میهن صنعت :

هیاهوی شایعات بنزینی

میهن صنعت : برای سومین سال متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی خودروها در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت شده است و این سهمیه با قیمت 400 تومانی تا ساعت 24 شنبه 30 دی ماه سالجاری به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز شد.

به گزارش «میهن صنعت»، این خبری است که اعلام آن در این هیاهوی شایعات بنزینی خیال افکار عمومی را لااقل برای بهمن ماه آسوده کرده است.

همین چند روز پیش بود که محمود احمدی نژاد به مجلس رفت تا از مزایای فاز دوم هدفمندی سخن بگوید و نمایندگان را برای اجرای آن قانع کند.

هر چند بعد از اتمام سخنرانی رئیس جمهور وکلای ملت تمایل چندانی به اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط حاضر نشان ندادند اما در هر حال با یک درجه نرمش اعلام کرده اند که اگر شرایط محیا شوند با اجرایی شدن فاز دوم موافقت خواهند کرد.به گزارش شفاف، در این میان اما سناریوی افزایش نرخ بنزین که از ماه ها پیش با حذف سهمیه های 100 تومانی کلید خورده بود این روزها وارد فاز تازه ای شده است.

همزمان با آغاز رایزنی‌های دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، به نظر می رسد تغییرات چراغ خاموش دولت برای کاهش سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت ها آغاز شده است.
بر این اساس پس از تکذیب رسمی سناریوهای بنزین 5000 و 2500 تومانی توسط دولت، پیش بینی می شود حداقل تا پایان تعطیلات نوروز 1392سهمیه و قیمت بنزین اکثر خودروهای سواری بدون تغییر تثبیت شود.

با این وجود از ساعت 24 امشب یک بهمن ماه سهمیه بنزین خودروهای نو و لوکس با توان موتور بیش از 1800 سی.سی به کارت‌های هوشمند سوخت واریز نخواهد شد و مالکان این دسته از خودروها صرفا باید در جایگاه‌ها بنزین را با قیمت آزاد 700 تومانی خریداری کنند تا اولین سناریوی حذفی بنزین اجرایی شود.

به این ترتیب از بهمن ماه، به خودروهایی همچون زانتیا، هیوندا آوانته، پژو 407، مزدا سه با 2000 سی.سی قدرت موتور، خودروهایی همچون مگان 2000، سمند سریر، قشقائی، وانت مزدای دوکابین و تک کابینه، ام.وی.ام 530 و x33 که دارای توان بین 1800 تا 2000 سی.سی قدرت موتور هستند، سهمیه بنزین 400 تومانی اختصاص نمی‌یابد.

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر نفت از آادسازی کامل قیمت بنزین در مبادی مرزی کشور خبر داده است و از این رو بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در مجاورت کشورهای همسایه بر مبنای قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی تعیین و محاسبه خواهد شد تا با این تفاسیر، تعیین نرخ بنزین با بهای دلار نیز رسما کلید بخورد.

هر چند به نظر می رسد از نواحی مرزی تا کلان شهرها راه درازی برای آزاد سازی نرخ بنزین در پیش است اما نکته اینجاست که دولتی ها عزم خود را برای آزاد سازی قیمت بنزین جزم کرده اند تا این امر زودتر از موعد عملی شود.

در میان این هیاهوی بنزینی اما جزئیاتی از سناریوی جدید دولت برای قیمت سوخت و انرژی در فاز دوم هدفمندی نیز اعلام شده كه نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر افزایش شدید قیمت‌ها درست بوده و دولت مشغول مطالعه جدی درباره آن است.
بر اساس این خبر كه در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است، بنزین 2500 تومان و گازوئیل 1180 تومان می‌شود و در عین حال قیمت آب، برق و گاز به ترتیب 165 درصد، 473 درصد و 965 درصد افزایش پیدا می‌كند.

سناریویی که در صورت تصویب نهایی آن کار برای قشر متوسط و ضعیف جامعه بسیار سخت خواهد شد و بار فشار اقتصادی زیادتر و زیادتر می شود.

در هر حال، همه چیز به نظر مجلس بستگی دارد و باید دید اقتصادی های مجلس زیر بار اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی خواهند رفت یا خیر؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9797
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه