میهن صنعت :

نرخ شیرینی‌ عید چگونه تعیین می‌شود؟

میهن صنعت : روزهای آخر هر سال همیشه و به طور سنتی با احتمال رشد بیشتر قیمتها از راه می‌رسد با این توضیح که گرانی درباره سور و سات پذیرایی به سبک ایرانی چشمگیرتر است

روزهای آخر هر سال همیشه و به طور سنتی با احتمال رشد بیشتر قیمتها از راه می‌رسد با این توضیح که گرانی درباره سور و سات پذیرایی به سبک ایرانی چشمگیرتر است؛ از میوه و آجیل گرفته تا شیرینی و شکلات. اما جهش نرخ ها ظاهرا امسال و در وانفسای گرانی که هزار و یک دلیل برایش وجود دارد بیشتر از همیشه در چشم خواهد بود، به این ترتیب این احتمال وجود دارد که هزینه شیرین کردن کام میهمان ها هم در همین هفته‌های آخر سال 91 افزایش یابد هرچند که رییس اتحادیه شیرینی‌فروشان می‌گوید: نمی‌خواهیم با افزایش قیمتها، شیرینی به محصولی فانتزی تبدیل شود.

 

به گزارش میهن صنعت به نقل از روزنامه اعتماد آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان در این باره است:

 

آقای نصرتی در روزهای پایانی سال نگرانی از رشد قیمتها شدت می‌یابد. آیا اتحادیه شیرینی‌فروشان برنامه‌ای برای افزایش نرخ‌ها دارد؟

 

نه. خواسته شیرینی‌فروشان و قنادان این است که مواد اولیه با قیمتی ارزان تامین شود و شیرینی با نرخی مناسب به دست مصرف‌کننده برسد؛ چون این احتمال وجود دارد که با بالاتر رفتن قیمت‌ها، شیرینی به محصولی فانتزی تبدیل شود! چون دود چنین شرایطی در نهایت به چشم قنادان خواهد رفت و میزان فروش آنها با نزول مواجه خواهد شد و عملا شیرینی از سبد خرید مردم حذف می‌شود.

 

با این اوصاف قیمت‌گذاری در آستانه نوروز بر چه اساس و مبنایی صورت خواهد گرفت؟

 

با جلساتی که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشتیم، نرخ گذاری از اولویت اول خارج و به اتحادیه واگذار شد.

 

آیا این تفویض اختیار به معنای رشد قیمتها خواهد بود؟

 

نه. با استناد به توافق، نرخ‌گذاری شیرینی توسط اتحادیه و زیر نظر مجمع امور صنفی انجام می‌شود، بر این اساس هم برای پنج قلم شیرینی پر مصرف قیمت‌گذاری صورت گرفت و شیرینی تر خامه‌یی درجه یک کیلویی 8000 تومان، گل محمدی (دانمارکی) کیلویی 6000 تومان، زبان یا پاپیونی کیلویی 6500 تومان، برنجی کیلویی 6500 تومان و کیک یزدی کیلویی 5400 تومان است و نرخ‌های اعلامی تا پایان نوروز 92 بدون تغییر خواهد ماند.

 

آقای نصرتی قیمت و کیفیت شیرینی تا چه اندازه از شرایط اقتصادی حاکم و رشد قیمت‌ها متاثر شده است؟

 

حدود 180 قلم مواد اولیه و افزودنی در پخت انواع شیرینی استفاده می‌شود و بیشتر این مواد مانند شکر، روغن، کاکائو و نارگیل از طریق واردات تامین می‌شود. درباره رشد قیمتها هم باید گفت که در کنار رشد نرخ‌های جهانی برخی کالاها در داخل هم گران شده‌اند ضمن اینکه رشد قیمت ارز هم به این رکوردشکنی نرخ‌ها دامن زده است و این شرایط در قیمت تمام شده محصول شیرینی هم اثر دارد.

 

 

بیشترین افزایش قیمت درباره کدام یک از مواد اولیه این صنف بوده است؟

 

در لیست مواد اولیه قنادان، روغن بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده البته قیمت خامه هم افزایش پیدا کرده است. نرخ آرد هم که پیشتر بالا رفته بود. اقلام دیگر هم به همین شکل قیمتهای رو به صعود دارند.

 

 

آقای نصرتی آیا اعضای اتحادیه در ماههایی که از فعالیت مرکز مبادلات ارز می‌گذرد توانسته از ارز ارزان برای واردات استفاده کند؟

 

متاسفانه خیر. تا کنون نتوانسته‌ایم ارز مبادله‌یی یا مرجع برای واردات مواد اولیه شیرینی دریافت کنیم، از همین رو ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه از بازار آزاد تامین شده است؛ البته پیش از این نیز مواد اولیه شیرینی همیشه با ارز آزاد وارد می‌شد.

 

 

مشکل اصلی صنف قنادان در حال حاضر را چه می‌دانید؟

 

مشکل تامین روغن با نرخ مصوب در حال حاضر دغدغه اصلی صنف ماست؛ چون با توجه به تحریمهای صورت گرفته تامین ورق حلب برای تولیدکنندگان روغن دشوار شده؛ از همین رو عرضه با نرخ دولتی کاهش یافته است. البته حواله هایی از سوی انجمن تولیدکنندگان روغن ارائه شد؛ ولی مقدار آن با حجم مورد نیاز قنادی‌ها قابل مقایسه نبود و واحد های صنفی، روغن حلب کیلویی 50 هزار را به جای 48 هزار تومان، با نرخی بسیار بالاتر از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

 

و سخن آخر؟

 

با وجود مشکلات خوشبختانه در حال حاضر قنادان سلیقه بیشتری در تهیه و توزیع به کار می‌برند و از نظر تولید شیرینی و تنوع اقداماتی انجام داده و پیشرفت‌هایی کرده‌اند؛ هر چند با نقطه ایده‌آل فاصله دارند. برای رسیدن به این نقطه باید از مواد اولیه جدیدتر و بهتری استفاده کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11324
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه