نایب رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو:

ممنوعیت جدید تیر خلاصی بر پیکر واردکنندگان و بخش خصوصی است

نایب رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: متاسفانه در 15 ماه اخیر به عناوین مختلف خنجر خورده ایم و در نهایت این اتفاق تیر خلاصی است به بخش خصوصی و واردکنندگان و طبیعتاً با توجه به مشکلات روزی که با آن روبرو هستیم باید بتوانیم طی یک دوره تنفس مشکلات اساسی را حل کرده و بعد از آن وارد فرآیند ممنوعیتی شویم که طولانی و بلند مدت نیست.

فرهاد احتشام زاد، نایب رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفتگو با «میهن صنعت» درباره ابلاغ ممنوعیت جدید از سوی مجلس و دولت گفت: در بعضی مواقع در کشور شرایطی خاص به وجود می آید که بر اساس آن  و اختیاراتی که وجود دارد می توانند فراتر از قانون تصمیم بگیرند.

در این گونه موارد با توجه به اینکه صلاح کشور ارجح تر از قوانینی است که پیش تر وجود داشته، اجازه دارند تصمیمات مقتضی روز را بگیرند. ما نمی خواهیم وارد قانون شویم و بگوییم بر اساس قوانین نباید این ممنوعیت اتفاق می افتاد. اگر در بالاترین سطح نظام اقتصادی این تصمیم گیری انجام شده، قطعاً صلاح کشور در نظر گرفته شده و ما نیز پیرو آن هستیم.

احتشام زاد ادامه داد: شاید در مقطعی دچار چالش شویم، اما از آنجاییکه صلاح نظام اولویت همه است، در نتیجه ما نیز باید از این نظام تبعیت کرده و پیرو این دستورات باشیم.

وی در باره خروجی جلسه روز گذشته درباره ممنوعیت واردات خودرو عنوان کرد: مبحث اصلی در جلسه روز گذشته، ابراز دلخوری از تصمیم گیری دولت بدون اخذ نظر از بخش خصوصی و ذینفع های اقتصادی این حوزه بوده است بطوریکه در 15 ماه گذشته به عناوین مختلف دچار آسیب شده اند و هزینه اشتباه تصمیمات دولت را بخش خصوصی و واردکنندگانی که گناهشان تنها رقابت با دولت در بازار خودرو است، مکرراً می دهند. بازاری که 96 درصد آن در اختیار دولت است و تنها 4 درصد از بازار در اختیار واردکنندگان  است.

احتشام زاد ادامه داد: در کنار این دلخوری اتفاقی که می افتد عدم احتساب دور تنفس است. حتی اگر بخواهند حیوانی را ذبح نمایند اول به او آب می دهند بعد ذبح می کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه در 15 ماه اخیر به عناوین مختلف خنجر خورده ایم و در نهایت این اتفاق تیر خلاصی است به بخش خصوصی و واردکنندگان و طبیعتاً با توجه به مشکلات روزی که با آن روبرو هستیم باید بتوانیم طی یک دوره تنفس مشکلات اساسی را حل کرده و بعد از آن وارد فرآیند ممنوعیتی شویم که طولانی و بلند مدت نیست.

احتشام زاد گفت: اتفاقی که امروز افتاده است و بازار موازی در بازار ارز به رسمیت شناخته شده، یکی دیگر از مواردی است که مدیریت عرضه و تقاضا می تواند از طریق مدیریت گروه های کالایی انجام گیرد و طبیعتاً خودرو نیز می تواند وارد این بازار شود چرا که خودرو یکی از مواردی است که نشان دهنده شرایط عبور از تحریم است و خودروهای با تکنولوژی روز از طریق واردات  و بر اساس نظام استانداردی به کشور وارد می شود.

وی اظهار کرد:  در حال حاضر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 75 درصد افت واردات داریم و حتی اگر در شرایط بهینه هیچ گونه محدودیتی برای واردات خودرو در نظر گرفته نشود، میزان واردات در سال جاری 50 درصد افت خواهد کرد چرا که همتایان خارجی تمایل به همکاری با ایران را ندارند. در واقع ما با یک سری تحریم های داخلی و یک سری تحریم های بین المللی روبرو هستیم.

احتشام زاد در پایان درباره وضعیت شرکت های واردکننده با اعمال ممنوعیت واردات جدید گفت: در حال حاضر هیچ راه کاری برای این بنگاه ها وجود ندارد و این شرکت ها که بعضاً سابقه ای بیش از 60 سال فعالیت دارند، راهی جز تعطیلی کسب و کار خود ندارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=155141
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه