میهن صنعت :

نه تایید و نه تکذیب پرداخت غرامت بنز به ایران خودرو

میهن صنعت : حضور شرکت بنز آلمان در ایران از فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده و اکنون که بحث حضور مجدد این شرکت آلمانی در کشور مطرح است برخی اعلام می کنند این شرکت برای جبران عملکرد گذشته خود حاضر به پرداخت غرامت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از ایرنا، با وجودی که چندی پیش اعلام شد شرکت بنز آماده است در راستای جبران خسارت های ایران خودرو به علت ترک یکباره شراکت، 42 میلیون یورو به این شرکت ایرانی پرداخت کند اما مسئولان ایران خودرو از تایید تا تکذیب این موضوع خودداری می کنند.

پس از اعمال تحریم ها علیه صنعت خودروسازی کشور از سوی غرب، مرسدس بنز که خط تولید چند خودروی سنگین شامل کامیون و اتوبوس را در ایران خودرو در دست داشت، به یکباره تولید این خودروها را متوقف و ایران را ترک کرد و این امر خساراتی را به خودروساز ایرانی وارد ساخت.

حضور دوباره بنز در ایران اگرچه عملکرد گذشته را در مقابل دیدگان خودروساز ایران تداعی می کند اما این موضوع نباید مانعی برای فعالیت مجدد شود.

این خودروساز آلمانی یکسری تعهدات در قبال شرکت ایران خودرو داشته که به سرانجام نرسانده که برای فعالیت مجدد باید ضمن جلب اعتماد ایرانی ها، انجام یکسری اقدامات جدید را در دستور کار قرار دهد.

اگرچه ایران خودرویی ها معتقدند بنز برای شراکت دوباره باید ضرر و زیان های گذشته را جبران کند اما این به معنای پرداخت مبالغ نقدی نیست چرا که این نه در عرف تجاری مرسوم است و نه آنکه می تواند دردی از مسایل فراروی این شرکت خودروساز داخلی درمان کند.

هم اکنون آنچه مهم است آلمانی های خودروساز در کشور حضور دارند و در حال بررسی توانمندی ها و خطوط تولید ایران خودرو هستند تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف همکاری های خودرویی را با ایران آغاز کنند.

افزایش عمق ساخت داخل خودروهای بنز در کشور، اختصاص سهمی از محصولات تولیدی بنز به ایران خودرو به منظور صادرات، حضور در بازارهای صادراتی و نظایر آن از جمله مواردی است که در صورت تحقق آن می تواند سبب جبران خسارات وارده به ایران خودرو شود.

به هر جهت مرسدس بنز آلمان یکی از معتبرترین خودروسازان جهان است که همکاری با این خودروساز تحت شرایط معین و متعادل می تواند به نفع کشور و صنعت خودرو باشد اما باید دید این شرکت آلمانی در حضور چندباره خود در ایران چقدر در گفتار و رفتار خود صادق است و برای جلب اعتماد ایرانی ها و جبران خسارت های گذشته چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار می دهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=75218
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه