میهن صنعت :

نماز و اعمال شب های قدر

میهن صنعت : اول شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى بخوبى و فضيلت آن نميرسد و عمل در آن بهتر است از عمل كردن و هزار ماه و در آن شب تقدير امورات سال ميشود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب باذن پروردگار بزمين نازل ميشود و بخدمت

 

شب  19 :

اول شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى بخوبى و فضيلت آن نميرسد و عمل در آن بهتر است از عمل كردن و هزار ماه و در آن شب تقدير امورات سال ميشود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب باذن پروردگار بزمين نازل ميشود و بخدمت امام زمان ع  مشرف ميشوند.

1- غسل است و بهتر آنستكه مقارن غروب آفتاب غسل كند كه نماز مغرب را با غسل بخواند. 2- دو ركعت نماز است . در هر ركعت بعد از حمد) هفت مرتبه (توحيد و بعد از فراغ هفتاد مرتبه استغفرالله و اتوب اليه .


3- قرآن مجيد را بگيرد و بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد:

 


"اللهم انى اسئلك بكتابك المنزل و مافيه اسمك الاكبر و اسمائك الحسنى و ما يخاف و يرجى ان تجعلنى من عتقائك من النار  "


پس هر چه حاجت دارد بخواهد.


4- آنكه مصحف شريف را بگيرد و بر سر گذارد و بگويد:

 


" اللهم بحق هذا القران و بحق ارسلته به و بحق كل مؤ من مدحته فيه و بحقك عليهم فلا احداعرف بحقك منك  "

 

پس ده مرتبه بگويد. بك ياالله و ده مرتبه بمحمده پس هر يك از معصومين را نام برد و ده مرتبه بگويد تا بحجة بن الحسين عليه السلام برسد. آنوقت حاجت خود را از خدا بخواهد.

 

 

شب 20 :

نمازش هشت ركعت است بعد از حمد بهر سوره اى ميسر شود.

 

 

شب 21 :  

فضيلتش زيادتر است از شب نوزدهم و بايد اعمال آن شب را از غسل و احيا و زيارت امام حسين ) و نماز هفت قل هو الله و قرآن سرگفتن و صد ركعت نماز دعاى جوشن و غيرها در اين شب بعمل آورد و نماز امشب هشت ركعت است به حمد و هر سوره اى كه ميسر است و از اين شب شروع ميشود.

در اين شب حمادبن عثمان  بر حضرت صادق ع  وارد شد. حضرت سئوال كرد كه غسل كرده اى . عرض ‍ كرد بلى . پس حضرت حصيرى طلبيد و حماد را نزديك خويش خواند و مشغول نماز گرديد و پيوسته آنحضرت نماز خواند و حماد نيز خود را بآنحضرت چسبانيده بوده و نماز ميخواند تا از نمازهاى خود فارغ شدند. پس آنحضرت دعا كرد و جماد آمين گفت تا صبح طلوع كرد. آنجناب اذان و اقامه گفت و بعض غلمان خود را طلبيد و پيش ايستاد و نماز صبح خواند در ركعت اول حمد و انا انزلناه  و در دوم حمد و توحيد خواند و بعد از نماز مشغول به تسبيح و تقديس و مسلمات شد. پس سر به سجده نهاد و بمقدار يك ساعت بجز چيزى از آنجناب شنيده نشد. پس از آن ، اين دعا را خواند:


"لا اله انت مقلب القلوب و الابصار "

 

 شب  22 :

 
نمازش هشت ركعت است به حمد و هر سوره كه خواهد و غسل و دعاهاى اين شب را بعمل آورد.

 

 

شب23 :

از دو شب قدر سابق افضل است و از احاديث بسيار مستفاد ميشود ك شب قدر همين شب است و در اين شب جميع امور بر وفق حكمت مقدر ميگردد. و از براى اين شب غير از اعماليكه با دو شب سابق مشترك است چند عمل ديگر است  :

 1- خواندن سوره عنكبوت  و روم  كه حضرت صادق (ع ) قسم ياد فرمود كه خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت است .


2- خواندن سوره حم دخان  .


3- خواندن انا انزلناه  .

نماز امشب هشت ركعت است به حمد و هر سوره كه ميسر شود علامه مجلسى  فرموده كه هر مقدار قرآن كه ممكن باشد در اين شب بخوانند و دعاهاى صحيفه كامله را بخوانند، خصوصا دعاى مكارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى اين شبها را نيز بايد حرمت داشت و بعبادت و تلاوت و دعا بسر آورد. زيرا كه در احاديث معتبر، وارد شده است كه روز قدر در فضيلت مثل شب قدر است انتهى .

         

                

************************

 

 

در این شبهای قدر بهتر است این اعمال هم انجام شود :

 

1-       دو رکعت نماز برای سلامتی آقا  امام زمان (عج)

2-       دو رکعت نماز برای شادی روح تمامی رفتگان و اموات و ۲۵ بار ذکر " اللهم اغفرلی لجمیع المومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات"

3-       دو رکعت نماز تقدیم به اهل بیت و خواندن دعای توسل 

4-       دو رکعت نماز فاطمه زهرا (س) : در رکعت اول بعد ازحمد 100 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم  بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید . 

5-       خواندن سوره دخان و قدر

 

 

 

   *****************************************************************

دستورات خاص  برای شب های قدربرای آدم های خاص:

1- خواندن سوره یاسین ، بدین گونه که بعد از پایان هر کلمه "مبین" در سوره یاسین 3 بار نادعلی خوانده شود .

2- تفکر در مورد امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ع)

3- خواندن 1000بار سوره قدر 


 

دو نکته خیلی مهم جهت یادآوری :

 

1-     نماز برای سلامتی آقا امام زمان(عج)

 

سفارش گردیده از خود آقا به شیخ مفید :

 

به پیروان ما بگو بین نماز ظهر و عصر 2 رکعت برای سلامتی و ظهور ما نماز بخوانند که همانا ما به یاد آنها خواهیم بود .

2-     همه ما انسانها یک خط آغاز و یک خط پایان داریم ، ای  کاش ای کاش ما می دانستیم در کجای خط پایانیم . پس شاید فردایی نباشد .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=54073
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه