نمایشگاه بین الملل توکیو

نمایشگاه خودرویی که خیلی هم خودرویی نیست

با این که فروش خودرو در ماه های اخیر روند کاهشی داشته است، ژاپنی ها می خواهند از رویداد نمایشگاهی خودرو برای مقابله با این روند استفاده کنند اما کشاندن بازدیدکنندگان به این نمایشگاه ها اصلا آسان نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در نمایشگاه خودروی توکیو امسال ( 2 تا 13 آبان) علاوه بر نمایش خودرو، تورنمنت های ورزشی، مسابقه پهباد، مسابقه های نمایشی دریفت، دعوت از سلبریتی ها و غیره گنجانده شده است.

در حقیقت نمایشگاه خودروی توکیو امسال چیزی شبیه دیزنی لند خودرویی است. آکیو تویودا، مدیر عامل گروه خودروسازی تویوتا که رئیس هیئت مدیره انجمن خودروسازی ژاپن و مجری برگزاری نمایشگاه خودروی توکیو هم هست می گوید: «ما می خواهیم برای تمام اعضای خانواده یک پارک با تم خودرویی ایجاد کنیم. این جشنواره باید بتواند دامنه وسیعی از سرگرمی ها را در خود داشته باشد».

با این که در سال های اخیر با گذشت زمان، نمایشگاه های خودرو آب می روند و از اشتیاق و استقبال بازدیدکنندگان کم می شود، ژاپنی ها می خواهند حضور مردم را پررنگ تر کنند و به بیش از 1 میلیون نفر برسانند، آماری که سال ها است به آن نمی رسند.

پررنگ کردن حضور مردم در نمایشگاه در عصری که از دیترویت تا فرانکفورت، همه تلاش ها برای کشاندن بازدیدکنندگان با شکست مواجه شده، کار آسانی نخواهد بود.

تویودا از پیشکشوتان صنعت خودرو در ژاپن و گرداننده بزرگترین خودروساز ژاپن و دنیا، می خواهد عشق به خودرو را دوباره در دلها شعله ور کند. او می داند که یا باید یک تحول بنیادی ایجاد کند یا آن که از خاطرها برود.

انجمن خودروسازی ژاپن هر دو سال یک بار از بین سه خودروساز بزرگ ژاپن –تویوتا، نیسان و هندا- یکی را برای ریاست هیئت مدیره خود انتخاب می کند. اما با این که تویوتا از سال 2018 رئیس هیئت مدیره بوده اما امسال اعلام شده است که تا سال 2022 رئیس هیئت مدیره انجمن خودروسازان ژاپن می ماند. این موضوع به تویوتا فرصت می دهد که در طول المپیک تابستانی 2020 نیز از این فرصت استفاده کند و محصولات و فناوری های خود را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد.

تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه دوسالانه ی توکیو در سال 2013 به یک میلیون نزدیک شده بود و 902,000 نفر استقبال کردند اما از آن به بعد روند کاهشی داشت و در سال 2015 به رقم 813,500  نفر تنزل کرد و در سال 2017 به 771,000 رسید، حالا رساندن تعداد بازدیدکنندگان به رقم یک میلیون، نیاز به تدابیر جدیدی دارد. یعنی باید اقدام های طوری باشند که 30 درصد افزایش ایجاد کنند. اما عوامل دیگری هم وجود دارند که رسیدن به این تارگت برای نمایشگاه خودروی توکیو 2019 را مشکل می کنند.

عامل اول، نیمی از مکان برگزاری همیشگی نمایشگاه به خاطر آمادگی برای المپیک سال 2020 در حال حاضر زیر ساخت و ساز رفته است. این باعث می شود سالن های تویوتا، سوبارو و دایهاتسو حداقل نیم مایل از هم فاصله داشته باشند و بازدید کنندگان مجبور می شوند بین سالن ها با اتوبوس جا به جا شوند.

عامل دوم این است که شرکت کنندگان بین المللی هر سال آب می روند، امسال هم مهمترین برندهای بین المللی شرکت کننده در نمایشگاه توکیو عبارتند از مرسدس بنز، اسمارت، رنو و آلپاین. حضور رنو و آلپاین هم به خاطر اتحاد رنو به نیسان ارزیابی می شود. کاهش حضور برندهای خارجی اثر عمیقی روی کاهش استقبال و بیننده دارد.

به همین دلیل ژاپنی ها برای کشاندن بازدیدکننده مجبور می شوند که کمی خلاقیت به خرج داده و روش های نمایشگاه های سابق مثل غرفه سازی و نمایش خودروهای مفهومی و از این قبیل کارها را به حداقل برسانند و در عوض به جاذبه های جانبی نمایشگاه بپردازند. از حضور گروه های پاپ گرفته تا مسابقات ورزشی، مهارت های رانندگی مجازی و دیجیتالی و شاید از همه نوتر و جذاب تر مسابقه پهبادها.

خلاقیت جدید تویوتا در این نمایشگاه به نمایش گذاشتن ماهنورد و روبات بسکتبالیست به نام CUE3 است که به هوش مصنوعی مجهز است. همچنین NEC،غول الکترونیک ژاپنی ها، خودروی هوایی خود را به نمایش در می آورد.

در نمایشگاه بازدیدکنندگان می توانند یک دور با انواعی از وسایل برقی آینده گرا مثل اسکوترهای برقی، خودروهای معروف به POD در فضای نمایشگاهی بزنند.

اما در این نمایشگاه، خبری از پورشه، فراری، لامبورگینی و نام های بزرگ دیگر نیست. ژاپنی ها هم در نمایشگاه فرانکفورت شرکت نکرده بودند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=186894
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه