مصوبه 1000 میلیاردی رشد قیمت خودرو را مهار نکرد

ميهن صنعت : گویاترین تیتر این روزها در مورد گرانی خودرو آن هم از زبان مردم شاید این باشد که «گرانی در بازار خودرو ترمز برید».

این تیتر را بسیاری از مطبوعات برای بلبشوی بازار خودرو در سال جاری و بویژه تابستان به کار بردند تا نشان دهند سوءاستفاده از تقاضای زیاد برای خرید در فصل سفر تمامی ندارد.البته متولیان همچنان برای این تیتر پاسخهای حاضر و آماده دارند، آن هم اینکه «ترمز گرانی خودرو کشیده شد»!
واقعیت این است که نوسانهای نرخ ارز افزون بر اینکه بازار خودروهای وارداتی را تا حدودی کساد کرد موجب شد مردم به سمت خودروهای داخلی جذب شوند، اما همین محصولات وطنی هم به مردم روی خوش نشان ندادند و چونان مرکبی سرکش رمیدند و دست نیافتنی شدند.
خودروسازان در سالی که سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است با کاهش تولید روبه‌رو بوده اند و این ادعا را آمار رسمی تأیید می‌کند.بر این اساس سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی سال 277 هزار و 49 دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده اند که این آمار کاهش 7/37 درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.بنا به گزارش انجمن خودروسازان، ایران خودرو 4/29 درصد و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب 3/48 و 4/39 درصد کاهش تولید داشته‌اند.

خودروسازان و کاهش تولید
بر اساس آمار رسمی اعلام شده در چهار ماهه نخست امسال محصولات پژویی ایران خودرو با کاهش چشمگیر تولید روبه‌رو بوده‌اند. بر این اساس تولید 206 حدود 1/61 درصد کاهش یافته و به همین دلیل افزایش قیمت این محصول در ماه های اخیر بی سابقه بود و برخی انواع آن به مرز 30 میلیون تومان هم رسید. در این میان 405 و پارس هم که گویا به قطعات خارجی وابسته نیستند با کاهش تولید روبه‌رو شدند. البته به باور کارشناسان این دو محصول در مقایسه با 206 افزایش قیمت ملایم تری داشت. 207 آی نیز از قافله گرانی‌ها عقب نماند و چون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1/57 درصد کاهش تولید را تجربه کرد، افزایش قیمت سرسام آوری به خود دید.
مطابق آمار رسمی حتی تولید سمند هم در 4 ماهه اول امسال با افت 17 درصدی روبه‌رو بود، این در حالی است که سمند خودرویی کاملا داخلی سازی شده لقب گرفته است. به گفته آمار در مدت مذکور همچنین سوزوکی گرند ویتارا 21 درصد افت تولید داشته است.تولید پراید و تیبا نیز 3/48 درصد کاهش به خود دید تا بدین وسیله قیمت تیبای 10میلیون تومانی به حدود 14 میلیون تومان افزایش یابد.در همین حال پارس خودرو نیز مجموعا با کاهش 4/39 درصدی تولید مواجه شد و با اینکه برخی محصولاتش از جمله مگان و تینا با رشد تولید روبه‌رو بودند باز هم رشد قیمت را تجربه کردند.
نگاهی به تازه ترین جدول قیمتی خودروهای مختلف در ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد قیمت خودروهای پر تقاضایی مانند پژو 206 تیپ 5 به حدود 22 میلیون و 600 هزار تومان ،405 دوگانه سوز 15 میلیون و 928 هزار تومان، سمند معمولی 14 میلیون و 600 هزار تومان و 207 آی نیز به 28 میلیون تومان رسیده است.بر این اساس اگر چه رشد قیمت این خودروها نسبت به ماه گذشته اندکی ملایم شده، اما همچنان گرانی خودرو در مرحله ترمز بریدگی است.

هزار میلیارد کم است
زمانی که این آمار رسماً اعلام شد وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان کمبود نقدینگی را مهمترین عامل افت تولید عنوان کردند. به هر روی شورای پول و اعتبار بتازگی هزار میلیارد تومان اعتبار به دو خودروساز عمده کشور اختصاص داده تا بدین وسیله فرضیه کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانکها با خودروسازان مردود شود.
در شرایطی که انتظار می‌رود هزار میلیارد تومان اختصاص یافته بتواند تا حدود زیادی بهانه تراشی خودروسازان را کاهش دهد و کاهش تولید و گرانی خودرو به رشد شمارگان و رام شدن قیمتها بینجامد، دبیر انجمن خودروسازان بر این باور است که هزار میلیارد تومان هم مشکلات صنعت خودرو را حل نمی‌کند. (!)
احمد نعمت‌بخش معتقد است با توجه به حجم بالای بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه سازان،این مبلغ مشکلات صنعت خودروسازی را به طور کامل حل نخواهد کرد.
سازمان حمایت در خواب!
در حالی که اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار به دو خودروساز عمده کشور نوید بازگشت آرامش نسبی به بازار را می‌داد، اما گویا این آرامش فعلاً دست نیافتنی است، زیرا طی روزهای اخیر مردم انتقادهای گسترده‌ای نسبت به لجام گسیختگی بازار خودرو داشته‌اند.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم که متولی کنترل و نظارت بر قیمتهاست تاکنون در قبال افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو موضع شفافی نداشته است و همچون دیگر موارد گران فروشی فلسفه‌بافی را بر واقعیت پذیری ترجیح می‌دهد.
به گفته رئیس این سازمان نرخ ارز و قیمت جهانی مواد اولیه بر قیمت خودرو اثرگذار است و با اینکه خودروسازان با مشکلات مالی هم روبه‌رو هستند تاکنون هیچ مجوز افزایش قیمتی صادر نشده و هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی است!
اظهارات جواد تقوی در حالی است که بازار خودرو این روزها تابع هیچ فرمول و ضابطه‌ای نیست و افزون بر اینکه خودروسازان به صورت مخفیانه و آشکار قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند واسطه‌ها و دلالان هم دست از سر این بازار و متقاضیان بر نمی‌دارند و به نظر می‌رسد کشیدن شیره جان مردم همچنان در دستور کارشان باشد!

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2649
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه