج محمدعلی با بیان این که اخیرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده که به حدود 2000 دستگاه سواری کرایه بین شهری وام 10 میلیون تومانی با بهره پایین تعلق می‌گیرد، اظهار کرد:
با مذاکراتی که با ایران خودرو انجام دادیم، توافقاتی مبنی بر دریافت 2000 دستگاه خودروی پژو 405 و سمند صورت گرفت اما در مرحله نهایی این قرارداد به امضای مدیرعامل ایران خودرو نرسید و تا به امروز بلاتکلیف مانده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سواری کرایه بین شهری گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فعلا نمی‌تواند تسهیلات ارائه دهد چون این موضوع منوط به انعقاد قرارداد با ایران خودرو است که تاکنون تلاش‌هایمان برای برقراری ارتباط با مدیرعامل ایران خودرو به نتیجه نرسیده و دلیل مخالفت آن‌ها را نمی‌دانیم. 

بخش ریلی

1-لزوم توجه به پروژه های ریلی با رویکرد ملی در در پروژه های زخمی 
حسین محمدزاده نماینده درگز و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از مباحث مهم در بخش راه و حمل و نقل ریلی این است که ما بالغ بر 160 تا 170 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده زخمی داریم که طبیعتاً باید با دید معقول‌تر به این پروژه‌ها توجه شود و یک اولویت بندی مناسب به آنها داد. ما باید به سمت پروژه‌هایی برویم که رویکرد ملی دارد و از قبال آن درآمدزایی شود وگرنه با توجه به حجم بالای پروژه‌های تعریف شده کنونی و همچنین برحسب میزان حداکثر وصول اعتبارات سال گذشته که چیزی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بود اگر بخواهیم همین پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم، به 70 یا 80 سال زمان نیاز داریم. 

2-خط‌آهن خرمشهر به بصره تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد 
 مدیرعامل راه‌آهن گفت که خط‌آهن خرمشهر به بصره تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از این خط ایران به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود و زائران عتبات عالیات می‌توانند با قطار به نجف و کربلا سفر کنند.
عبدالعلی صاحب‌محمدی اظهار کرد: طبق مذاکرات صورت‌گرفته متولیان راه‌آهن عراق در مورد پروژه شلمچه- بصره در نظر دارند تا از طریق طراحی تونل نسبت به ایجاد مسیر برای گذر از رودخانه شط‌العرب اقدام کنند که این مهم هم‌اکنون در حال انجام است و منابع اعتباری آن نیز در نظر گرفته شده است. 

3-پیشرفت پروژه خط آهن شیراز- بندرعباس رضایت بخش نیست
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت پروژه خط آهن شیراز- بندرعباس را رضایت بخش ندانست. 
احمد صادقی گفت: این پروژه در قالب قرارداد فاینانس اجرایی شده است. این مقام مسئول تصریح کرد: تاکنون وزارت راه ۲۲۰ میلیارد ریال به این پروژه پرداخت کرده اما سرمایه‌گذار هنوز سهم خود را نیاورده است.
صادقی گفت: براساس قرارداد ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز این پروژه توسط سرمایه‌گذار و ۱۵ درصد مابقی توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود، اگرچه سرمایه گذار در تامین سهم خود تعلل دارد که این درخصوص مذاکراتی با بانک ملی انجام گرفته و امیدواریم این پروژه با شتاب بیشتری پیگیری شود. 

4- خروج قطار باری از خط
 یک واگن قطار باری که در مسیر تهران- مشهد سیر می‏کرد، از خط خارج شد.
ظهر جمعه 28 تیرماه یک واگن از قطار باری که در مسیر تهران- مشهد سیر می‏کرد، در محدوده ایستگاه «لاهور» استان سمنان از خط خارج شد.
این قطار در چهارمین ایستگاه از محدوده راه‏آهن شمالشرق کشور که بخشی از مسیر تهران- مشهد را زیر پوشش دارد، از خط خارج شد. سرعت بالای قطار هنگام این تغییر مسیر، علت اصلی خروج این واگن از ریل گزارش شد.
 
5- پیشرفت فیزیکی خط ریلی مراغه – ارومیه بیش از 75 درصد است
رئیس حوزه ساخت و توسعه پروژه ریلی استان آذربایجان غربی گفت: پیشرفت فیزیکی کل خط ریلی مراغه – ارومیه بیش از 75 درصد است.
هوشنگ آقامحمدی تاکید کرد: زیرسازی خطوط ریلی تا ارومیه بر طبق پیش بینی ‌تا 2 ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و روسازی و ساخت ساختمان‌های اصلی ایستگاه‌ها تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و سعی ما بر این است تا شهریور 92 ایستگاه نقده و همچنین تا اسفند 92 ایستگاه پایانی (ارومیه) افتتاح گردد.
آقامحمدی خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار، مشکل اصلی ادامه این پروژه است. البته در یک سال اخیر از محل فروش اوراق مشارکت طرح «مهر ماندگار» تا حدودی پیمانکاران توانستند مطالبات خود را دریافت کنند و پیشرفت فیزیکی 25 درصدی اخیر وامدار فروش این اوراق است.
وی در خصوص بودجه لازم برای اتمام این پروژه گفت: حدود 200 میلیارد تومان برای به اتمام رساندن پروژه نیاز است و از سال 1380 تا کنون حدود 200 میلیارد تومان نیز هزینه شده است.

بخش هوایی

1- آمار سوانح هوایی غیرنظامی در سال گذشته صفر بود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ در خصوص اقدامات انجام شده برای رشد ایمنی صنعت حمل و نقل هوایی کشور، گفت: در راستای افزایش ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی، با هدف کاهش سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی و جلوگیری از وقوع رویدادهای مشابه، گروه‌های کارشناسی براساس ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو و اسناد ۹۷۵۶، ۹۴۲۲ و ۹۸۵۹، تشکیل و بازرسی‌های اجرایی منطبق با مقررات و موازین بین المللی حوادث را مورد بررسی قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ‌اظهار داشت: در راستای اقدامات فوق‌الذکر و با استقرار و ارزیابی سامانه مدیریت ایمنی در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوایی، خوشبختانه از سال گذشته تاکنون سانحه و یا حادثه ای در بخش هوایی غیر نظامی رخ نداد.

2- فرودگاه مهرآباد به حیات خود ادامه می دهد
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: با انتقال پروازهای حجاج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره)، ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه امام(ره) به 20 میلیون مسافر در سال خواهد رسید. 
محمود رسولی‌نژاد ضمن اعلام این خبر گفت: در کمتر از دو ماه دیگر پروازهای حج فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خمینی(ره) منتقل و پیش‌بینی‌ می‌شود؛ میزان جابجایی مسافر فرودگاه مهرآباد از این پس به هشت میلیون مسافر در سال کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد؛ این روند قطعا منجر به تعطیلی فرودگاه مهرآباد نمی‌‌شود و این فرودگاه قدیمی به حیات خود ادامه خواهد داد. 

3- مسافرین ناوگان هوایی کشور در هنگام مسافرت از امنیت کمتر از ۵۰ درصد برخوردارند
 علی نعمت چهاردولی عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به فرسودگی ناوگان هوایی کشور، گفت: در حالی که عمر متوسط هواپیما در بسیاری ازکشورهای جهان 5 سال تخمین زده می‌شود، در ایران بین 23 تا 25 سال است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان هوایی کشور از ضریب امنیت پایینی برخوردار است، افزود: مسافرین ناوگان هوایی کشورمان در هنگام مسافرت با این وسیله نقلیه از امنیت کمتر از ۵۰ درصد برخوردارند، لذا با وجود این وضعیت، ناوگان هوایی به طور جدی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد.

4- رابطه چلوکباب و بلیت هواپیما
رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از دخالت دولت در قیمتگذاری بلیت هواپیما گفت: نرخ بلیت هواپیما با قیمت یک پرس چلوکباب برابری نمی‌کند و به همین دلیل قیمت بلیت هنوز جذابیت دارد.
سید عبدالرضا موسوی افزود:‌ وقتی قیمت یک پرس چلوکباب در برخی نقاط تهران 60 تا 65 هزار تومان است، قطعا بلیت 100 هزار تومانی هنوز جذابیت دارد. بروید یک عکس از لیست قیمت رستوران‌ها بگیرید و آنرا با نرخ بلیت هواپیما مقایسه کنید. آیا قیمت بلیت یک هواپیما که یک نفر را 1000 کیلومتر ظرف یک ساعت جابجا می‌کند با یک دست چلوکباب واقعا برابری می‌کند.
وی ادامه داد: این ضعفی است که در سیستم داریم و تا زمانی که قیمت تعیین می‌شود وضعیت ایرلاین‌ها همین است. قطعا قیمت‌ها باید آزاد شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ نرخ بلیت باشد.

بخش دریایی

1- توقف طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از توقف طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس خبر داد.
منصور آرامی در این باره به تین‌نیوز گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی فعلا منتفی است.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس اظهار کرد: با توجه به ارایه برخی توضیحات از سوی سازمان بنادر و با عنایت به این‌که در اواخر دولت دهم به سر می‌بریم، امضاکنندگان این طرح، فعلا ضرورتی به مطرح شدن این بحث ندیده و از پیگیری این موضوع منصرف شده‌اند. 

2-زیرساختها آماده است كشتی مسافری نیست
فرهادكوهساری مدیركل بنادرو دریانوردی استان گیلان درباره امكان راه اندازی خط مسافری و تردد این كشتی بین بنادر ایران و حاشه خزر گفت: در صورتی كه بخش خصوصی موفق به تامین وخرید كشتی شود هیج مشكلی برای راه اندازی خط مسافری بین بنادر شمالی و حتی كشورهای حاشیه خزر وجود ندارد.
كوهساری با بیان اینكه تمام زیرساختهای مسافری در بنادر شمالی بخصوص بندر انزلی فراهم است گفت: ما به وظیفه خود برای تامین و ایجاد زیرساختهای مسافری از جمله احداث اسكله و ترمینال مسافری در بندر انزلی اقدام كرده ایم اما این بخش خصوصی و شركتهای كشتیرانی هستند كه باید در صورت علاقمندی به فعالیت در این بخش به خرید كشتی اقدام كنند .
به گفته وی تنها مسئله راه اندازی خط مسافری در دریای خزر تامین كشتی است. 

3-تسهیلات بدون سود برای خرید شناورمسافری
استیری سرپرست بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: سازمان بنادر از محل بودجه اداره شده خود و با همكاری بانك های عامل تسهیلات بدون سود برای خرید شناورمسافری می دهد.
وی افزود: در این رابطه ۹۰ درصد كار تا نوروز ۹۲ انجام شده و شناورهای لازم براساس میزان تقاضا، وارد ناوگان دریایی كشور شده است.
منبع:تین نیوز

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22026
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه