میهن صنعت :

هدفمندی یارانه ها، فرصت یا تهدید صنعت خودرو

میهن صنعت : شرکت های خودروسازی می توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از طریق تولید محصولات دارای فناوری های جدیدتر از فاز ساخت خودروهای از رده خارج بیرون آمده و برای تولید محصولاتی با کیفیت هم رده با استانداردهای جهانی آماده شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فاز دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها مطابق با اعلام قبلی دولت، احتمالاً از ابتدای اردیبهشت ماه به مرحله اجرا درخواهد آمد و در این میان بحث افزایش قیمت حامل های انرژی تبدیل به مهم ترین بخش این طرح شده و گمانه زنی های فراوانی در خصوص قیمت گذاری آن مطرح شده است، اما آن چه قطعیت یافته این است که قیمت سوخت در کشور یقیناً افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت حامل های انرژی را شاید بتوان از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داد زیرا این موضوع از تهدیدات و فرصت های مختلفی برخوردار بوده و می تواند جنبه های مختلف اقتصاد و صنعت کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.


یکی از مهم ترین اثراتی که افزایش قیمت سوخت بر روی بخش های مختلف اقتصادی کشور خواهد داشت، در بخش صنعت خودروسازی نمود خواهد داشت، زیرا هم خود این صنعت و هم تولیدات آن به صورت دائم با این مقوله در ارتباط بوده و کوچک ترین تغییر و تحول در قیمت حامل های انرژی می تواند آثار زیادی را در صنعت خودروسازی کشور از خود بر جای گذارد.


در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می شوند از نظر میزان مصرف سوخت در سطح نامطلوبی قرار داشته و به گواه اکثر مشتریان این محصولات، پرمصرف بودن این خودروها عامل قرارداشتن ایران در ردیف کشورهایی است که مصرف بنزین و گازوییل فراوانی دارند.


فناوری به کار رفته در این خودروها متعلق به دهه های گذشته بوده و تنها کافی است در مقایسه با خودروهای وارداتی به کشور این واقعیت را دریافت که خودروهای تولید داخل از مصرف سوخت بسیار بالایی برخوردار هستند.


در شرایط کنونی که بازار خودروی کشور تقریباً در حالت رکود قرار داشته و خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی گیرد، قطعاً افزایش قیمت حامل های انرژی نیز این وضعیت را تشدید خواهد کرد زیرا رغبت مشتریان این بازار با علم به این که هزینه نگهداری و استفاده از خودرو بالا رفته کاهش خواهد یافت که این امر می تواند یک تهدید جدی برای صنعت خودروسازی محسوب شود.


اما شرکت های خودروسازی می توانند با یک برنامه ریزی این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از طریق تولید محصولات با کیفیت تر و دارای فناوری های جدیدتر از فاز ساخت خودروهای از رده خارج بیرون آمده و خود را برای تبدیل شدن به تولیدکننده محصولاتی با کیفیت هم رده با حداقل استانداردهای جهانی آماده کنند.


البته خودروسازان مطرح کشور سال قبل با تلاش برای تغییر سطح محصولات خود و با اعلام این که قصد دارند خودروهای کنونی خود را تغییر داده و محصولات جدیدتر تولید کنند نشان دادند که به خوبی از خطرات پیش روی تولید در سال های آینده مطلع شده اند و می دانند ادامه روند سال های قبل به شدت آن ها را زمین گیر خواهد کرد.


نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که خودروهای وارداتی با مصرف سوخت پایین تر در حال عرضه بدون توقف در بازار کشور هستند و در آینده نه چندان دور و با بهبود احتمالی اوضاع اقتصادی کشور و افزایش سطح درآمدهای عمومی می توانند خطر جدی برای تولیدات داخلی محسوب شوند.



به هر حال به نظر می رسد صنعت خودروسازی کشور که در چند سال اخیر به صورت پیاپی آزمون های گوناگونی نظیر فاز نخست هدفمندی یارانه ها، کمبود نقدینگی، تحریم های بین المللی و چندین مشکل دیگر را تجربه کرده در ابتدای امسال هم فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت سوخت را تجربه خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید برنامه این صنعت برای مواجهه با آن چه خواهد بود، آیا خودروسازی می تواند این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند یا خیر؟/دنیای صنعت

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=45668
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه