نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو حاشیه‌ساز شد

با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو، برخی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان انتقاداتی را نسبت به چگونگی برگزاری این نمایشگاه مطرح کردند.


محمدرضا نجفی‌منش – عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود هفت سال پیش انجمن قطعه‌سازان مجوز برگزاری این نمایشگاه را دریافت و سه دوره نمایشگاه نیز برگزار شد اما پس از آن به دلیل تغییر سیاست سازمان توسعه تجارت مبنی بر واگذاری مدیریت برگزاری نمایشگاه‌ها به شرکت‌های خصوصی نمایشگاهی، مدیریت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از تمام انجمن‌های تخصصی گرفته شد.
 
وی با بیان اینکه این کار هیچ توجیهی جز درآمدزایی برای یک شرکت خصوصی ندارد، خاطرنشان کرد: زمانیکه برگزاری یک نمایشگاه تخصصی به شرکت خصوصی که تنها هدف آن درآمدزایی است واگذار شود، هیچ یک از اهداف مدنظر نمایشگاه محقق نخواهد شد.
 
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: این در حالی است که در تمام دنیا از جمله فرانسه، ترکیه و هند انجمن تخصصی مربوطه نمایشگاه سالانه قطعات و مجموعه‌های خودرو را برگزار می‌کند و به همین دلیل نیز این کشورها در رسیدن به اهدافی چون کسب بازارهای صادراتی جدید موفق عمل کرده‌اند.
 
ساسان قربانی – دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، نیز در این باره گفت: سال گذشته تعداد شرکت‌های چینی شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو بیشتر از شرکت‌های ایرانی بود. در نمایشگاه امسال نیز همین اتفاق افتاده است.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های چینی تنها برای انجام امور تجاری و بازرگانی و کسب سهم از بازار ایران در این نمایشگاه حاضر می‌شوند و هیچگونه فعالیتی در حوزه تولید مشترک با شرکتهای ایرانی و انتقال دانش فنی ندارند.
 
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه دلیل این وضعیت گرفتن مدیریت برگزاری نمایشگاه از این انجمن و واگذاری آن به شرکت خصوصی بوده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا زمانیکه که یک شرکت خصوصی تنها با هدف کسب سود یک نمایشگاه بین‌المللی را برگزار می‌کند، نمی‌توان انتظاری بیش از وضعیت فعلی را از آن داشت.
 
در مقابل این انتقادات یکی از مسوولان شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو (برگزارکننده نمایشگاه امسال) در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال 270 شرکت‌ داخلی و 180 شرکت خارجی حضور دارند. کمتر از 40 شرکت از شرکت‌های خارجی چینی بوده و ادعای بیشتر بودن تعداد شرکت‌های چینی‌ نسبت به شرکت‌های ایرانی صحت ندارد.
 
وی ادامه داد: شرکت‌ بازرگانی بین‌المللی ایدرو در سه سال گذشته چندین بار با انجمن قطعه‌سازان ایران مکاتبه و در جلسات حضوری از آن‌ها خواسته تا در راستای اهداف مدنظر خود با برگزارکنندگان نمایشگاه همکاری کنند. باز هم از اعضای هیات مدیره این انجمن می‌خواهیم که برای برگزاری موفق‌تر این نمایشگاه‌ با برگزارکنندگان همکاری کنند.
 
این مسوول شرکت‌ بازرگانی بین‌المللی ایدرو افزود: به اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان اعلام کرده‌ایم که حاضریم هزینه برخی فعالیت‌های جنبی نمایشگاهی مانند برگزاری نشست‌های تخصصی را با مدیریت اجرایی آنها تقبل کنیم زیرا نظرات و دیدگاه‌های تخصصی انجمن برای برگزارکنندگان نمایشگاه محترم است.
 
وی تصریح کرد: اگرچه برگزاری نمایشگاه فعالیتی توام با سوددهی است اما نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرو تنها برای کسب سود برگزار نمی‌شود بلکه طبق قوانین کشوری برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از سوی انجمن‌های تخصصی دارای انتفاع، ممنوع بوده و به همین دلیل ما این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.
 
به گزارش ایسنا، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو از نهم تا دوازدهم آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6450
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه