میهن صنعت :

نتیجه قطعی همکاری با آلمانی ها تا دو ماه آینده مشخص می شود

میهن صنعت : دبیر انجمن قطعه سازان گفت : همکاری با شرکتهای صاحب برند و صاحب نام ،دارای تجربه و تکنولوژی ، باید به عنوان محوری تعیین کننده مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : همکاری با شرکتهای صاحب برند و صاحب نام ،دارای تجربه و تکنولوژی ، باید به عنوان محوری تعیین کننده مورد توجه قرار گیرد.

ساسان قربانی افزود : از سه چهار ماه گذشته که زمزمه بستر های مناسب برای به توافق رسیدن کشورمان با گروه  1+5 مطرح شد هیات های اقتصادی ،تجاری ،بازرگانی و صنعتی از کشورهای مختلف وارد ایران شدند.

وی با اشاره به حضور متعدد هیات های تجاری و بازرگانی در ایران اظهار داشت : اولین این شرکتها هیاتی فرانسوی متشکل از سه گروه مختلف بود که وارد ایران شدند پس از آن هیات های ایتالیایی ، بلژیکی ، سوئدی بودند که آنها نیز استقبال خوبی از این جریان نشان دادند و آلمانی ها نیز در چند نوبت وارد ایران شدند .

وی تصریح کرد : حضور هیات های متعدد اقتصادی ، تجاری و بازرگانی از کشورهای مختلف نشان از آن است که بازار ایران ، بازار  مهمی است و در محاسبات بین المللی و در حوزه اقتصاد و صنعت به آن توجه ویژه می شود.

وی گفت : امروز ظرفیت های علمی ، نیروی انسانی و زیر ساختی که در ایران وجود دارد  در منطقه و در بسیاری از کشورهای آسیایی کم نظیر است این ها نکاتی نیست که تحلیل گران اقتصادی به آنها توجه نداشته باشند بلکه در محاسبات آنها این موارد مد نظر قرار می گیرد .

وی تاکید کرد : پتانسیل ایران در تبدیل شدن به یک خاستگاه تولید و از سویی ظرفیت های موجود در بازار داخلی و منطقه ای ، از سوی دیگر واقعا جالب توجه است از این رو هیات های مختلف وارد بازار ایران می شوند که از جمله اخیرا هیات آلمانی در بالاترین سطح اقتصادی و بازرگانی و به همراه وزیر اقتصاد و صاحبان سرمایه برای توسعه همکاری به کشورمان امدند.

وی تصریح کرد : در هیات آلمانی نمایندگانی از شرکتهای دایملر- بنز و فولکس واگن به همراه این هیات به ایران آمدند این در حالی است که پیش از اینها نمایندگانی از شرکت ولوو ، رنو و پژو و حتی نمایندگانی به عنوان واسطه شرکتهای آمریکایی تلاش کردند تا مذاکراتی داشته باشند.

وی افزود : با توجه به پتانسیل اقتصادی و صنعتی ایران ، طبعا این گونه رفتارها از سوی کشورهای مختلف طبیعی است ضمن اینکه در جریان همکاری های اخیر باید به این نکته مهم توجه شود که از اشتباهات گذشته درس گرفته و همزمان با آزاد شدن منابع مالی ایران، در حوزه صنعت خودرو حرکتی بنیادی و پایدار صورت گیرد.

وی گفت : همکاری با شرکتهای صاحب برند و صاحب نام و دارای تجربه و تکنولوژی ، باید به عنوان محوری تعیین  کننده در همکاری ها مورد توجه قرار گیرد هر چند در این سالها به دلیل شرایط موجود ناگزیر به همکاری با شرکتهای چینی بودیم اما باید پذیرفت که در همکاری با کشور چین نه تکنولوژی منتقل می شود و نه  چینی ها تمایل به همکاری در سرمایه گذاری دارند.

وی اظهار داشت : مشکل اصلی شرکتهای چینی عدم تمایل به سرمایه گذاری است چرا که نمی خواهند ارزش افزوده تولید یک محصول به کشور مقصد منتقل شود و  بیشتر تمایل دارند تا قطعه در چین تولید و به ایران وارد شود طبعا این روش برای صنعت خودرو ایران مزیت محسوب نمی شود بنابراین در جریان همکاری های جدید باید برند های صاحب نام و با تکنولوژی پیشرفته را انتخاب نمود ضمن اینکه شرکتهای اروپایی که تمایل به فعالیت در ایران دارند حتما باید در ایران سرمایه گذاری کنند و با هیچ شرکتی بدون انجام سرمایه گذاری همکاری صورت نباید بگیرد.

وی تصریح کرد : مسلما سرمایه گذاری در ایران باعث می شود که شرکتهای اروپایی به بازار ایران به صورت دراز مدت فکر کنند و هنگامی که سرمایه گذاری صورت گیرد قطعا ساخت قطعات را در ایران انجام خواهند داد چرا که  برای انها اقتصادی نخواهد بود که اینجا سرمایه گذاری کنند اما قطعه را وارد ننمایند.

وی گفت : در صورتی که قطعه سازان داخلی بخواهند برای برندهای بین المللی قطعه تولید کنند باید شرکای خارجی داشته و از تکنولوژی به روز استفاده کنند بنابراین زمانی که قطعه سازی بتواند برای برندهای معتبری  مثل فولکس واگن ، رنو، پژو مرسدس  بنز قطعه تولید کند قطعا قابلیت تولید و صادرات را در عرصه بین المللی را بدست خواهد آورد.

وی تصریح کرد : انتخاب شرکای معتبر و قابل قبول نه تنها به توسعه تکنولوژی در داخل کمک می کند بلکه باعث می شود قطعه و خودروی تولیدی در ایران قابلیت صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین گلایه مندی مشتریان از صنعت خودرو مساله قیمت و کیفیت خودروهای داخلی است ، تصریح کرد : با استفاده از دانش روز قطعا عدم رضایت مشتریان از مساله کیفیت و قیمت و پس از آن خدمات پس از فروش برطرف خواهد شد و می توان صنعت خودرو کشور را با توجه به زیر ساخت های  که طی این سالهای طولانی  و با تلاش گسترده ایجاد شده تبدیل به پایگاه مولد تولید در عرصه بین المللی نمود.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به مذاکرات اولیه ای صورت گرفته با هیات آلمانی ، اظهار داشت : هر چند مذاکرات اولیه  صورت گرفته است اما نمی توان گفت که به صورت قطعی مذاکرات به نتیجه رسیده است احتمالا  این مذاکرات به صورت رفت و برگشتی بوده و هیات های ایرانی هم به آلمان خواهند رفت و ظرف دو سه ماه آینده ، نتیجه قطعی همکاری شرکتهای آلمانی با صنعت خودرو ایران اعلام می شود.

قربانی در خصوص مزیت همکاری با شرکتهای آلمانی در مقایسه با شرکتهای فرانسوی گفت : البته این مساله بستگی دارد که تولید چه خودرویی و با چه تیراژی در دستور کار قرار گیرد در صورتی که بتوان خودرویی المانی را با تیراژ اقتصادی در دستور کار قرار داد مسلما تولید آن نیز در ایران صرفه اقتصادی خواهد داشت و از آنجا که تکنولوژی خودروهای آلمانی از سطح بسیار بالایی برخوردار است قطعا همکاری با آنها برای صنعت خودرو ایران مزیت خوبی محسوب می شود.

وی تاکید کرد : همکاری با شرکت های آلمانی زمانی موفق خواهد بود که مقیاس تولید ، اقتصادی باشد البته به نظر می رسد در خودروهای سنگین مزیت همکاری با آلمانی ها بیشتر است چون تیراژ خودروهای سنگین با 10 هزار دستگاه هم اقتصادی است.

وی گفت :  اما با توجه به اینکه رنو در دنیا به عنوان لیدر در تولید خودروهای ارزان مطرح است به نظر می رسد در شرایط کنونی رنو و پس از آن پژو مزیت هایشان در بازار ایران بیشتر باشد.

وی با اشاره به تجریه موفق تولید ال 90 در ایران تصریح کرد : در تولید ال 90  خوشبختانه تاکنون خودروسازان ایرانی عملکرد موفقی را داشتند چرا که بخشی از قطعات در داخل تولید و  پایگاههای ساخت قدرتمندی شکل گرفته است لذا در صورتی که شرکتهای خارجی وارد ایران شدند قطعا باید از آنها بخواهیم که در ایران  تولید داشته و  پایگاههای ساخت  و تولید  را به ایران منتقل کنند چرا که ایران از مزیت هایی چون انرژی و نیروی کار ارزان و امکانات لازم برخوردار است بنابراین این شرکت ها می توانند بخشی از قطعات را همان گونه که در سایر کشورها تولید می کنند در ایران نیز تولید نمایند.

وی گفت : به زودی هیاتی به ریاست وزیر صنعت و معدن و تجارت ، مهندس نعمت زاده از ایران به وین می رود  و در آنجا مذاکراتی بین  ایران و تعدادی از مسئولان اقتصادی و صنعتی اتحادیه اروپا که متشکل از کشورهای آلمان ، فرانسه  ، انگلستان است صورت خواهد گرفت  البته به نظر می رسد این رفت و آمدها با توجه به توافقات صورت گرفته تداوم داشته باشد.

وی در گفتگو با خبر خودرو تصریح کرد : البته در ارتباط با حضور شرکت های خودروساز آمریکایی محدودیتی برای حضور  شرکتهای غیر اروپایی در ایران نیست مهم این است که قوانین و مقررات کشور رعایت شود و در چارچوب اهدافی که تعریف شده گام برداریم همان طور که می دانید در افق 1404 قرار است ایران 3 میلیون خودرو تولید و از این تعداد 1 میلیون صادر کند و 6 میلیارد دلار قطعه صادر کند و برای اینکه این اهداف مهم محقق شود ضرورت دارد که این همکاری ها با صاحبان صنعت دسته اول دنیا صورت گیرد .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=74260
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه