میهن صنعت :

نقص ایمنی ۳۳درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی

میهن صنعت : مرکز پژوهش‌های مجلس بر تلاش جدی برای بهبود کیفیت فرآورده های سوختی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دفاتر انرژی، صنعت و معدن، زیربنایی و حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کارشناسی خود را درباره "طرح اصلاح ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی" را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: توسعه مراکز معاینه فنی در کشور به صورت مکانیزه از سال 1379 عملیاتی شد. بر اساس آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی مصوب هیئت وزیران به شماره 440550 ت 27457 ه مورخ 7/8/1382، خودروهای نو به مدت دو سال از انجام معاینه فنی معاف بودند. پس از اتمام مدت اعتبار دو ساله معافیت معاینه فنی، خودروها بر اساس آیین نامه مذکور و استاندار ملی شماره 9181 بر حسب نوع کاربری در فواصل زمانی مختلف مورد بازبینی مجدد قرار می‌گرفتند. از سال 1389 با تصویب ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مدت معافیت معاینه فنی خودروهای نو از 2 سال به 5 سال افزایش یافت. در حال حاضر با توجه به مباحث مهم کنترل آلودگی هوا و افزایش ضریب ایمنی خودروها، طرح «اصلاح ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» مبنی بر کاهش مدت معافیت معاینه فنی خودروهای نو از 5 سال به 2 سال پیشنهاد شده است.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس گزارش‌های موجود، 33 درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، دارای نقص ایمنی موثر بوده اند و میزان انتشار گازهای آلاینده حدود 14 درصد از آنها، بیش از حد مجاز بوده است. مطالعه تطبیقی موضوع نشان می‌دهد در کشورهایی مانند آلمان و انگلیس که به لحاظ کیفیت تولید خودرو، شاخص‌های آلودگی هوا و تلفات جاده ای در وضعیتی بسیار مطلوب تر از ایران قرار دارند، مدت مراجعه اولیه خودروها سه سال و پس از آن به صورت سالیانه است. در گزارش حاضر پس از بررسی شرایط موجود، به دلیل ضرورت کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی خودروها، کاهش مدت معافیت معاینه فنی خودروهای نو تولید داخل با الزام به در نظر گرفتن سایر پارامترهای موثر در برقراری ایمنی مورد تایید قرار گرفته است. همزمان با این اقدام، تلاش جدی برای بهبود کیفیت فرآورده های سوختی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ضرورت ارتقای کیفی و کمی معابر و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل لازم است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودرو در کشور، اجرای طرح معاینه فنی خودرو با هدف کنترل آلودگی‌های ناشی از آن و شناخت نقایص فنی خودروها مورد توجه قرار گرفت و نهادهای مسئول را بر آن داشت تا رعایت برخی استانداردهای فنی را الزامی کنند. هدف از اجرای این مصوبات، ایمنی بیشتر سرنشینان خودرو، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و صرفه ‍جویی در مصرف سوخت است. در گزارش حاضر طرح کاهش مدت معاینه فنی خودروهای نو از مدت 5 سال به 2 سال از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و ضمن تایید کلیات آن، پیشنهادهای لازم برای اصلاح این طرح ارائه شده اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=27855
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه