«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

نقش پررنگ پیکان در صنعت خودروی ایران+تصاویر

خودرو پیکان برای بسیاری از مردم ایران یادآور روزهای خوش و سفرهای های خانوادگی است که در گذشته بیشتر در خیابان های تهران حضور داشت واما امروزه کمتر رویت می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پیکان به عنوان نخستین خودرو ایرانی شناخته می شود که خط تولید آن در سال 1346راه اندازی شد. این خودرو توسط شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) و روتس (مالک کارخانه تالبوت) روانه بازار شد.

مالکان ایران خودرو (احمد و محمود خیامی) طی یک قرارداد با شرکت گروه روتس اقدام به تولید پیکان، هیلمن هانتر 1966 کردند که در همین زمان، گروه کرایسلر مالک بخش عمده ای از هیلمن شد.

نخستین خودروهای پیکان در مدل های استاندارد و دولوکس به بازار عرضه شدند. مدل های مختلفی نظیر جوانان، چراغ بنزینی، 1600، کارلوس، استیشن، پژویی و یا سپر جوشن از نسخه معرفی شده به بازار بودند.

پیکان در گذشته یک محصول پرطرفدار بودکه درنخستین سال تولید، حدود 600 هزار نسخه از آن روانه بازار شد و تا کنون 2.3 میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده است.

شایان ذکر است که نخستین پیکان سوار مشهور، امیر عباس هویدا بود.پیکان به عنوان نمادی برای صنعت ایران تلقی می شود که عضو جدانشدنی از این صنعت است و سرانجام تولید این محصول محبوب با وقوع انقلاب اسلامی 57 کاهش پیدا کرد و در نهایت در روز 25 اردیبهشت 1383 تولید آن متوقف و آخرین نسخه تولید شده از این خودرو روانه موزه شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=174066
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه