میهن صنعت:

هر آنچه لازم است درباره‌ی خواب و رویا بدانید

دنیای خواب، بخشی از زندگی کـه نیمی از عمر مـا در آن سپری می شود: دنیای خواب و رویا. آیا همه ی مـا خواب های خاص داریم؟ آیا خواب همه ی مثل اثر انگشت شان اسـت؟ باید بگوییم خیر!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دنیای خواب، بخشی از زندگی کـه نیمی از عمر مـا در آن سپری می شود: دنیای خواب و رویا. آیا همه ی مـا خواب های خاص داریم؟ آیا خواب همه ی مثل اثر انگشت شان اسـت؟ باید بگوییم خیر! همه ی مـا انسانها خواب های مشترکی می‌بینیم چیزی کـه رویاهای مـا را متفاوت می کند ماجراها و آدم های زندگی شخصی مـا اسـت.

خیال پردازی‌ های خوشایند

تحقیقات نشان میدهند کـه همه ی مـا انسان‌ها دوست داریم روزانه درحدود ۷۰ تا ۱۲۰ دقیقه بـه خیال پردازی‌های خوشایند بپردازیم.

این خیال پردازی‌ها سطحی از هوشیاری بین خواب و بیداری اسـت کـه در طی ساعت‌های بیداری مـا وقتی بـه تصویرسازی‌های ذهنی خود اجازه میدهیم تا مـا رابه دنیای دیگری ببرند، رخ می دهد. در جریان این تجربه ذهن مـا شروع بـه پرسه زدن میکند، سطح آگاهی مـا کاهش مییابد و مـا خودرا در خیال، اوهام و ماجرایی کـه تصور کرده‌ایم گم میکنیم.

رویاهای روشن و شفاف

رویای روشن و شفاف زمانی اتفاق می‌افتد کـه شـما متوجه میشوید در حال خواب دیدن هستید ودر همین لحظه اسـت کـه با خودتان میگویید: “یک لحظه صبر کن! تـو داری خواب می بینی! ” بیشتر افرادی کـه در حال دیدن رویایی روشن و شفاف هستند وقتی متوجه میشوند کـه چـه اتفاقی در حال رخ دادن اسـت، خودشان را از خواب بیدار می کنند.

بعضی دیگر از افراد هم این مهارت را در خود پرورش داده‌اند کـه در رویای شفاف خود برای مدت بیشتری باقی بمانند. این گروه از خواب بینندگان بـه عضوی فعال در رویاهای خود تبدیل می شوند، در خواب‌های خود تصمیم هایی میگیرند و بدون این کـه بیدار شوند نتیجه خواب خودرا تحت تاثیر قرار میدهند.

کابوس

کابوس خوابی آزاردهنده و ناخوشایند اسـت کـه فرد در نتیجه تجربه کردن آن همراه با احساس نگرانی، اضطراب و ترس از خواب بیدار می شود. کابوس‌ها ممکن اسـت پاسخی بـه ماجراها و ضربه‌های روحی دنیای واقعی باشند. نوع کابوسی کـه تجربه میکنیم در زیرمجموعه‌ای از “کابوس‌های استرسی پس از اختلال روانی قرار” می گیرد.

یکی دیگر از علت وقوع کابوس این اسـت کـه مـا از ماجرای بخصوصی در زندگی خود غافل شده‌ایم یا نمیخواهیم کـه آنرا بپذیریم. تحقیقات نشان میدهد کـه بیشتر افرادی کـه بـه طور مرتب کابوس میبینند دارای سابقه‌ای خانوادگی از مشکلات روانی، تجارب ناخوشایندی از مصرف مواد مخدر، اقدام بـه خودکشی یا روابطی سخت و طاقت فرسا هستند.

خواب‌ های تکراری

خواب‌های تکراری خواب هایی هستند کـه با کمترین تغییری در ماجرا یا موضوع خواب بـه صورت تکرار شونده آن ها را تجربه می کنیم. بعضی اوقات ممکن اسـت خواب‌های تکرار شونده رویاهایی خوشایند باشند اما اغلب اوقات آن ها چیزی بیش از یک کابوس نیستند.

علت تکراری بودن این قبیل خواب‌ها این اسـت کـه درگیری و چالشی کـه در خواب بـه تصویر کشیده میشود همان‌ گونه حل نشده باقیمانده اسـت یا خواب بیننده همان‌ گونه این مسئله را انکار می کند. در صورتیکه راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنید خواب‌های تکراری شـما نیز متوقف خواهند شد.

خواب‌ های شفابخش

خواب‌های شفابخش حامل پیام هایی برای خواب بیننده هستند کـه با سلامتی او در ارتباط اسـت. تعداد زیادی از معبران و کارشناسان تعبیر خواب معتقد هستند کـه این گروه از خواب‌ها بـه مـا کمک می کنند تا از یک بیماری خاص پیشگیری کنیم یا زمانی کـه بیمار هستیم در فرآیند شفا و بهبودی بـه مـا کمک میکنند.

بدن مـا از طریق خواب با مـا ارتباط برقرار میکند تا بـه این ترتیب حتی قبل از بروز علائم فیزیکی بیماری در جسم بـه مـا هشدار بدهد کـه یکجای کار سلامتی مـا می‌لنگد و بیماری در کمین مان اسـت. این قبیل خواب‌ها بـه خواب بیننده هشدار می دهند کـه او باید بـه دکتر یا دندان دکتر مراجعه کند.

رویاهای پیشگویانه

رویاهای پیشگویانه یا خواب‌های الهام بخش یا معنوی خواب هایی هستند کـه ظاهراً چیزی را در آینده پیش‌بینی می کنند. یک نظریه منطقی برای توضیح این پدیده این اسـت کـه:

ذهن خواب بیننده مـا قادر اسـت مشاهدات و واحدهای اطلاعاتی کوچک تری راکه بـه طور طبیعی نادیده میگیریم و بی‌اهمیت می‌شماریم یا انها را جدی نمیگیریم درکنار یک دیگر قرار بدهد. بـه عبارت دیگر، ذهن ناخودآگاه مـا قبل از آنکه مـا بـه‌ صورت آگاهانه همان قطعات اطلاعاتی را درکنار هم قرار بدهیم بـه خوبی میداند کـه قرار اسـت چـه اتفاقی رخ بدهد.

خواب‌ های راهنما

خواب‌های راهنما بشما کمک می کنند تا در بیداری راه‌حلی برای مشکلات خود پیدا کنید یا تصمیمی را بگیرید.

خواب‌ های حماسی

خواب‌های حماسی یا خواب‌های بزرگ خواب هایی آن چنان وسیع، قانع کننده، واضح و شفاف هستند کـه نمیتوانید آن ها را نادیده بگیرید. جزییات این خواب‌ها سالیان طولانی همراه شـما باقی می مانند بطوریکه گویی شب گذشته این خواب را دیده اید.

این خواب‌ها دارای زیبایی باشکوه و نمادهایی عرفانی و کهن الگویی هستند. وقتی این خواب را میبینید و از خواب بیدار می شوید، احساس میکنید کـه چیزی عمیق یا شگفت‌انگیز در مورد خودتان یا جهان هستی کشف کرده‌اید. این خواب بـه مثابه تجربه‌ای اسـت کـه زندگی را متحول میکند./پارس ناز

انتهای پیام/
 

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=193665
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه