میهن صنعت:

مکانیزاسیون، زیرساختی اجتناب‌ناپذیر در کشاورزی

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان از مکانیزاسیون به‌عنوان زیرساختی اجتناب‌ناپذیر در راستای توسعه کشاورزی یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «نازخند صبحی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که از دیرباز ابزار و ماشین‌آلات مختلف و مدرن کشاورزی جایگزین نیروی انسانی در بخش کشاورزی شده است، افزود: همین مسأله باعث شده است که از مکانیزاسیون به‌عنوان یکی از زیرساخت‌ها و ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر توسعه کشاورزی یاد شود.

وی تصریح کرد: از آن‌جایی که مکانیزاسیون عهده‌دار انجام فعالیت‌های کشاورزی توسط نیروی انسانی است و این امر در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه شامل مداخله مستقیم و غیرمستقیم دولت است. به طوری‌که در برنامه ششم توسعه هم از سوی دولت یازدهم بر توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از اهداف کلان برای افزایش بهره‌وری تأکید شده است.

صبحی با تأکید بر این‌که مکانیزاسیون در توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: ناگفته نماند که توصیه کلیشه‌ای برای مالکیت‌های فرد(دهقانی) با بهره‌وری اندک جایز نیست، چون در پی آن بیکار شدن و صدمه به منافع ملی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مکانیزاسیون در اراضی خرد که به‌صورت شتاب‌زده انجام می‌گیرد، کاربرد ماشین‌آلات به جای نیروی انسانی موجب افزایش بیکاری و شتاب در روند مهاجرت ار روستا به شهرها می‌شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان ادامه داد: توسعه کشاورزی بیش از هر چیز وابسته و تابع توسعه اقتصادی در سطح کلان است و از عمده‌ترین عوامل محدودکننده در افزایش بهره‌وری مکانیزاسیون در توسعه بخش کشاورزی، پراکندگی و تعدد قطعات مالکیت خانوارهای کشاورز و نیز کوچک بودن سطح آن‌ها بوده است. در شرایطی که کشور با رشد نازل اقتصادی روبه‌رو است، بایدها و نبایدهای مکانیزاسیون باید در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=110482
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه