نعمت زاده:

منابع بانکی زیر 40 درصدی پاسخگوی مشکلات تولید نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: منابع بانکی زیر 40 درصدی برای فعالسازی و رونق دهی واحدهای صنعتی مشکل دار پاسخگوی مشکلات تولید نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در جریان سفر به استان آذربایجان غربی و در جلسه مشترک با نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کمبود منابع مالی برای تامین نقدینگی واحدهای صنعتی راکد افزود: منابع مالی ناچیزی در این خصوص وجود دارد.
وی بیان کرد: تا سال 89 مشوق های صادراتی برای صادرات کالاهای صنعتی داخلی پرداخت می شد که پرداخت آن از سال 90 متوقف شده و برای همین امر باید ردیف بودجه ای منظور شده بازگردد.
وی در ادامه اولویت وزارت صنعت، معدون و تجارت را توجه به معدن و اکتشافات معدنی اعلام کرد و افزود: معادن آذربایجان غربی از نعمت های خدادادی این منطقه محسوب می شود اما سرمایه گذاری کافی در آن انجام نشده است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از صنعت این استان دچار مشکلات عدیده ای است، گفت: مدیران برخی واحدهای صنعتی و تولیدی استان به علت بدهی به بانکها هم اکنون در زندان به سر می برند.
قربانعلی سعادت بیان کرد: بی شک با راه اندازی واحدهای تولیدی استان شرایط اشتغال استان بسیار مطلوب خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون کارخانه های تبدیلی استان دچار مشکلات مالی بوده و علاوه بر آن کارخانه سیمان خوی نیز از لحاظ صادرات محصول دچار مشکل شده است که باید حل شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مزیت های راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه گفت: انتظار می رود دولت یازدهم با حمایت های لازم زمینه تسریع در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه را فراهم کند.
هادی بهادری از نحوه قیمت گذاری محصول انگور ارومیه به شدت انتقاد کرد و گفت: این نوع قیمت گذاری عاملی برای افت شدید ارزش این محصول در بازار شده است و دولت باید از این نوع از قیمت گذاری های غیرمسئولانه جلوگیری کند.
وی با اشاره به رایزنی برای احداث واحدهای بزرگ تولید فرآورده های سنگ معدنی در استان افزود: مذاکرات در این زمینه با شرکت ایمیدرو آغاز شده که به سرانجام رسیدن این رایزنی ها نیازمند مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
بهادری بیان کرد: اگر چه کار شناسائی ژئوفیزیک هوایی معادن آذربایجان غربی آغاز شده اما این کار هنوز به اتمام نرسیده و شناسائی دقیق معادن استان که در عمق بیشتری قرار دارد، بسیار ضرروی است.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم اظهار کرد: شرکت فودلاد ارومیه هم با حجم بالای سرمایه گذاری بیش از 15 هزار میلیارد ریالی راکد مانده و حل مشکل آن نیازمند توجه دولت است چرا که حل مشکل این واحد منجر به اشتغال صدها نفر خواهد شد.
وی با اشاره به آثار منفی خشک شدن دریاچه ارومیه و ضرورت احیای این پهنه آبی گفت: برای توسعه آذربایجان غربی و جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه راهی جز صنعتی کردن این منطقه وجود ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس و عضو کمیسیون صناعیو معادن مجلس دهم نیز در این جلسه گفت: امسال برای سیب و انگور قیمت قطعی مصوب نشده و این موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان منطقه شده و لازم است دولت به سرعت قیمت مصوب این دو محصول را اعلام کند.
نادر قاضی پور افزود: معیشت بسیاری از مردم آذربایجان غربی وابسته به تولید و تجارت محصولات کشاورزی است بنابراین دولت باید به مشکلات این قشر از شهروندان بیش از پیش توجه کند.
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: تکاب معادن غنی فراوانی دارد اما صنایع پایین دستی و فرآوری محصولات معدنی در این شهر ایجاد نشده است.
همایون هاشمی گفت: هم اکنون 60 تا 70 درصد طلای کشور از معادن تکاب استحصال می شود اما صنایع پایین دستی طلا در این منطقه دایر نشده و باید راه اندازی آن در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: شناسایی واحدهای مشکل دار صنعتی استان از سال پیش آغاز شده و تاکنون وضعیت 400 واحد برای حل مشکل بررسی شده که از این تعداد 71 واحد صنعتی راکد آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشته است.
جعفرصادق اسکندری افزود: در یک سال گذشته 83 طرح و واحد صنعتی در آذربایجان غربی به بهره برداری رسیده و 37 طرح توسعه نیز اجرایی شده و با بهره برداری از آنها برای هفت هزار و 500 نفر فرصت شغلی فراهم شده است.
وی بیان کرد: کار مطالعه ژئوفیزیک هوایی معادن شمال استان در پهنه 2 هزار و 500 کیلومتر انجام شده و نیاز است که این مطالعات در بخشهای دیگر استان نیز ادامه یابد.
اسکندری ادامه داد: سال گذشته 350 میلیون دلار صادرات از گمرگهای آذربایجان غربی انجام شده و برای امسال نیز هدفگذاری یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب سفر یک روزه وارد آذربایجان غربی شده و افتتاح طرح محورسازان چی چست در ارومیه برای افتتاح واحد تولیدی نگین سفال عازم شهرستان سلماس شد.
وی در ادامه سفر خود طرح تولیدی آذر کابل خوی و طرح توسعه نساجی خوی را افتتاح می کند و با حضور وی عملیات اجرایی شهرک تخصصی کانی غیرفلزی خوی نیز آغاز می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین برنامه سفر امروز خود در منطقه آزاد ماکو حضور پیدا کرده و از واحدهای صنعتی این منطقه بازدید می کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=88853
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه