میهن صنعت :

میرخانی رشتی: صنعت خودرو سیاسی شد/مدیران خودرو اختیار تعیین معاون خود را هم ندارند

میهن صنعت : مدیرعامل سابق ایران خودرو با اعلام اینکه صنعت خودرو سیاسی و دولتی شده و کارخانه های جدید خودرو توجیه نداشته است، گفت: یکی از مدیران خودروساز به تکرار به بنده گفته که در این سال‌ها اختیار تعیین معاون مالی خود را نیز نداشته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، داود میرخانی رشتی مدیرعامل سابق ایران خودرو در ادامه مناظره امروز درباره قیمت‌گذاری خودرو ضمن تاکید بر اینکه صنایع خودرو با تمام مشکلات فعلی خود پیشتاز صنعت کشور بوده و حجم زیادی از صنایع را به خود وابسته نموده اظهار داشت: در سال گذشته خودروسازان یک میلیون و 650 هزار خودرو را تولید نمودند که این هم به خاطر سرکوب‌های مالی در مقایسه با سال های گذشته روند کاهشی قابل توجهی را داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت خودرویی کشور تا حد قابل توجهی به دولت وابسته است، تصریح کرد: در این میان حتی یکی از مدیران خودروساز به تکرار به بنده گفته است که حتی در این سال‌ها اختیار تعیین معاون مالی خود را نیز نداشته‌ام بر همین اساس می‌توان گفت صنعت خودرو تا حد زیادی دولتی و سیاسی شده است.

میرخانی رشتی ضمن بیان این مطلب که در سال‌های اخیر دولت سایت‌های مختلفی از شرکت‌های خودروسازی را در مناطق مختلف احداث نموده است افزود: اینگونه اقدامات هیچ توجیه اقتصادی نداشته و فقط دخالت بیش از پیش دولت را در این صنعت بوجود آورده است.

مدیر عامل سابق ایران خودرو در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان در سال گذشته اقدام به تعیین قیمت‌هایی آن هم 16 درصد زیر قیمت بازار برای شرکت‌های خودروساز نموده است اظهار داشت: حتی در این میان فقط 5 درصد از 16 درصد را لحاظ و مابقی را به سال‌های بعد موکول نموده‌اند که همین امر باعث بروز اختلافات زیادی از سوی شرکت‌های خودروساز شده است حتی 4 هزار میلیارد تومان ورشکستگی را در سال 91 برای شرکت‌های خودروساز رقم زده است.

پژویان در واکنش به اظهارات میرخانی رشتی مبنی بر دخالت دولت و ایجاد اختلال در بازار رقابتی خودرو به نقش شورای رقابت در این مسیر اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبات شورای رقابت از سازمان گسترش و نوسازی خواسته شده تا سهام خود را در شرکت ایران خودرو و سایپا بفروشد و مانع ایجاد صندلی‌های مدیریتی در آنها گردد.

وی با اشاره به اینکه وجود امضاهای طلایی را در این صنعت کتمان نمی‌کنم گفت: اما باید بگویم بنده هیچ امضای طلایی را در این رابطه نداشتم.

پژویان اضافه کرد: شورای رقابت در زمانی‌که اختلال‌های متعددی در بازار خودرو بوجود آید ضمن رد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز در مسیرهای خارج از هزینه‌های تولید با آنها برخورد جدی نموده و به هیچ عنوان زیان آنها را در این سرمایه‌گذاری‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌دهد.

رئیس شورای رقابت ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر خودروسازان در مسیرهایی خارج از وظایف تعیین شده اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند، گفت: هزینه‌های تولید به هیچ عنوان نباید از مصرف‌کننده تامین گردد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23126
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه