میهن صنعت :

نمایشگاه هایی که دیگر بین المللی نیست

بعد از برگزاری نمایشگاه خودرو در مشهد که شرکت‌های خودروساز برخلاف گذشته، به طور مستقیم در آن شرکت نکردند، به نظر می‌رسد از این پس خودروسازان این روند را ادامه داده و به صورت مستقیم در هیچ کدام از نمایشگاه‌های بین‌المللی که در شهرستان‌ها برگزار می شود حضور


به گزارش «میهن صنعت» به نقل از عصرخودرو هزینه‌های سنگین حضور خودروسازان در نمایشگاه‌ها و وضعیت فعلی نقدینگی آنها، می‌تواند توجیهی باشد برای حضور نمایندگی‌های خودروسازان در نمایشگاه‌های بین‌المللی که طی هر سال در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.
اما نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو که طی چند سال اخیر در کشورمان برگزار می‌شود، مدت‌ها است که بیشتر به نوعی بازی با کلمات شبیه شده است تا محلی برای رقابت و ارائه جدیدترین دستاوردهای خودرویی. زیرا در نمایشگاه اخیر مشهد و سایر نمایشگاه‌های خودرو که عنوان بین‌المللی دارند نه تنها هیچ شرکت‌کننده خارجی در آنها حضور پیدا نکردند بلکه به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی هم ترجیح می‌دهند دیگر به صورت مستقیم در نمایشگاه‌ها حضور پیدا نکنند.
دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با چرایی عدم حضور خودروسازان در نمایشگاه اخیر می‌گوید: با توجه به وضعیت نامناسب مالی خودروسازان به نظر می‌رسد آنها از این پس سیاست جدیدی را مبنی بر حضور نمایندگی‌ها در نمایشگاه‌ها در پیش بگیرند.
اما این نمایشگاه‌‌ها که هر بار در یک استان و با پیشوند بین‌المللی برگزار می‌شوند نه تنها جذابیتی برای متخصصان داخلی ندارند، حتی تا آنجا که مشاهده می‌شود بازدیدکنندگان را هم راضی نمی‌کنند. در‌واقع مساله‌ای که به آن اشاره شد یکی از مهم‌ترین چالش‌های برگزاری نمایشگاه‌های خودور آن هم از نوع بین‌المللی در ایران است. زیرا اگر بخواهیم با توجه به تعریف استاندارد «نمایشگاه بین‌المللی» گردهمایی‌های خودرویی کشورمان را نقد کنیم متوجه می‌شویم که این دو از لحاظ استاندارد برگزاری با یکدیگر فاصله زیادی دارند.
بر همین اساس نمایشگاه امسال مشهد، که از لحاظ کیفیت هم‌ردیف با نمایشگاه تهران شناخته می‌شود، ضعف‌های بارزی داشت و به نظر می‌رسید که تنها مزیت این نمایشگاه و شهرت آن خود شهر مشهد و بازار دست به نقد آن است، زیرا این نمایشگاه هم مانند سایر نمایشگاه‌ها بیشتر محلی بود برای ارائه محصولاتی که آنها را هر روز در خیابان‌ها می‌بینیم. همین اتفاق، یعنی به نمایش گذاشتن خودروهایی که سال‌ها است از تولید آنها می‌گذرد یکی از ضعف‌های همیشگی نمایشگاه‌های ما است. فرید زاوه کارشناس خودرو در این زمینه می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی مختصات خاص خود را دارد که با شرایط فعلی کشورمان و با وجود محدودیت‌های بین‌المللی نمی‌توان آنها را در سطح استاندارد برآورده کرد. وی معتقد است که فلسفه عمومی نمایشگاه‌های خودرو ارائه جدیدترین دستاوردهای خودرویی و جذب مشتری و نهایتا دست یافتن به فروشی خوب است. اما با توجه به شرایط فعلی تولید و عدم تنوعی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد و همچنین تاثیری که مشکلات اقتصادی بر قدرت خرید مردم گذاشته است ممکن است نوع کاربری نمایشگاه‌های خودرو تغییر پیدا کند. وی به مثالی در رابطه با نمایشگاه فرانکفورت اشاره می‌کند و در ادامه عنوان می‌کند: اتومکانیکای فرانکفورت از نمایشگاه‌هایی بود که به دلیل بحران فروش تغییر کاربری داد و تبدیل به نمایشگاه قطعه و تجهیزات تعمیرگاهی شد. در ‌واقع این اتفاقی است که در نمایشگاه اخیر هم رخ داد. زیرا از میان حدود ۱۵۰ شرکت‌کننده در این نمایشگاه تنها ۱۰ شرکت‌کننده از میان خودروسازان سبک و سنگین داخلی به همراه چند شرکت واردکننده خودروهای خارجی حضور داشتند و غرفه‌های باقیمانده را قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان تجهیزات تعمیرگاهی تشکیل می‌دادند.
به عقیده کارشناسان، نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شوند، با توجه به وضعیت فعلی خودروسازان و اقتصاد عمومی کشور بیشتر شبیه به یک تلاش ناموفق سمبلیک است. آنها توصیه می‌کنند بهتر است هزینه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی صرف حرکت به سمت خودکفایی در تولید خودرو شود. ازطرفی یکی از پیش‌شرط‌های بین‌المللی بودن یک نمایشگاه ارتباط داشتن بازار آن کشور با بازار‌های دیگر کشورها است که در حال حاضر و با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی چنین امکانی برای خودروسازان ما وجود ندارد.
یکی دیگر از مشکلاتی که کارشناسان به غیر از عدم تنوع محصولات و عدم حضور شرکت‌کننده‌های خارجی در نمایشگاه‌های ما به آن اشاره می‌کنند محل برگزاری نمایشگاه‌های خودرو است. زیرا با توجه به حضور خودروسازان و همچنین واردکنندگان خودرو در تهران و متمرکز بودن فعالیت‌ها در تهران، برگزار شدن این نمایشگاه‌ها در پایتخت می‌تواند مزیت‌های فراوانی داشته باشد.
فرید زاوه در این ارتباط می‌گوید: بهتر است این نمایشگاه‌ها در محل‌هایی برگزار شود که بازدیدکنندگان زیادی دارند. او همچنین می‌گوید: علاوه بر حضور تمام خودروسازان در تهران مشارکت آنها در سایر مناطق خیلی به صرفه نیست. از طرفی واردکنندگان خودروهای خارجی هم با توجه به قدرت خرید مردم در مناطق مختلف ترجیح می‌دهند در نمایشگاه‌هایی شرکت داشته باشند که فروش خوبی را در پی داشته باشد.
نمایشگاه‌ بین‌المللی چیست؟
اما به‌رغم وجود ادعای بین‌المللی بودن نمایشگاه‌های خودرو هنوز بسیاری از قوانین که به عنوان یک عرف در سایر کشورها شناخته می‌شود نه برای برگزارکنندگان، نه برای شرکت‌کنندگان و نه برای بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های داخل کشور جا نیفتاده است، نمایشگاه‌هایی که همگی با پیشوند بین‌المللی برگزار وخاتمه می‌یابند. برای مثال برخی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اخیر عقیده داشتند: با وجود دریافت اجاره‌های سنگین از غرفه‌داران نباید از بازدیدکنندگان هزینه‌ای بابت ورودی دریافت شود؛ زیرا این کار باعث می‌شود که بازدیدکنندگان کم‌تری به نمایشگاه بیایند و در نهایت به فروش آنها آسیب برسد. این صحبت در حالی است که در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی به سبب امکاناتی که در نمایشگاه وجود دارد، هزینه‌ای بابت ورودی از بازدیدکنندگان دریافت می‌شود. از آنجایی هم که نمایشگا‌ه‌هایی که در بالا به آن اشاره شد جذابیت کافی را برای جذب مشتری آن هم از نقاط مختلف دنیا دارند، هیچ نگرانی بابت دریافت ورودی نه از جانب شرکت‌کنندگان و نه از جانب بازدیدکنندگان نمایشگاه وجود ندارد. یکی دیگر از این مسائل نارضایتی مسوولان نمایشگاه از عدم حضور مستقیم خودروسازان در نمایشگاه است. این نارضایتی در حالی است که به گفته کارشناسان معمولا خودروسازهای بزرگ ترجیح می‌دهند به صورت مستقیم در نمایشگاه‌ها حضور پیدا نکنند. در واقع این نمایندگی‌های فروش خودروسازان هستند که برگزاری نمایشگاه را برای خودروسازها انجام می‌دهند؛ اما در نمایشگاه اخیر خودروسازان داخلی با توجه به مسائلی نظیر مشکلات مالی و همچنین نداشتن محصول جدید برای ارائه، نماینده‌های برتر خود را در مشهد برای حضور در نمایشگاه مامور کرده بودند. در‌ واقع این اتفاق با توجه به امکان بازاریابی نمایندگی‌ها یک امتیاز برای آنها محسوب می‌شود. از طرفی خودروسازها با انجام این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های شرکت در نمایشگاه هم موفق به نمایش محصولات خود می‌شوند و هم یک امتیاز به نمایندگی‌های خود داده‌اند.
خودروسازان و نمایشگاه‌های بین‌المللی
نمایشگاه یکی از واقعی‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان در آن واقعیت‌های خودروسازی را مشاهده کرد. قطعا شنیدن اظهار نظرهای مردم هنگام بازدید از نمایشگاه می‌تواند بهترین بازتاب از نمایشگاهی باشد که خودروسازان محصولاتشان را در آن به نمایش گذاشته‌اند. در‌واقع شنیدن جمله‌هایی مانند «بازم خودروی …» یا «چراغاشو عوض کردن شده یه ماشین جدید» هنگام عبور از کنار غرفه‌های خودروسازان داخلی یا شنیدن جمله‌هایی مانند «این ماشین اصلا اصالت نداره» با عبور از کنار غرفه‌های خودروهای خارجی، می‌توان به دستاورد کلی یک نمایشگاه پی برد؛ اما باید چه کار کرد که نمایشگاه‌های ما از این حالت خارج شوند؟ اصلا هدف از برگزاری یک نمایشگاه خودرو چیست؟ برخی از کارشناسان عقیده دارند: نمایشگاه‌هایی که به صورت زنجیر وار در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود به این دلیل بازخوردی ندارند که تنها براساس تقویم‌های نمایشگاهی برگزار می‌شوند.
این کارشناسان با برگزاری نمایشگاه مخالفتی ندارند؛ اما زمانی که برگزاری نمایشگاه تبدیل به بازاری می‌شود برای شرکت‌های نمایشگاهی نمی‌توان از آن انتظار یک نمایشگاه کیفی در تمام ابعاد داشت. در همین ارتباط عضو انجمن قطعه‌سازان عقیده دارد نمایشگاه‌هایی از این دست باید توسط انجمن‌های تخصصی آن حوزه برگزار شود.
نجفی‌منش در توضیح بیشتر این مطلب گفت: با سپردن وظیفه برپایی نمایشگاه به انجمن‌های تخصصی، آنها می‌توانند برنامه‌های موثرتری را اجرا کنند. برای مثال آنها می‌توانند با دعوت کشورهای هدف و پذیرا شدن آنها، نمایشگاه را به سمت صادرات هدایت کنند و نه واردات. اتفاقی که در کشوری مانند ترکیه یا هند رخ می‌دهد. به این ترتیب نمایشگاه هند تبدیل به مرکزی می‌شود که تمام برندهای مطرح خودروسازی با آخرین دستاوردهایشان در آن حضور پیدا می‌کنند و در‌واقع به آن اعتبار می‌دهند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3120
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه