«میهن صنعت» گزارش می دهد:

مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه گریبانگیر تولیدکنندگان پوشک شد

طی یک ماه اخیر بیشترین مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کردند گران شدن خودرو، ارز، طلا و سکه و بخش زیادی از کالاهای اساسی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی یک ماه اخیر بیشترین مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کردند گران شدن خودرو، ارز، طلا و سکه و بخش زیادی از کالاهای اساسی بود اما یک باره خبر پرواز غرور آفرین قیمت پوشک افراد بیش از پیش با مشکل مواجه کرد به طوری که این روزها بخش زیادی از مردم برای خرید این محصول ملزم به جستجوهای طولانی مدت در داروخانه های و مراکز فروش متعددی در سطح شهر هستند.

قیمت پوشک یکی از برند های معتبر در بازار در مدت مشابه یک ماهه ی اخیر معادل 27 هزار تومان بود که هم اکنون به عدد هر بسته 65 هزار تومان رسیده است البته این موضوع بسته به یافته شدن این محصول کمیاب در بازار است با توجه به اینکه این روزها غالب تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند چالش کمبود پوشک در بازار متاثر از همین امر بوده و اکثر فعالان این حوزه علت گرانی این محصول را به سبب بالارفتن نرخ ارز که موجب افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن دانسته اند.

نکته ی دیگری که نباید از آن فارغ شد بی توجهی دستگاه های ذیربط به اهمیت این محصول بوده به این علت که پوشک هم اکنون از جمله کالاهای اساسی تلقی نمی شود به همین سبب ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه به تولیدکنندگان تعلق نمی گیرد لذا این علل سبب شده تا فعالان متحمل هزینه زیادی برای خرید مواد اولیه شوند که این موضوع سبب شده تا هزینه تمام شده کالا روند صعودی بگیرد.

در این راستا حیدر میزبان مدیر عامل یکی از شرکت های تولیدکننده ی پوشک در ارتباط با دلایل رشد قابل توجه قیمت پوشک بچه اظهار کرد: حدود یک ماه مواد اولیه واحدهای تولیدی در گمرک متوقف شد که همین امر تولید پوشک را در کشور با خلل روبه رو ساخت.

این تولیدکننده با اعلام اینکه علاوه بر قیمت ارز محدودیت عرضه محصولات پتروشیمی هم برافزایش قیمت تمام شده کالاهای ما اضافه کرده است، گفت: گاهاً ما در پتروشیمی ها شاهد افزایش 150 درصدی قیمت‌ها هستیم در صورتی که عمده مواد اولیه آنها داخلی است. متأسفانه مسئولان هم پوشک را به عنوان یک کالای غیر مهم تلقی می‌کنند در حالی که پوشک یک کالای اساسی بوده و بسیار مهم محسوب می‌شود.

میزبان اضافه کرد: پتروشیمی‌ها براساس کدام اصل افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌کنند؟ امروز ما برای کیسه کالاهای خود مجبور به واردات شده ایم و پتروشیمی به ما مواد نمی‌دهد. به عقیده من ما بیشتر از آنکه تحریم خارجی باشیم تحریم داخلی هستیم.

واردات بی رویه این محصول برای فعالان مشکل ساز شده و بازار در شرایط آشفته ای قرار داده البته این موضوع با صدور مجوز توسط وزارت بهداشت صورت گرفته که در این راستا میزبان بیان کرد: حدود دوسال پیش وزارت بهداشت مجوزی برای یک برند آمریکایی صادر کرد که این موضوع خلاف بیانات مقام معظم رهبری در استفاده از کالاهای داخلی بود. این شرکت خارجی به مغازه‌ها می‌رفت و می‌گفت کالای ایرانی را پایین آورده و کالای من را جای آن بگذارید 500 هزار تومان هم بابت این موضوع به مغازه داران پرداخت می‌کرد. در آن مقطع ما چندین بار داد زدیم که چرا این مجوز صادر شده اما کسی توجه نکرد.

به گفته میزبان، وزارت بهداشت برای دفاع از کار خود اعلام کرد که چون کالا در بازار کمبود است این مجوز را صادر کرده ام. این در حالی است که من خودم شخصا آمارها را جمع آوری و به آنها نشان دادم که تصمیم اشتباهی گرفتید در نهایت هم گفتند ما فریب خوردیم اما باز هم مانع واردات آن کالای امریکایی نشدند.

براساس اظهارات تولیدکنندگان اگر دستگاه های ذیربط از ورود این محصول به کشور جلوگیری کنند همچنین بانک مرکزی ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کنند نه تنها بازار با کمبود مواجه نمی شود بلکه افراد حتی می توانند مازاد تولید خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=161018
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه