میهن صنعت :

هنر گوش دادن+اجرای صوتی

میهن صنعت : مشتری داخل مغازهٔ فست فود شد و گفت: یک سیب زمینی بزرگ! می‌برم.

میهن صنعت : مشتری داخل مغازهٔ فست فود شد و گفت: یک سیب زمینی بزرگ! می‌برم. صندوق دار پرسید باهاش سیب زمینی هم می‌خورید؟ مشتری با تعجب گفت: من فقط سیب زمینی خواستم! می خواهید سایز بزرگشو ببرید؟ مشتری باز با تعجب گفت فکر می‌کنم همینو گفتم! صندوق‌دار گفت بسیار خوب می‌خورید یا می‌برید؟ و مشتری همچنان چپ چپ به او نگاه می‌کرد.

هر بار که این خاطره را به یاد می‌آورم بی اختیار می‌خندم. این داستان بر واقعیت امروز تأکید می‌کند. جابجایی‌هایی که در صدم ثانیه رخ می‌دهند نظیر بارگذاری صفحات وب، تراکنش‌های عابر بانک، سرویس پیام‌های کوتاه و … تأثیر سوئی بر میزان صبر و تمرکز مردم داشته است. به محض اینکه ایمیلی به صندوق پست الکترونیکی می‌رسد روند پاسخگویی آغاز می‌شود. پیشرفت علم و فن آوری‌های نوین به هیچ وجه بد نیست بلکه ضروری به نظر می‌رسد و تأثیرات مثبتی نیز داشته است. اما در عین حال قسمت اعظم وقت ما را می‌گیرد. وقتی که باید صرف فکر کردن، تصمیم گرفتن، برنامه ریزی و مهم‌تر از همه گوش دادن شود.

این همان چیزی است که می‌خواهیم در این مختصر به آن بپردازیم: هنر گوش دادن! عده ای حرف می‌زنند! برخی می‌شنوند! و تنها عدهٔ کمی گوش می‌دهند. آری هنر گوش دادن! هنر!

وقتی موضوع مورد بحث مورد علاقه مان است گوش کردن آسان‌تر می‌شود ولی گاهی به عنوان مثال در محل کار با دقت گوش کردن اهمیت می‌یابد حتی اگر به موضوع علاقه ای نداشته باشیم. گاهی افراد فقط منتظرند که حرف طرف مقابل تمام شود تا آن‌ها شروع به حرف زدن کنند. آن‌ها اصلاً گوش نمی‌دهند بلکه تظاهر به گوش دادن می‌کنند. شنوندهٔ خوب بودن بستگی مستقیم به میزان تمرکز دارد. آیا شما شنوندهٔ خوبی هستید؟

در ادامه چند تمرین پیشنهادی ارائه شده است تا موقعیتتان را در این زمینه بسنجید.

۱-  هدفونت را بگذار و ضبط را روشن کن.

۲-  آهنگ مورد علاقه‌ات را آماده کن فقط سعی کن این آهنگ کمتر از ۵ دقیقه باشد.

۳-  به تک تک کلمات شعر و تک تک ضرب‌های موسیقی توجه کن.

[این تمرین را می توانید به صورت عملی در اجرای صوتی انجام دهید]

آیا به همهٔ کلمات تا آخر گوش دادی!؟ یا بعد از دو سه خط غرق در افکار خودت شدی و همه چیز را فراموش کردی. تعداد بسیاری از مردم همین طورند آن‌ها حتی نمی‌توانند یک آهنگ سه دقیقه ای را به پایان برسانند. تمرین بالا را دوباره تکرار کن، این بار به خودت قول بده که تا پایان قطعه حواست جمع باشد. جالب است نه!؟ حتی وقتی حواست را جمع می‌کنی و سعی می‌کنی می‌بینی بعد از ۱ دقیقه افکارت پراکنده می‌شوند و تمرکزت را از دست می‌دهی. ولی مطمئن باش با تمرین می‌توانی تبدیل به یک شنوندهٔ خوب شوی.

شنوندگان خوب اغلب چه در کار و چه در روابط شخصی مدیران خوبی هستند. متون مربوط به یوگا اهمیت زیادی به مهارت درست گوش کردن می‌دهند. در پایان به نقل قولی در این زمینه می‌پردازم.

روزی مردی به بودا رسید و گفت می‌خواهم انسان باهوشی شوم. چگونه عملکردم را بهبود بخشم؟ چگونه می‌توانم روابطم را گسترش دهم و آن‌ها را به بهترین شکل حفظ کنم؟ بودا گفت بسیار ساده است. به دو چیز اهمیت بده:

۱- وقتی دیگران صحبت می‌کنند با دقت به آن‌ها گوش بده!

۲- با دقتی به مراتب بیشتر صحبت کن!

وقتی در حال حرف زدن هستید نیز به دقت گوش کنید تا آن چه می‌گویید برایتان واضح‌تر شود. با این کار از گفتن آن چه قصدش را ندارید دور می‌شوید و منظورتان را راحت‌تر منتقل خواهید کرد.

ترجمه اختصاصی دگرش

منبع : pickthebrain

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11906
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه