میهن صنعت :

مطابق اصل 44 قانون اساسی ، خودرو کالای انحصای نیست

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : براساس تعاریف مطرح در ماده یک اصل 44 قانون اساسی خودرو کالای انحصاری نیست و مشمول قیمت گذاری نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  احمد نعمت بخش افزود :  بر اساس بندهای 12 ،13 و 14 ماده یک اصل 44 قانون اساسی انحصار به دو شکل طبیعی و قانونی است به طوری بر اساس تعریف صورت گرفته انحصار طببیعی وضعیتی است  از بازار که یک بنگاه به دلیل نزولی بودن هزینه متوسط می تواند کالا یا خدمت را به قیمتی عرضه کند که بنگاه دیگری با این قیمت قادر به ورود یا ادامه فعالیت در آن بازار نباشد که قطعا خودروسازان در این وضعیت قرار ندارند، کدام خودروساز قیمت ارزانی را عرضه می کند که دیگران نتوانند عرضه کنند؟ پس خودروسازان مشمول انحصار طبیعی نمی شوند.

وی گفت : همچنین بر اساس بند 14 ماده یک اصل 44 قانون اساسی ، انحصار قانونی وضعیتی از بازار است که به موجب قانون ،تولید، فروش و یا خرید کالا و یا خدمت خاص در انحصار یک یا چند بنگاه مشخص  قرار گیرد که این تعریف نیز شامل خودروسازان نمی شود چرا که امروز بیش از 16 خودروساز سواری فعال در کشور وجود دارد و لذا خودروسازان مشمول انحصار قانونی نیز نخواهند شد .

وی تصریح کرد : بر اساس تعاریف مذکور شورای رقابت باید در جهت اینکه تولید هر کالای انحصاری را از انحصار خارج کند اقدام نماید به عبارت دیگر وظیفه شورای رقابت این است که انحصار در هیچ رشته صنعتی از جمله صنعت خودرو بوجود نیاید مضاف بر اینکه شرکتهای ایران خودرو و سایپا به عنوان دو شرکت بزرگ خودروساز کشور که درصد بالای بازار را در اختیار دارند اقدامی نمی کنند که شرکت دیگری به جرگه این خودروسازان وارد نشود یعنی زمانی می توان گفت که خودروسازی در ایران انحصاری است که شرکتها اقدامی کنند که امکان ورود سایر شرکتها فراهم نشود یا به میزانی قیمت ها را پایین آورند که بخش خصوصی نتواند رقابت کند و نابود شود.

وی گفت : اولا ایران خودرو و سایپا که تاکنون چنین روندی نداشتند تا موجب خروج بخش خصوصی شوند و هم اکنون  انجمن خودروسازان 26 عضو دارد که بیش از 50 درصد آنها شرکتهای سواری ساز هستند آیا تاکنون  ایران خودرو و سایپا اقدامی انجام دادند که موجب عدم ورود یا خروج سایر شرکتها شوند ضمن اینکه هم اکنون که این دو شرکت بزرگ شدند و درصد بالایی از بازار را دارند باید چکار کرد، حرف ما این است که این دو شرکت بزرگ خودروساز اقدامی که مانع ورود سایر شرکتها و یا خروج سایر تولید کنندگان از این رشته صنعتی شود تاکنون انجام ندادند.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه حال که بیش از 90 درصد بازار خودرو کشور در اختیار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور است  آیا در این شرایط باز هم خودرو در ایران کالای غیر انحصاری است ، گفت : وقتی دو شرکت خودروساز در داخل بزرگ تر از باقی شرکتها شدند و قادر به تامین این میزان از نیاز بازار هستند دلیل خوبی برای انحصاری بودن خودرو نخواهد بود، از سویی در بررسی صنعت خودرو دنیا مشاهده می شود که شرکتهای زیادی در دنیا چنین شرایطی را دارند به طوری که حدود 75 در صد بازار کره در اختیار شرکت های کیا و هیوندایی است در حالی که برای این شرکتها هیچ ارگانی قیمت گذاری نمی کند ، بله ایران خودرو و سایپا درصد بالایی از بازار را در اختیار دارند اما باید دید در دنیا نیز با این مسئله چگونه برخورد می شود آیا در این شرایط برای محصولات این شرکتها نیز قیمت گذاری می شود؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به بحث تعرفه واردات خودرو  اشاره کرد و اظهار داشت :  در شرایطی که دیوارتعرفه واردات بالا بود شاید بحث انحصارخودرو جایی برای طرح داشت اما امروز که تعرفه واردات به 40 درصد رسیده است  چنانچه با هر اقتصاددان منصفی صحبت شود تعرفه 40 درصد را بالا نمی دانند ضمن اینکه تعرفه موثر حدود 30 درصد است چون گمرک مبنای محاسبه تعرفه گمرکی را ارز مبادله ای در نظر می گیرد.

نعمت بخش در پاسخ به اینکه در صورت کاهش نرخ ارز باز هم خودروسازان موافق واردات خودرو هستند، گفت :  معتقدم تا زمانی که نرخ دلار تا سقف 2500 تومان نیز کاهش یابد واردات خودرو تا این میزان تعرفه جای نگرانی ندارد تا جامعه تصور نکند که خودروسازان می خواهند بازار را به صورت انحصاری دراختیارخودشان قرار دهند.

وی گفت : حال که واردات خودرو آزاد است و تولید کنندگان زیادی نیز در بازار خودرو وجود دارند و مردم حق انتخاب دارند نباید باز هم بحث قیمت گذاری صورت گیرد بلکه باید اجازه دهند که خودروساز قیمت را در حاشیه بازار تعیین کند.

 وی تصریح کرد : قطعا این بوروکراسی ها جواب نداده و باید به روش اقتصاد آزاد عمل نماییم اما حالا که وزیر صنعت و معدن چه تصمیمی بگیرند باید منتظر بود اما نظر خودروسازان این است که خودروسازان را  از قیمت گذاری رها کنند و بگذارند بدون حضور کمیته قیمت گذاری ، خودرو در حاشیه بازار تعیین قیمت شود.

وی  در گفتگو با خبرخودرو افزود : مسلما زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد  باعث می شود که پول های سرگردان و رانت خواران از این بازار خارج شوند ،چرا که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می کند و زمانی که در شرایط امروز کشور عرضه خودرو محدود است ، اگر بتوان از آن سوی تقاضا را کاهش داد قطعا بازار به تعادل قیمت خواهد رسید.

وب تاکید کرد : قطعا با آزادسازی قیمت خودرو و فروش خودرو در حاشیه بازار، مصرف کنندگان از بلاتکلیفی و سردرگمی بوجود آمده در بازار رها شده و با مشخص شدن قیمت ها، بازار خودرو نیز از شرایط فعلی خارج خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25854
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه