میهن صنعت:

نعمت‌بخش خبر داد: عرضه 25 هزار خودرو یورو 2 تا شهریور/ارز مبادله‌ای زیان “خودروسازان” را کاهش می‌دهد

میهن صنعت: دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: دولت مصوبه تحویل خودروهای یورو 2 را تا اول شهریور سال جاری ابلاغ کرده است، بنابراین 25 هزار خودرو یورو 2 به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه خودرو در بازار آزاد گران شده است اظهار داشت: سال گذشته به دلیل عدم افزایش قیمت خودرو دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) در مجموع 2 هزار میلیارد تومان ضرر کردند، امسال نیز هنوز افزایش قیمت نداده‌ایم و منتظر اعلام نظر شورای رقابت هستیم.
 
وی افزود: ما خواستار فروش خودرو در حاشیه بازار هستیم چرا که این مسئله موجب حضور خریدار واقعی در بازار شده و می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد.
 
نعمت‌بخش با یادآوری اینکه طی 14 سال گذشته خودرو تنها 44 درصد گران شده است گفت: فرمول شورای رقابت بر مبنای ارز 2540 تومانی است و ما نیز در شش ماهه اول سال 92، 85 درصد از ارز آزاد استفاده کردیم و در شش ماهه دوم نیز به دستور وزیر صنعت معدن و تجارت به طور کلی ارز مورد استفاده خودروسازان، آزاد اعلام شد.
 
وی ادامه داد: بنابراین تزریق ارز مبادله‌ای به خودروسازان تنها موجب خروج این حوزه از زیان‌دهی می‌شود و نمی‌تواند تأثیری در پایین آمدن قیمت خودرو داشته باشد.
 
نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم خودروسازان علاقه‌ای به قیمت افزایش ندارد تصریح کرد: با توجه به زیانی که شامل حال خودروسازان شد، ما تقاضای افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه تمام اقلام تشکیل دهنده خودرو گران شده‌اند گفت: خودروساز نمی‌تواند معجزه کند و اگر کالایی کمتر از قیمت واقعی عرضه شود دولت موظف به پرداخت کمک زیان می‌شود در حالی که هنوز کمک زیان 2 هزار میلیارد تومانی که قرار بود سال 91 به ما پرداخت شود، واریز نشده است.
 
وی همچنین به عدم استفاده از میزان  تورم‌بخشی در فرمول شورای رقابت اشاره کرد و گفت: شورای رقابت قرار بود هر سه ماه یک بار میزان تورم‌بخشی را به فرمول قیمت گذاری اضافه کند که متأسفانه این اقدام انجام نشد و سپس نیز وزیر دستور ثبات قیمت را تا پایان سال داد.
 
نعمت‌بخش در ادامه با بیان اینکه دولت مصوبه تحویل خودروهای یورو 2 را تا 93/6/1 ابلاغ کرده است افزود: پلیس از شماره‌گذاری حدود 18 هزار دستگاه خودرو  یورو 2 ممانعت می‌کرد که با این مصوبه دولت 25 هزار دستگاه خودرو از سایپا و ایران خودرو به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
 
به گفته وی، با عرضه این محصولات به بازار قیمت‌ها نزولی خواهند شد.

وی با بیان اینکه خودروسازان علاقه‌ای به تأسیس سایت‌ در شهر و حتی کشورهای مختلف ندارند تصریح کرد: این مسئله هزینه‌های سربار خودروسازان را افزایش داده است.
 
به نقل از باشگاه خبرنگاران نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه خودروسازی کشور باید به سمت خصوصی‌سازی برود گفت: فروش در حاشیه بازار و توسعه محصولات بسیار ضروری است .
 
وی افزود: آنچه که در دستور کار ما قرار دارد کاهش تولید خودروهای قدیمی و افزایش خودروهای جدید است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47126
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه