«میهن صنعت» بررسی کرد؛

هزار راه نرفته در صنعت نساجی/ نقش مردم در رونق دوباره صنعت تاریخی ایران

صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است که متاسفانه سوء مدیریت ها در سال های گذشته باعث شد تا از پتانسیل های بالای این صنعت سودآور غافل شویم. صنعتی که در شرایط تحریم دوباره مورد توجه ویژه قرار گرفته و وزارت صنعت نیز طرح و برنامه های جدیدی برای احیای آن ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت نساجی در ایران پیشینه تاریخی طول و درازی دارد و پس از کوچ مردم غار نشین فلات ایران به دشت ها، این صنعت قدیمی شکل گرفت.

حدود پنج هزار سال پیش از میلاد، مردم ایران به تپه های سیلک کاشان روی آوردند.کشف مقداری دوک های سنگی و گلی در این منطقه خبر از سابقه دیرینه ایرانیان در صنعت نساجی می دهد اما علیرغم تجربه های فراوان ایرانیان در این صنعت و نقش مهم آن در توسعه اقتصاد و اشتغال زایی، متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان نظیر انگلیس با حمایت از صنعت نساجی خود و صادرات پوشاک به سایر نقاط جهان توانستند در ردیف غول های اقتصادی جهان قرار بگیرند.

سیاستمداران انگلیس از قرن 14 متوجه شدند که صادرات پوشاک آماده سود بیشتری نسبت به صادرات پشم خام دارد و در نتیجه با احداث کارخانه های کوچک، پوشیدن لباس‌های کم کیفیت انگلیسی در مقابل منسوجات با کیفیت خارجی و ممنوعیت واردات پوشاک صنعت نساجی خود را ارتقا دادند.

نوسانات نرخ ارز و کاهش واردات درسال جاری گرچه مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد اما علیرغم این موانع، فرصت مناسبی برای فعالان صنعت نساجی به وجود آمد تا از پتاسنیل های بالای خود بهره ببرند.

در همین رابطه سعید زرندی؛ معاون طرح و برنامه وزارت صمت طی جلسه‌ انجمن‌ها و تشکل‌های صنعت نساجی و پوشاک عنوان کرد: «چند صنعت در سال رونق تولید برای ما اهمیت ویژه دارد که صنعت نساجی و پوشاک از جمله صنایع اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 98 است و ما مصمم به رفع موانع این صنعت برای توسعه آن هستیم.»

در خط مقدم این حمایت، وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داد که در سال جاری طرح و برنامه های ویژه ای را برای ارتقای صنعت نساجی و جلوگیری از قاچاق پوشاک در نظر گرفت چنانکه به واسطه ی همین اقدامات موثر، اوضاع ناخوشایند صنعت نساجی رو به بهبود رفته است.

احداث دو کارخانه جدید در لرستان به منظور توسعه صنعت نساجی از جمله ی این اقدامات است. بر اساس اعلام رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان دو کارخانه جدید تولیدی در بروجرد راه اندازی خواهد شد که با راه‌اندازی این دو کارخانه جدید، تعداد واحدهای کارخانجات نساجی بروجرد به 9 کارخانه خواهد رسید و شرایط برای ایجاد بیش از ۲۰۰ اشتغال جدید در این مجموعه مهیا خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان، برنامه ریزی و پیش بینی رشد 25 درصدی تولیدات نساجی و پوشاک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است چنانکه تعمیق ساخت داخل و فعال سازی واحدهای تولیدی غیر فعال و ارتقای نوآوری تولید در تحقق شعار سال بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

از دیگر نکات قابل توجه که به واقع تاثیر به سزایی در ادامه روند رشد صنعت نساجی ایران خواهد داشت، ممنوعیت واردات در این حوزه است. طبق آمار های رسمی با وجود تحریم ها در حوزه نساجی، با ۳۶ درصد کاهش واردات و ۶ درصد رشد صادرات در این بخش روبرو بوده ایم.

تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شد تا برنامه ریزی ها در حوزه کلان صنعت کشور به سمت و سوی داخلی سازی و رونق در تولید سوق پیدا کند. البته تحقق شعار رونق تولید نیازمند طرح و برنامه دقیق است که یکی از طرح های ارائه شده توسط وزارت صمت، طرح ملی پوشاک بود.

در همین رابطه رییس هیأت ‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ازصدور حدود 100 میلیارد تومان برای فاز اول طرح ملی پوشاک در 5 استان کشور خبر داد که تحقق آن می تواند کشور را از شرایط بحران خارج و رونق اقتصادی را به کشور باز گرداند.

به گزارش خبرنگار میهن صنعت، اقدامات ذکر شده بخشی از تلاش های وزارت صنعت طی ماه های اخیر بوده که در راستای تحقق شعار تولید و توسعه صنعت نساجی صورت گرفته است که اگر مدیرت آن به صورت جهادی صورت گیرد، نتایج مثبتی نظیر کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی و افزایش ارزش پول ملی را به همراه خواهد داشت.

محدودیت‌های بین المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخل در سال جاری ایجاد کرد که می توان این موانع را با یکپارچگی نهاد های اجرایی و باور به ظرفیت های و توان داخل به فرصت تبدیل کرد اگرچه که مردم نیز در راستای حمایت از کالای داخلی نقش مهمی دارند و با خرید کالای های داخلی از جمله پوشاک ایرانی می توانند زمینه ساز تحقق رونق تولید شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180581
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه