میهن صنعت :

موفقیت محصولات بومی درسال ۲۰۱۲

میهن صنعت : سال 2012 برای صنعت سینمای تعدادی از کشورهای جهان سال خوب و پرباری بود و این کشورها توانستند فیلم‌های پر سر و صدا و پر فروشی را روانه پرده سینماها کنند.

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس سال 2012 برای صنعت سینمای تعدادی از کشورهای جهان سال خوب و پرباری بود و این کشورها توانستند فیلم‌های پر سر و صدا و پر فروشی را روانه پرده سینماها کنند.

با وجود هجوم محصولات هالیوودی به گیشه نمایش سینماهای کشورهای مختلف جهان، صنعت سینمای این کشورها توانستند با محصولات خارجی رقابت خوبی داشته باشند.

تماشاگران سینما در کشورهای مختلف در کنار استقبال از فیلم‌های پر سر و صدا و پرخرج آمریکایی، محصولات داخلی خود را نیز از یاد نبردند و فروش بالای آنها را هم تضمین کردند.

صنعت سینمای بسیاری از کشورهای مختلف دنیا هم،‌با بهره‌گیری از مضامین خوب داخلی فیلم‌هایی را به روی پرده سینماها فرستادند که از حال و هوای بومی برخوردار بودند.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند در کشورهایی مثل فرانسه،‌ژاپن ، هند و چین (که به سرعت در حال حرکت به سمت یک سینمای پر رونق است)‌محصولات داخلی رقابت را از هم کاران آمریکایی خود بردند.

همین تحلیل‌گران اظهار امیدواری می‌کنند در سال‌های آینده ،تعداد بیشتری از کشورهای جهان بتوانند با تولیدات بومی خود، گوی سبقت را از رقیب آمریکایی خود بگیرند.

گزارش زیر، وضعیت جدول گیشه نمایش سینماهای چند کشور مهم جهان را (که دارای یک صنعت سینمای قوی هستند) مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

فرانسه:‌فیلم‌های فرانسوی برای موفقیت در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور، با مشکل زیادی روبرو نبودند. این در حالی بود که فیلم‌های هالیوودی در سطح زیادی، در سینماهای این کشور اروپایی اکران عمومی شدند. اما محصولات فرانسوی در سال 2012 نتوانستند موفقیت کلان و پدیده‌وار «غیر قابل لمس‌ها» را (با فروش خیره کننده 166 میلیون دلاری خود) در سال 2011 تکرار کنند. پر فروش‌ترین فیلم فرانسوی در سال 2012 «هوبا: به دنبال مارسو پیلامی» به کراگردانی آلن پابات بود. این انیمیشن کامپیوتری که با صحنه‌های زنده همراه بود تلفیق خوبی از یک کار انیمیشن زنده را ارائه کرد. کمدی خانوادگی پابات با فروش 45 میلیون دلاری خود (بیست و پنج درصد از فروش کلی «غیر قابل لمس‌ها») ردیف چهارم 10 فیلم اول جدول فروش سال را به خود اختصاص داد،.در سال 2012 شش فیلم از ده فیلم این جدول متعلق به محصولات هالیوودی بود.

آلمان: البته فیلم‌های آلمانی در جدول گیشه نمایش سینماهای خود، محبوبیت محصولات فرانسوی را ندارند. اما از فروش 421 میلیون دلاری جدول گیشه نمایش سینماهای آلمان، 80میلیون دلار آن متعلق به فیلم‌های بومی بود. فیلم‌های آلمانی رقابت سختی با تولیدات پرسر و صدای هالیوودی داشتند. پرفروش‌ترین فیلم آلمانی سال «ترکیه برای تازه واردها »بود که نسخه سینمایی و دوباره‌سازی شده یک مجموعه موفق و پربیننده تلویزیونی است. بورا داگتکین ترک تبار، کارگردان این فیلم است که با فروشی 22 میلیون دلاری، ردیف یازدهم جدول گیشه نمایش را به خود اختصاص داد.

ایتالیا: بر خلاف سال‌های قبل، فیلم‌های ایتالیایی در سال 2012 برخی فرصت‌های خوب را در جدول گیشه نمایش از دست دادند. اما با این حال، هنوز هم محصولات بومی فروش خوبی در سینماهای کشور داشتند. «به شمال خوش آمدید» به کارگردانی لوکا مینی یرو دنباله‌ای بر یک فیلم موفق بود، که 36 میلیون دلار در ایتالیا فروش کرد. استقبال تماشاگران ایتالیایی از این فیلم، در حد قسمت اول آن «به جنوب خوش آمدید» بود. نسخه اصلی فیلم، خودش نسخه دوباره‌سازی شده فیلم پرفروش فرانسوی «به استیکس خوش آمدید» بوده است. اگر در سال 2011 تعداد 4 فیلم در جدول ده فیلم اول گیشه نمایش سینماهای کشور حضور داشت، این رقم در سال 2012 به 2 عدد رسید. هشت فیلم دیگر جدول متعلق به هالیوود بود.

اسپانیا: سال 2012 با نام فیلم «غیر ممکن» در این کشور اروپایی گره خورد. ساخته جدید خوآن آنتونیو بایونا در سال 2012 ،حدود 54 میلیون دلار در اسپانیا فروش کرد ورکورد فروش فیلم‌های اسپانیایی را در این کشور شکست .«غیر ممکن» با بازی نائومی واتس، تا به حال پر فروش‌ترین فیلم اسپانیایی کل تاریخ سینمای این کشور است. قصه فیلم در زمان سونامی وحشتناک آسیای جنوب شرقی اتفاق می‌افتد. انیمیشن ماجراجویانه و اکشن «تاد: کاشف گم شده» هم با حال و هوای ایندیاجونزی خود، با فروشی 24 میلیون دلاری تبدیل به سومین فیلم موفق جدول نمایش شد. با این رقم فروش،‌«تاد: کاشف گم شده»لقب پر فروش‌ترین انیمیشن تاریخ صنعت سینمای اسپانیا را هم به خود اختصاص داد. قبل از این انیمیشن«غیر قابل لمس‌ها» با فروشی 21 میلیون دلاری، این مقام را برای خود حفظ کرده بود. به مدد فروش بالای «غیر ممکن»، جدول گیشه نمایش فیلم‌های اسپانیایی به 143 میلیون دلار رسید و یک رکورد تازه را در رابطه با محصولات داخلی به نام خود ثبت کرد. به جز «تو را می‌خواهم» با یک فروش 16 میلیون دلاری در دریف هشتم جدول،‌بقیه 10 فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای اسپانیا، در اختیار فیلم‌های آمریکایی قرار داشت.

ژاپن: محصولات در جدول گیشه نمایش سینماهای ژاپن، برای یک بار دیگر موفقیت بالای خود را به رخ کشیدند.تازه‌ترین محصول کمپانی قدیمی توهو به نام «اومیزارو 4: قلب‌های شجاع»، پرفروش‌ترین فیلم ژاپنی سال (و هم چنین موفق ترین فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور) شد.

این فیلم که قصه آن درباره ماموران گارد ساحلی است و حکم یک مجموعه فیلم موفق را دارد، 92 میلیون دلار در سینماهای این کشور آسیایی فروش کرد .برعکس بازار سینمایی اکثر کشورهای جهان، محصولات بومی حرف اول و اصلی را در مولتی پلکس‌های ژاپن زدند و فیلم‌های هالیوودی دور رقابت را به فیلم‌های ژاپنی واگذار کردند.

هالیوود فقط دو فیلم درجدول 10 فیلم پرفروش سال 2012 سینماهای ژاپن داشت. «رزیدنت ایول» با فروش 49 میلیون دلاری و «آونجرز/ انتقا‌م‌گیران»با فروش 45 میلیون دلاری، ردیف‌های ششم و هفتم این جدول را از آن خود کردند.

برزیل: کمدی بومی «تا شانس ما را جدا کند» ساخته روبرتو سانتوچی که قصه‌اش درباره یک برنده بلیط بخت آزمایی است، لقب موفق‌ترین محصول سال سینمای این کشور قاره آمریکای لاتین را گرفت. تلاش‌های این مرد برای مخفی نگه داشتن این موضوع از همسرش، صدها هزار تماشاچی را به داخل سالن‌ها سینماها کشاند و رونق تازه‌ای به صنعت فیلم‌سازی برزیل داد. فیلم فروشی 17 میلیون دلاری در سینماهای برزیل داشت، اتفاقی نادر و منحصر به فرد که سخت مورد توجه اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما قرار گرفت.

هند: جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور آسیایی، مثل همیشه در اختیار محصولات بومی بود. اما فیلم‌های پر سر و صدای هالیوودی هم در تعداد بیشتری در هند اکران عمومی و با استقبال تماشاگران روبرو شدند. فقط «اسکای فال» (جیمزباند جدید) فروش خوبی در هند نکرد. که باعث تعجب تحلیل‌گران اقتصادی سینما شد. بیش از 20 فیلم هندی فروش بالایی در سینماهای کشور کردند و لبخند بر لب اهالی صنعت سینما نشاندند. اکشن ماجراجویانه و درام«یک ببر» با بازی سلمان خان (که به مناسبت تعطیلات عید فطر به روی پرده رفت) با فروشی 198 کروری،‌لقب پرفروش‌ترین فیلم سال هند را گرفت. این فیلم نتوانست رکورد 202 کروری «سه احمق» عامرخان (در مقام پر فروش‌ترین محصول کل تاریخ صنعت سینمای هند) را بشکند.


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8764
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه