میهن صنعت :

مهرماه 92 حتی یک روز هم هوای پاک نداشته‌ایم/ پاییزی مملو از روزهای آلوده پیش رو داریم

میهن صنعت : مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه آسمان پایتخت در مهرماه 92 حتی یک روز پاک به خود ندیده است، گفت: پایتخت نشینان از ابتدای فصل پاییز تا روز بیست و سوم مهرماه، 19 روز هوای ناسالم استنشاق کرده‌اند که این آمار حاکی از آن است که پ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یوسف رشیدی شمار روزهای ناسالم مهرماه را رو به افزایش خواند و تصریح کرد: با آغاز فصل پاییز در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال 91، تهرانی ها 8 روز کمتر شانس استنشاق هوای سالم داشتند به طوریکه آمارها نشان می دهند شاخص‌های کنترل آلودگی هوا تنها 4 روز در مرز سلامت به سر برده اند.

وی با مقایسه آمار روزهای ناسالم مهرماه سال جاری در بازه زمانی 23 روزه با سال‌های 90 و 91 افزود: تهرانی ها بیست و سه روز از مهر سال گذشته را نیز با 11 روز ناسالم و 12 روز سالم پشت سر گذاشتند، از سویی دیگر در مهرماه سال 90 نیز آسمان پایتخت یک روز پاک نداشته و به مدت 19 روز، شاخص حجم آلودگی ها وضعیت ناسالم را گزارش کرده اند.

وی افزود: با توجه به شمار روزهای ناسالم مهرماه سال جاری و مقایسه این آمار با سال های گذشته، به نظر می رسد هوای پایتخت پاییز ناسالمی در پیش روی خواهد داشت و پایتخت نشینان شانس کمی برای استنشاق هوای پاک دارند، این درحالی است که وضعیت آلودگی هوا در مهرماه سال‌های 89 و 88 در شرایط بهتری به سر می برده و حداقل یک روز پاک داشته است.

عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران احتمال بروز بحران آلودگی هوا را غیرقابل پیش بینی خواند و ادامه داد: هرساله با نزدیک شدن به ماه های آبان و آذر احتمال بروز پدیده‌هایی همچون اینورژن، وارونگی دما و پایداری هوا قوت می گیرد که گاه منجر به تعطیلی دستگاه های مختلف و بخش آموزش می شود اما به این مهم باید توجه شود که در بحث آلودگی هوا پارامتر هواشناسی قابل پیش بینی نیست.

وی ادامه داد: اگر جو هوای کشور رو به پایداری بگذارد، وضعیت آلودگی هوا به مرحله هشدار و بحران می‌رسد این درحالی است که با وزش کوچک‌ترین بادی از شدت آلودگی‌ها کاسته شده و خطرات تنفسی کمتری متوجه شهروندان خواهد بود.

رشیدی درباره سهم خودروسازان در بروز آلودگی‌های هوا و شدت گرفتن تولید شاخص‌های آلاینده،به خانه ملت گفت: هم اکنون خودروسازان یک سی ام دهه های 70 و 80 خودروهای آلاینده تولید می کنند، به همین دلیل از منظر بسیاری از کارشناسان بحث خودروسازی سهم اندکی در افزایش آلودگی های هوا دارد و بیشتر بحث تولید سوخت سالم مطرح است.

 

سازمان محیط زیست متولی اصلی کاهش آلودگی هواست  

وی در واکنش به اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در خصوص واگذاری مسئولیت آلودگی هوا به مدیریت شهری گفت: بر اساس نص صریح قانون سازمان محیط زیست متولی اصلی مبحث کاهش و کنترل آلودگی هواست و شهرداری یکی از نهادهایی است که در این زمینه مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تصریح کرد: از آنجائی‌که شهرداری توان ورود به سیاست‌گذاری‌های واردات و صادرات سوخت را نداشته و نمی‌تواند بر عملکرد پالایشگاه‌های تولید سوخت نظارت مستقیم داشته باشد، پس متولی اصلی بحث کنترل و کاهش آلودگی هوای شهرها سازمان محیط زیست است که مطابق قانون، وظیفه اصلی اش نظارت دقیق و کامل بر این حوزه است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26651
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه