نسخه پیچی های تکراری با اوج‌گیری آلودگی هوا

ميهن صنعت: سردی هوا در پایتخت همیشه با بحران آلودگی همراه بوده، این در حالی است که سالیان سال است در این زمینه انگشت اتهام به سوی خودروسازان نشانه می‌رود.


به گزارش ميهن صنعت به نوشته دنياي اقتصاد،هر سال با سرد شدن تهران و اوج گیری آلودگی هوا بسیاری از مسوولان دولتی به اظهار نظرهایی در باب علل آلودگی و همچنین مقصران این پدیده زشت پایتخت می‌پردازند. این در حالی است که این اظهار نظرها و نسخه پیچی‌ها تنها با بحران آلودگی تشدید پیدا می‌کند و سال بعد دوباره همین آش و همین کاسه.
در هر حال چه به مذاق خودروسازان خوش بیاید چه نیاید بخش اعظمی از آلودگی هواي تهران به دلیل وجود خودروهای تولید داخل است که این روزها همراه با افت تولید، کیفیت آنها نیز به نوعی مورد هشدار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است.
هر چند با توجه به آمارهایی که در زمینه عملکرد خودروسازان در راه رسیدن به استاندارد یورو 4 منتشر می‌شود نشان از آن دارد که آنها در مسیر مشخصی از کاهش آلودگی خودروهای تولیدی گام برمی دارند اما وجود مشکلات كنوني این صنعت اما و اگرهایی برای ادامه این مسیر به وجود آورده است.حال در شرایطی هستيم که قرار است استاندارد آلایندگی یورو4 از ابتدای دی ماه امسال به اجرا درآید و خودروهای داخلی، متناسب با آن به تولید برسند.این در شرایطی است که به نظر می‌رسد بستر لازم برای پیاده‌سازی این «استاندارد» به وجود آمده و می‌توان خودروها را بر حسب یورو4 تولید کرد.بر اساس گزارش اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در حال حاضر تمام خودروهای تولید داخل به راحتی استاندارد آلایندگی یورو2 را پاس می‌کنند و از ابتدای امسال نیز آماری مبنی بر عدم موفقیت آنها در آزمون‌های آلایندگی یورو2 گزارش نشده است، بنابراین می‌توان به سمت اجرای استاندارد یورو4 حرکت کرد.
طبق گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست پایان آذر ماه آخرین مهلت برای تجهیز خودروها به استاندارد موردنظر است. در اين بين هرچند آمارها از آمادگی خودروسازان برای ارتقای محصولاتشان به استاندارد یورو4 حکایت دارد، اما این «آمادگی» نیمی از داستان یورو4 است و نیم دیگر آن به سوخت توزیعی در جایگاه‌ها بستگی دارد.در هر صورت بسیاری از کارشناسان معتقدند که معضل آلودگی هوای تهران تنها با متوقف شدن تولید خودروهای بی کیفیت ساخت داخل، خروج خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت سوخت خودروها و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6569
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه