میهن صنعت :

هزینه های تولید خودرو درایران چقدر است؟

میهن صنعت : مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: برخلاف ادعاهای صورت گرفته مبنی بر گران بودن قیمت خودرو در ایران باید گفت که نه قیمت بلکه هزینه‌های تولید خودرو در ایران بالا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: هم‌اکنون معادل ارزی قیمت یک خودروی پراید حدود 5000 دلار است. کدام خودرویی خارجی را می‌توان مشابه پراید یافت که با قیمت 5000 دلار در بازارهای جهانی عرضه شود.

وی با بیان این‌که برخلاف ادعاهای صورت گرفته نه قیمت خودرو بلکه فرآیندهای تولید خودرو در ایران گران‌تر از سایر کشورهاست، خاطرنشان کرد: نمونه روشن این موضوع زیان‌دهی چهار هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال 91 است به‌گونه‌ای که به دلیل جلوگیری سازمان حمایت از واقعی‌سازی قیمت‌ها در سال گذشته خودروسازان داخلی متحمل چنین زیان بالایی شدند.

میرخانی رشتی ادامه داد:‌ علاوه بر آن براساس محاسبات صورت گرفته حدود 24 درصد قیمت هر خودروی تولیدی در ایران تحت عوارض و عناوین مختلف به دولت و دستگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود در حالی که خودروهای وارداتی چنین عوارضی نداشته و تنها حدود 28 درصد تعرفه واقعی واردات را می‌پردازند.

وی افزود: این مسلم است که با افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای خرید آن کاهش می‌یابد بنابراین بهترین حالت برای خودروسازان، کاهش قیمت و افزایش فروش است اما در شرایطی که هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته است چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

به گزارش اکو نیوز مشاور انجمن خودروسازان با بیان این‌که هیچ بنگاهی نمی‌تواند محصولات تولیدی را زیر قیمت تمام شده و با ضرر و زیان عرضه کند، تصریح کرد: زمانی که به دلیل مشکلات تامین ارز و مواد اولیه و همچنین به دلیل نبود تقاضا، تیراژ تولید خودرو کاهش می‌یابد هزینه‌های سربار و قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: این شرایط موجب ایجاد چرخه باطل کاهش تولید، افزایش قیمت تمام شده، رشد قیمت فروش و کاهش خرید شده است که این چرخه باید از سوی دولت شکسته شود. کنترل نرخ ارز و تامین مواد اولیه با قیمت مناسب می‌تواند باعث رشد تولید خودرو، کاهش قیمت و افزایش خرید شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24128
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه