تحلیل سعید لیلاز از فروش گروه بهمن به کروز

معامله برد- برد سپاه با بخش خصوصی

میهن صنعت : سعید لیلاز خرید سهام گروه خودروسازی بهمن از سوی سپاه را معامله ای برد- برد دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از خودرو نامه، سعید لیلاز اقدام سپاه در فروش گروه بهمن را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: مدیران اقتصادی سپاه به مانند هر فعال دیگری به خوبی می دانند که صنعت خودرو ایران از نفس افتاده و ماندن در این صنعت نیاز به سرمایه گذاری بالا و تکمیل زنجیره تامین قطعات دارد و خود فعالیتی بزرگ در بخش اقتصاد به شمار می رود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: صنعت خودرو ایران به مانند گذشته در اقتصاد پیشرو نیست و با توجه به اینکه از نفس افتاده برای مجموعه ای به مانند سپاه درآمدزا تلقی نمی شود از این رو فروش گروه بهمن اقدام پسندیده و قابل توجیهی از نظر اقتصادی بود تا این گروه به یکی از قطعه سازان مطرح کشور به فروش برسانند.

او گفت: فروش گروه بهمن به کروز سه دلیل عمده داشت. نخست اینکه این قطعه ساز که بسیار بزرگ شده، طلب بالایی از گروه بهمن داشت و طبیعتا با خرید بخشی از سهام آن هم طلب بهمن با کروز تسویه شد و هم اینکه سهامدارن اصلی آن از محل فروش این شرکت به درآمد رسیدند تا نقدینگی حاصل از آن را در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند.

لیلاز گفت: دلیل دوم هم اینکه کروز هم با توجه به توسعه ای که یافته به این نتیجه رسیده تا به تولید خودرو روی آورد و با توجه به تامین بخشی از قطعات محصولاتی را به تولید برساند که قیمت تمام شده کمتری داشته باشند. این شرکت به مانند هر بنگه اقتصادی دیگر متوجه شده تا علاوه بر توسعه در سطح فعالیت های خود، به توسعه در عمیق این فعالیت ها، خودروسازی، روی آورد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در ادامه اظهار داشت: سومین دلیل این است که ارزش ریال در اقتصاد ایران بالا رفته و بخش اقتصادی سپاه به خوبی می داند که با استفاده از پول حاصل از فروش بهمن می تواند اقدامات دیگری در اقتصاد انجام دهد و صنعت خودرو که دیگر سودآوری گذشته را ندارد، به بخش خصوصی بسپارد، ازاین رو می توان چنین معامله ای را برد- برد برای هر دو طرف قلمداد کرد.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=88072
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه