«میهن صنعت» بررسی کرد؛

نامه های دستوری و افزایش هزینه های سربار خودروسازان

طی اقدامی جالب و تامل برانگیز در سال جاری شاهد برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی خودرو قبل از سومین دوره این نمایشگاه خواهیم بود و این در حالی است که نمایشگاه هفتم از بسیاری جهات تنها یک هزینه سربار دیگر مانند سایت های تولید خودرو در مکان های نامناسب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکی از موقعیت های اصلی جهت ارائه آخرین دستاورد های تولیدکنندگان حضور در نمایشگاه ها است به این سبب که تولیدکنندگان در نمایشگاه ها می توانند با استفاده از چنین موقعیتی که در زمان های مشخص که عمدتا به صورت بین المللی و با حضور چند شرکت داخلی و خارجی برگزار می شود درصدد رقابت با همتایان خود در سطح جهانی و حتی داخلی برآیند این امر موجب توسعه و رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور می شود.

شاید تا سال های گذشته برگزاری نمایشگاه در کشور از اهمیت خاصی برخوردار نبود اما طی 4 ساله ی اخیر با توجه به بررسی آمار ها نمایشگاه ها تاثیر بسیاری در امر برندسازی و شناخته شدن تولیدات داخلی کشور به دنیا داشته است همچنین برگزاری نمایشگاه و حضور تولیدکننده های داخلی سبب می شود تا فعالان این بخش با همتایان خارجی وارد مذارکره جهت عرضه کالا به بازارها و تبادل دانش فنی شوند.

طی سال های اخیر نمایشگاه های بسیاری در شهر تهران برگزار شده است که هر کدام متناسب با صنعت مورد نظر از اهمیت خاصی برخوردار بوده است اما در این میان برخی از این نمایشگاه از حیث نوع صنعت عرضه شده در نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به طور مثال نمایشگاه امپکس ( نمایشگاه کفش و صنایع وابسته)، نمایشگاه پوشاک و نمایشگاه بین المللی خودرو، هر کدام از این نمایشگاه ها علاوه بر اینکه در زمره نمایشگاه های پر اهمیت و کلیدی در کشور به شمار می رود از سوی مردم و اذهان عمومی مورد توجه ِویژه ای بوده است به ویژه نمایشگاه خودرو.

اهمیت صنعت خودرو تا جایی است که هر چهار سال دولت برای پیشبرد و توسعه این صنعت برنامه ریزی ها زیادی در دستور کار قرار می دهد به طوری براساس سند چشم اندازه ایران 1404 صنعت خودروی کشور باید پایگاه ساخت و تولید خودرو با نمانام داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه، پایگاه سا خت و تولید قطعات ومجموعه های خودرو با نما نام معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تأکید برمزیت رقابتی، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی(مستقیم یا مشترک) درراستای جذب فناور یهای نوین و توسعه، پایگاه مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی صنعت خودرو درمنطقه باشد همچنین این صنعت باید قابلیت تولید حداقل 3 میلیون دستگاه خودرو، تولید 2 میلیون دستگاه برای بازار داخل
 تولید یک میلیون دستگاه برای صادرات ( صادرات از هر 3 دستگاه یکدستگاه )، تولید حداقل 50 % از خودروهای سبک ساخت داخل با (برند) نما نام داخلی، تامین حداقل 25 میلیارد دلار قطعه توسط قطعه سازان برای خودروهای ساخت داخل، صادرات قطعات به ارزش 6 میلیارد دلار توسط قطعه سازان به بازارهای مستقل خارجی (خطوط تولید ، یدکی و متفرقه) داشته باشد.
از سوی دیگر از دیگر برنامه‌های هدف‌گذاری شده در این سند راهبردی این است که فروش سالانه خودرو از ۲۰میلیارد دلار هدف‌گذاری شده، در سال ۱۳۹۶ به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد. همچنین براساس اهداف کمی تعریف شده برای صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ مقرر شده که جایگاه ایران در جهان از رتبه ۱۸در سال ۱۳۹۴ به رتبه ۱۵در سال ۱۳۹۶ و رتبه ۱۱در سال ۱۴۰۴ ارتقا یابد.

براساس این سند، ایران در سال 1404 باید به مقام اول تولید خودرو در منطقه (شامل خاورمیانه، آسیای میانه، آسیای غربی، قفقاز و کشورهای همسایه)، مقام پنجم تولید خودرو در آسیا و مقاوم یازدهم تولید خودرو در جهان دست یابد.

این اهداف نشان دهنده ی اهمیت صنعت خودرو در کشور بوده به همین سبب نمایشگاه خودرو از جمله نمایشگاه های حائز اهمیت به شمار می رود علاوه براین موارد استقبال مردم از این نمایشگاه طی سال های اخیر نشان می دهد که نمایشگاه خودرو برای اذهان عمومی جالب توجه و پر اهمیت به شمار می رود .

شورای شهر تهران در راستای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه پر طرفدار و پر اهمیت خودرو مجموعه ی نمایشگاهی شهر آفتاب را در نظر گرفت تا با توجه به موقعیت جغرافیایی این نمایشگاه که دسترسی به آن از طریق قطارهای درون شهری و خودرو آسان بوده همچنین با توجه به فاصله نچندان دور آن با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شرایط مناسبی برای برگزاری دارد.

با توجه به اهمیت و میزان بازدید از نمایشگاه خودرو شورای شهر تهران و شورای تامین و پلیس راهور مصوبه ای برای خروج نمایشگاه های پر مخاطب نظیر خودرو و کتاب از محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران به شهر آفتاب تصویب کرد.

اما در اقدامی جالب توجه وتامل برانگیز برگزاری هفتمین دوره ی نمایشگاه بین المللی خودرو قبل از برگزاری سومین دوره نمایشگاه بین المللی خودروی شهر آفتاب در آبان ماه، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. حال آنکه چطور در یک سال دو مجوز هم نام برای برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو در یک شهر صادر می شود نیز جای پرسش است.

البته لازم به ذکر است که محسن هاشمی در واکنش به برگزاری نمایشگاه خودرو در سایت نمایشگاهی سئول گفت: این نمایشگاه به دلیل استقبال گسترده قطعا مشکلاتی را ایجاد می‌کند و با مسئولان مربوطه و همچنین پلیس راهور در مورد حواشی این نمایشگاه نامه نگاری شده است.

وی افزود: با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد چرایی برگزاری نمایشگاه صحبت شده است؛ چرا که برگزاری این نمایشگاه سبب ایجاد اختلال می‌شود.

از دیگر نکات جالب توجه عدم واکنش پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص مخالفت با برگزاری این نمایشگاه است به این سبب که موقعیت سایت سئول در حجم بالایی از ترافیک قرار دارد و برگزاری این نمایشگاه در این محل موجب اختلال رفت و آمد در سطح شهر می شود از طرفی با توجه به تقارن زمان برگزاری این نمایشگاه با ماه مبارک رمضان استقبال از این نمایشگاه تحت شعاع قرار خواهد گرفت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای حضور خودروسازان داخلی در این نمایشگاه را ملزم دانسته است.

کلام آخر به وقت میهن

با توجه به استقبالی که از برگزاری دومین دوره نمایشگاه بین المللی خودرو شهر آفتاب شد، احتمال آن که خودروسازان داخلی برای دوره بعدی این نمایشگاه با توجه به زمان برگزاری آن برنامه های بسیاری در دستور کار قرار دهند دور از ذهن نخواهد بود اما تحمیل خودروسازان داخلی برای حضور در نمایشگاه بین المللی تهران با توجه به سال حمایت از تولید داخلی تنها سبب متضرر کردن آن ها خواهد شد.

چنین هزینه های سرباری تنها سبب بروز و ظهور دستاوردهای سایت های تولیدی تحمیلی خواهد بود که  این امر نشات گرفته از سومدیریت و منفعت طلبی برخی افراد است.

انتهای پیام/
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=151978
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه