میهن صنعت :

مصائب مدنی

تغییرات مدیریتی اخیر در گروه خودروسازی سایپا امیدهای زیادی را میان فعالان صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده است، اما از سوی دیگر مدنی این روزها آنقدر با مشکلات بزرگ و کوچک مواجه است که برخی را نیز تا حدی نگران کرده است.

 

تامین قطعه
به گزارش میهن صنعت به نقل از عصرخودرو یکی از مواردی که پیش از این همه را نگران کرده بود، مشکل تامین قطعه است اما شواهد در کنار نگاهی گذرا به سابقه سعید مدنی تا حدی خیال برخی فعالان صنعت قطعهسازی را راحت کرده است. او در نشستی که با قطعهسازان داشت، به آنها اطمینان داد برای رفع مشکلات به وجود آمده و پرداخت مطالباتشان تلاش کند که همین گفتههای او ، این روزها موجب امیدواری قطعهسازانی شده که با هجمهای از مشکلات سرشاخند و خطر تعطیلی، بسیاری از آنان را تهدید میکند. مدنی به خوبی میداند که اگر نبض تولید خوب نزند قبل از همه شرکتهای قطعهسازی از کار خواهد افتاد و پس از آن بحران به سراغ خودروسازان میآید. به همین دلیل تاکید اصلی او بر تولید نشان میدهد که تا چه حد مشکل را شناخته و درصدد رفع آن است.

وعدههای پوستیندوز

گروه خودروسازی سایپا تعدادی قول عمل نکرده به صنعت خودرو کشور نیز دارد که این روزها به دلیل مشکلات مالی کسی پیگیر آنها نیست، اما به هر حال این وعدهها از سوی مدیران پیشین ارائه شده و باید دید مدنی میتواند به قولهای پوستیندوز یا حتی بذرپاش عمل کند یا خیر…

 یکی از این وعدهها ، تولید خودرو جایگزین زانتیا در سایپا است. تاکنون 2 خودرو سراتو و سیتروئن C4 به عنوان جایگزین این خودرو محبوب از سوی سایپا معرفی شدهاند، منابع غیررسمی بارها از ایجاد خط تولید سراتو خبر دادهاند، اما گروه خودروسازی سایپا تاکنون خبری در این باره اعلام نکرده است. از سوی دیگر C4 سدان نیز که قرار بود در کنار چین و آرژانتین در بازار کشورمان به عنوان یکی از قطبهای سه گانه سیتروئن تولید شود ، همچنان در هالهای از ابهام است.

موضوع دیگر جایگزینی خودرو تیانا با ماکسیماست. آنهایی که حافظهشان یاری میکند به یاد دارند که مهرداد بذرپاش، مدیرعامل اسبق سایپا در روز رونمایی، تیانا را جایگزین ماکسیما و قشقایی را جایگزین رونیز اعلام کرد.

 نیسان سانی نیز چالش دیگری است که مدنی در پارس خودرو با آن روبهرو بود و هماکنون نیز این چالش در کنار صمدی مله همچنان پابرجاست. این خودرو حتی برای تست از سوی پارس خودرو نیز وارد شد که به دلیل اشتباه گمرک، برخی از رسانهها آن را وارداتی تلقی کردند. از سوی دیگر، سایپا و ایرانخودرو این روزها رقابت شدیدی بر سر محصولات جدید رنو دارند. شواهد نشان میدهد از میان خودروهای جدید رنو، سهم ایران خودرو تجاریها باشد و سهم پارسخودرو سواریها. به طور حتم پارس خودرو و به تبع آن سایپا به دلیل مشکلاتی که با برخی محصولات نیسان مانند قشقایی دارند، خواهان داستر و ساندرو هستند، اما باید دید کدام موفق میشوند؛ مدنی یا نجمالدین.

 نقدینگی

کمبود نقدینگی و همکاری نکردن بانکها یکی دیگر از مشکلاتی است که مدنی همچون پوستیندوز با آن روبهرو است. پوستیندوز اما برای حل این مشکلات قدمهای خوبی مانند عرضه اوراق مشارکت برداشت و سعی کرد وابستگی سایپا را به سیستم بانکی کاهش دهد؛ اقدامی که از سوی برخی رسانهها آغاز جدایی صنعت خودرو از بانکها نام گرفت. در این مورد نیز به نظر میرسد با توجه به وجود مدیران مالی صاحبنام مانند ایمانی در هرم مدیریتی سایپا، مدنی خیلی نگران نباشد و تمام تلاش خود را روی افزایش تولید گذاشته باشد.

پلیس

گویا چالش مدیران صنعت خودرو کشور با پلیس قرار نیست تمام شود. چندی پیش نجمالدین بر سر وانت پیکان و پوستیندوز بر سر وانت زامیاد چالشی بزرگ داشتند، امروز نیز مدنی بر سر پراید؛ پرتیراژترین خودرو کشور. سال گذشته زامیاد نیمی از سال را بدون فروش اصلیترین محصولش سپری کرد و چیزی نمانده بود تعطیل شود؛ این روزها نیز نوبت سایپا و پراید است. چراکه تامین ایربگ و قطعات سیستم ترمز ABS به دلیل برخی مسائل بینالمللی به مشکل خورده است. مدنی در گام نخست باید با پلیس کنار بیاید و اگر کنار نیاید، سابقه برخورد پلیس با خودروسازان مسیر سخت حل این مشکل را نشان میدهد : پلیس به اجرای استانداردها تعهد نشان خواهد داد و خودروساز از مشکلات سیاسی تامین در قطعاتی که تولید داخلی ندارد، شکایت خواهد کرد.

 مهدی اسدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3228
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه