میهن صنعت :

موتورسیکلت‌های برقی در راه ایران

میهن صنعت : در حالی همزمان با تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران بار دیگر بحث استفاده از موتورسیکلت‌های برقی مطرح شده است که تاکنون این وسایل نقلیه به دلایل مختلف چندان از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و مشوق‌های لازم برای خرید این

به گزارش میهن صنعت، در حالی همزمان با تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران بار دیگر بحث استفاده از موتورسیکلت‌های برقی مطرح شده است که تاکنون این وسایل نقلیه به دلایل مختلف چندان از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و مشوق‌های لازم برای خرید این وسایل نیز ارائه نشده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی اعلام کرده است که از سال آینده 10 هزار موتورسیکلت برقی وارد کشور خواهد شد و این سازمان به طور ویژه از وسایل نقلیه برقی مانند دوچرخه، موتورسیکلت و اتوبوس حمایت خواهد کرد.

علی‌محمد شاعری درباره قیمت هر دستگاه دوچرخه و موتورسیکلت برقی هم گفته است که "قیمت تمام شده موتورسیکلت برقی دو میلیون تومان و دوچرخه برقی یک میلیون تومان است که با توجه به کاهش مصرف سوخت و میزان هزینه‌ای که برای این امر می‌شود، خرید این وسایل به صرفه خواهد بود."

در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست دو راهکار را برای توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی در کشور ارائه کرده است: اولی صفر شدن تعرفه‌ واردات قطعات موتور و دوچرخه برقی به منظور تسهیل تولید یا مونتاژ این وسایل در کشور و دومی ارائه تسهیلات کم‌بهره دولتی به خریداران و مصرف‌کنندگان این وسایل.

از سوی دیگر یکی از نمایندگان مجلس نیز از تهیه طرحی برای الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت به تبدیل خط تولید موتورهای بنزینی به برقی خبر داده است.

به گفته امیر خجسته "تبدیل خط تولید موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست بوده که اجرایی نشده است، به همین دلیل درصدد هستیم که این موضوع را به قانون تبدیل کنیم."

اما اظهارات مطرح شده درباره لزوم حمایت از توسعه موتورسیکلت‌های برقی در حالی مطرح می‌شود که به گفته برخی کارشناسان این نوع وسایل نقلیه چندان برای شهرهایی با موقعیت جغرافیایی تهران مناسب نیستند.

رییس هیات مدیره‌ سندیکای سازندگان قطعات دوچرخه و موتورسیلکت ایران در این باره به ایسنا گفت: موتورسیلکت در شهرهای کوچک و بزرگ ایران دارای کارکرد‌هایی مانند حمل بار و مسافر در مسیرهای طولانی است که برای انجام این امور موتورسیلکت‌های بنزینی قدرت بیشتری دارند و موتورسیلکت‌های برقی نه قدرت حمل بار زیادی دارند و نه می‌توانند تعداد زیادی مسافر را در مسافت طولانی حمل کنند. به همین دلیل استفاده از موتورسیلکت‌های برقی در ایران چندان رواج پیدا نکرده است.

محمدتقی زردوز افزود: در کشور‌هایی که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در آن‌ها باب شده، از موتورسیکلت برای حمل و جابه‌جایی وسایل کوچک استفاده می‌شود. این در حالی است که در ایران از موتورسیلکت حتی به عنوان کمک وانت هم استفاده می‌شود. ضمن این‌که در روستاها و شهرهای کوچک، استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی به صرفه‌تر از نوع برقی آن‌هاست.

وی گفت: مشکل دیگر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهری مانند تهران شیب موجود در این شهر است. در تهران مسیر شرق به غرب مسطح بوده، اما مسیر شمال به جنوب شیب زیادی دارد که این موضوع استفاده از موتورسیلکت‌های برقی را دچار مشکل می‌کند و سرعت این وسایل در شیب دچار افت می‌شود، در حالی که چنین مشکلی برای موتورسیلکت‌های بنزینی وجود ندارد.

اما یکی از نگرانی‌هایی که درباره ورود موتورسیکلت‌های برقی به کشور وجود دارد مربوط به کیفیت این وسایل نقلیه است. بعضا گفته می‌شود که کیفیت موتورسیکلت‌های وارداتی از چین نسبت به نوع آلمانی و ژاپنی‌ آن‌ها پایین‌تر است.

از سوی دیگر در کشورهای پیشرفته امکانات شارژ موتورسیکلت‌های برقی به صورت گسترده ایجاد شده است و افراد می‌توانند در کمترین زمان ممکن وسیله نقلیه خود را شارژ کنند. این در حالی است که چنین امکاناتی در ایران وجود ندارد. با وجود همه تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه مصرف وسایل نقلیه برقی اما هم‌اکنون این وسایل عمدتا در موارد تفریحی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.ایسنا در ادامه نوشت: به عنوان مثال در کیش از موتورسیلکت‌های برقی برای جابه‌جایی افراد استفاده می‌شود. البته در کیش مسیر ویژه عبور دوچرخه وجود دارد، در حالی که در تهران هیچ مسیر جدیدی برای تردد دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی تعیین نشده و مسیر قبلی دوچرخه هم عملا غیرکاربردی شده است.


 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9860
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه