میهن صنعت :

هزینه تجهیز به استاندارد یورو 4 حداقل 3 میلیون تومان / بررسی وضعیت صنعت خودرو در دولت‌های نهم و دهم

میهن صنعت : محمدرضا نجفی منش در رابطه با افزایش قیمت غیر متعارف خودروها به بهانه تجهیز به استاندارد یورو 4 گفت: با توجه به تحریم های اعمال شده بر علیه بر اقتصاد ایران و همچنین عدم اختصاص ارز مرجع به صنعت خودرو اجرایی شدن این استاندارد مبلغی حدود 3 میلیون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وی در ادامه سخنان خود اشاره ای به مشکلات خودرو در دولت های نهم و دهم داشت و گفت: از ابتدای دولت نهم تا پیش از سال 90 وضعیت بسیار مناسبی در صنعت خودرو وجود داشت به طوری که میزان تولیدات خودرو در مدت 5 سال برابر با 22 سال گذشته بود.

عضو انجمن قطعه سازان با بیان اینکه صنعت خودرو از سال 90 به بعد به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی رو به قهقرا رفت، ادامه داد: اولین ضربه اساسی به این صنعت این بود که بر اساس مصوبه جدید بانکی ارائه تسهیلات به شرکت های دارای چک برگشتی یا بدهی، متوقف شد.

وی از تغییر نرخ پایه ارز صنعت خودرو از مرجع به مبادلاتی را دومین مشکل صنعت خودرو طی دو سال گذشته دانست و افزود: این تغییر در شرایطی رخ داد که پیش از این خودروسازان برای تامین مواد اولیه خود باید 10 درصد هزینه خود را آن هم بر اساس ارز 1226 تومان پرداخت می کردند اما در حال حاضر باید 130 درصد هزینه تامین قطعات آن هم بر اساس ارز 2500 تومان بپردازند.

به گفته وی، با توجه به این تغییرات نیاز به نقدینگی صنعت خودرو 28 برابر افزایش یافت این در حالی بود که ارائه تسهیلات بانکی نیز متوقف شده بود.

نجفی منش گفت: آخرین ضربه به این صنعت این بود که خودرو در زمره محصولات انحصاری قرار گرفته و قیمت‌گذاری آن به شورای رقابت سپرده شد که این تصمیم نه تنها منجر به کاهش قیمت این محصول نشد بلکه موجب ضرر و زیان شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز شد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان عمردولت دهم ، خطاب به رییس جمهور منتخب گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده نیاز به نقدینگی بخش خودرو باید حداقل 2.5 الی 3 برابر گذشته افزایش یابد .

به گزارش تهران پرس عضو انجمن قطعه سازان خواستار کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی به صنعت خودرو و در نهایت کاهش نرخ تورم در کشور شد و گفت: مسئولان دولت یازدهم باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شرایط تولید رقابتی با سایر کشورهای تولید کننده در اریان نیز فراهم شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22447
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه