میهن صنعت:

هوای تهران استعداد اسیدی شدن را دارد!

میهن صنعت: شرایط هوای تهران به جایی رسیده که شهروندان تهرانی در حسرت دیدن آسمان آبی هستند به طوری که هوای این شهر بزرگ استعداد اسیدی شدن را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از باشگاه خبرنگاران، آلایندگی هوای تهران و قرار گرفتن این شهر بزرگ در سال‌های اخیر در شرایط ناسالم و اضطرار به آنجایی رسیده است که علاوه بر مشکلات محیط زیست، بیماری‌های ناشی از آلایندگی هوا و تأثیر آن بر لایه اوزن و … باعث ایجاد نگرانی‌ها و استرس‌های روز افزون به اهالی تهران شده است. 

این درحالی است که بر آلایندگی هوا و نگرانی‌های شهروندان روز به روز افزوده می‌شود. 

در این گزارش به دلایل آلایندگی هوا، آثار مخرب آلاینده‌های محیط زیست، عناوین رسانه‌های مختلف در خصوص شرایط ناسالم و نامناسب شهر تهران در دی ماه سال 93 اشاره خواهیم کرد. 

*هوای تهران چرا ناسالم است؟ 

منشاء حدود 85 درصد آلودگی هوای تهران را منابع متحرک و حدود 15 درصد منابع ثابت را شامل می‌شوند. 

مشکل آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از حرکت وسایل نقلیه و کارخانه‌های صنعتی است که از آلاینده‌های حاصل از فعالیت‌های انسان‌ها به شمار می‌روند. 

25 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وجود موتور سیکلت‌هایی است که در خیابان‌های تهران که تردد می‌کنند، بررسی‌ آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود 4.5 میلیون نفر بر  اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. 

صنعت مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضایی برای تنفس باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره باعث شادمانی زندگی ما است را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است. 

آلودگی هوا در شرایط بحرانی منجر به مرگ و میر انسان‌ها می‌شود به طوری که محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ و میر سالانه 5 هزار نفر وجود دارد. 

هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه ما و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود. منظور از آلایندگی هوا افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌های تهدید کننده سلامت شهروندان است. 

منابع آلودگی هوا ،خودروها، منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها، صنایع و منابع تجاری و خانگی را شامل می‌شود. 

به طور طبیعی بعضی از آلاینده‌ها،‌ آثار کوتاه مدت و گاه شدید دارند افزایش منو اکسید کربن و اکسید نیتروژن و گازهای سمی دیگر،‌ افزایش سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد و در داخل منزل و فضاهای بسته منجر به مرگ هم خواهد شد. آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم می شود. 

آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم می‌توانند سبب گلودرد و سوزش گلو شوند، سرب ناشی از بنزین‌های حاوی سرب سبب کاهش شنوایی می‌شود. برخی از آلاینده‌ها باعث بروز سرطان‌های حنجره،‌ بینی و سینوس‌ها می‌شود. 

در سال‌های اخیر به ویژه در سال 93 خبرهای بسیاری از آلودگی‌ هوا و قرار گرفتن هوای تهران در شرایط ناسالم در رسانه، خبرگزاری‌ها، سایتها و مطبوعات منتشر شد، این موضوع حاکی از این است که شرایط هوای تهران به جایی رسیده است که بسیار نگران کننده است زیرا در برخی از سایت‌ها، خبرهایی از استعداد اسیدی شدن هوای تهران و انتشار روزانه 120 تن اکسیدهای نیتروژن در تهران در دی  ماه سال 93 منتشر شده است. 

در حقیقت با ادامه این شرایط زیستن و زندگی را برای ساکنان این شهر بزرگ غیر ممکن خواهد کرد. 

افزایش آلایندگی هوا، قرار گرفتن شرایط ناسالم و اضطرار هوای تهران به جایی رسیده است که این مشکل به بزرگترین معضل پایتخت تبدیل شده است. 

شهرداری تهران نیز برای مقابله با این معضل بزرگ با انجام راه‌های مناسب در کاهش آلایندگی هوای تهران از جمله ورود خودروهای هیدروژنی و موتورهای برقی در چرخه حمل و نقل عمومی علاوه بر بهینه سازی مصرف سوخت تاثیر بسیاری بر کاهش آلودگی هوای تهران داشته است.

علاوه بر این شهرداری تهران در چند سال اخیر اقدام به افزایش سرانه‌های فضای سبز شهری در مناطق 22 گانه تهران کاشت درختان و گسترش کمربندهای سبز در این شهر بزرگ کرده است.

اما با توجه به اینکه مقابله با آلایندگی هوا و هوای ناسالم پایتخت وظیفه اصلی محیط زیست است هنوز هیچ اقدام اساسی در این‌باره انجام نداده است به طوریکه محیط زیست قانونی برای منع قطع درختان و پیشگیری از نابودی کمربندهای سبز و افزایش سرانه های فضای سبز انجام نداده است. 

امید است که محیط زیست نیز برای مقابله با معضل بزرگ آلایندگی‌ هوا و شرایط ناسالم و اضطرار هوای تهران چاره‌ای بیاندیشند تا شهروندان تجربه تنفس سالم و دستیابی به اکسیژن کافی را در پایتخت تجربه کنند. 

*مروری در سایت‌های مختلف پیرامون آلاین گی هوا و شرایط ناسالم هوای تهران 

خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مختلف در خصوص آلایندگی هوا، قرار گرفتن شرایط ناسالم و اضطرار هوای تهران خبرهایی را در دی ماه سال 93 منتشر شده است. 

-هوای تهران به مرز ناسالم برای تمام گروها رسید/ روند افزایش آلاینده‌ها تا فردا 

 -انتشار 120 تن اکسید‌های نیتروژن در پایتخت 

 -هوای تهران استعداد اسیدی شدن دارد 

– تهران آلوده ترین کلان شهر دنیا از نظر ذرات معلق 

افزایش آلاینده‌های محیط زیست در نقاط مختلف شهر تهران بارها به دلیل وجود کارخانه‌ها، خودروهای فرسوده،‌ جایگاه دپوهای زباله غیر مجاز و … باعث بروز مشکلات و معضلات بسیار برای شهروندان شده است و به طریق‌های مختلف از رسانه مطرح شده تا مسئولان چاره‌ای برای رفع این معضل بزرگ بیاندیشند اما  همچنان مشکل آلاینده‌های محیط زیست، آلایندگی هوا، شرایط ناسالم و اضطرار هوای تهران وجود دارد، امیدواریم روزی برسد که شهر تهران دیگر با این مشکلات مواجه نشود و رنگ آبی آسمان را ببینید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=67825
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه