میهن صنعت :

هر گونه آسیب به صنعت خودرو ، موجب تعطیلی بیش از هزار شرکت قطعه سازی خواهد شد

میهن صنعت : دبیر انجمن قطعه سازان گفت : گروهی که امروز صنعت خودرو ایران را مورد نقد قرار داده و این صنعت را با صنایع پیشرفته دنیا مقایسه می کنند در واقع حق دارند اما عده ای نیز از کمپین نخریدن خودرو سوء استفاده نموده و اهدافی غیر از نقد در ذهن دارند و د

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : گروهی که امروز صنعت خودرو ایران را  مورد نقد قرار داده و این صنعت را  با صنایع پیشرفته دنیا مقایسه می کنند در واقع حق دارند اما عده ای نیز از کمپین نخریدن خودرو سوء استفاده نموده و اهدافی غیر از نقد در ذهن دارند و دنبال آن هستند که به صنعت خودرو داخلی به عنوان پیشران سایر صنایع  ضربه وارد کنند .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود :  در وضعیت پیش آمده هر گونه اتفاق ناشی از توقف صنعت خودرو قابل پیش بینی است چرا که  در این جریان شغل های زیادی از دست خواهد رفت ضمن اینکه به حرکت در آوردن مجدد این صنعت نیز بسیار دشوار خواهد بود .

وی هم چنین هر گونه ضربه به صنعت خودرو را موجب افزایش ورود خودروهای خارجی به کشور دانست  و خاطر نشان کرد : قطعاً در این وضعیت ، افراد مشخص و محدودی از واردات خودرو سود خواهند برد .

وی اظهار داشت : با توقف صنعت خودرو شرکت های زیادی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از چرخه فعالیت خارج خواهند شد .  این در حالی است که هم اکنون  بیش از هزار شرکت قطعه سازی با سرمایه گذاری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به طور مستقیم در صنعت خودرو فعالیت دارند که هر گونه آسیب به صنعت خودرو ، موجب تعطیلی این واحدها خواهند شد و در مجموع ضربه آن به آحاد جامعه و اقتصاد کشور وارد خواهد شد .

وی تصریح کرد : البته برخی از کسانی که صنعت خودرو را نقد می کنند با صداقت و درستی این کار را انجام می دهند و معتقدند که باید سطح کیفی تولیدات خودروسازان ارتقاء پیدا کند و ضمن  تنوع بخشی به محصولات داخلی از دانش روز در خودروها استفاده شود .

وی با اشاره به راهکارهای رفع مشکل رکود از صنعت خودرو اظهار داشت : در شرایط کنونی صنعت خودرو ایران در دو بخش نیازمند تحول است ، بخش اول که باید در کوتاه مدت اقداماتی صورت گیرد تا صنعت خودرو را  از منظر مصرف کنندگان و مشتریان به ویژه در حوزه ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش پرتحرک تر نشان داده شود ، البته ارائه برنامه کوتاه مدت کافی نیست و لازم است که صنعت خودرو برنامه های بلند مدتی را در حوزه توسعه محصول داشته باشد .

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه در حوزه توسعه محصول باید خودروهایی تولید شود که از تکنولوژی و ظاهر به روزی برخوردار باشند گفت : در جریان توسعه محصول باید به خواست و نیاز مشتری توجه بیشتری شود ضمن اینکه هم زمان قطعه سازان به منظور ارائه قطعات کیفی تر باید دانش خود را به روز کنند تا قطعاتی که تولید می کنند رضایت مشتری را جلب نماید .

قربانی هم چنین با اشاره به دلایل افت معاملات در بازار خودرو اظهار داشت :  البته بخشی از این رکود موجود ناشی از افت  نقدینگی در جامعه است که این موضوع نیز متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است و ارتباطی چندانی به این کمپین و تمایل مصرف کنندگان به خرید خودروهای داخلی ندارد  بلکه تا حدودی مربوط به قدرت خرید مردم است که کاهش یافته است .

وی تأکید کرد : بنابراین برای رفع رکود در این حوزه از صنعت باید نظام اقتصادی کشور پویا و فعال شود ، به عنوان مثال بانک ها می توانند از طریق لیزینگ وارد شده و یا کل نظام لیزینگ در کشور با بهره ای مناسب مجدداً فعال شود و یا در یک دوره زمانی معین مثل همه کشورهای دنیا که تولید با مشکل مواجه می شود ، دولت بخشی از هزینه های مرتبط باصنعت خودرو را دریافت نکند و این هزینه ها را خود در پرداخت به نهاد های دولتی تقبل کند مثل شماره گذاری ، تأمین اجتماعی ، عوارض و یا مالیات . این روش در دوره ای در کشور ترکیه به کار گرفته شد و نتیجه بخش نیز بوده است ، البته تعیین تعرفه مناسب به شرطی که عواید ناشی از آن صرف بهبود ساختار صنعت خودروی کشور شود که  اصولاً به این روش ها ، روش تهیج بازار گفته می شود . از این رو باید شرایطی ایجاد شود که مشتریان رغبت به خرید داشته و هزینه های مالی آنها برای خرید نیز کاهش پیدا کند .

وی گفت : در مجموع با توجه به وضعیتی که در داخل کشور وجود دارد ، باید تحرک و برنامه ریزی در بخش های مختلف و به طور هم زمان صورت گیرد و هر چند بی تردید صنعت خودرو نیازمند تحول است ، ضمن اینکه مردم نیز باید توجه داشته باشند  تحت تاثیر جوسازی های عده ای سود جو که در پس ذهن ، تخریب صنعت خودرو و توسعه واردات را نشانه رفتند قرار نگیرند .

وی تاکید کرد : با نخریدن خودرو ، صنعت خودرو متحول نخواهد شد بلکه با این نوع حرکت ها صرفاً بازار واردات و اشتغال در کشورهای دیگر را داغ تر می کنیم و این در حالیستکه همه باید بدانیم یکی از بیماری های اقتصاد ما ، نداشتن تولید ملی است .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=75878
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه