قیمت خودرو گوش به فرمان نرخ ارز؟

وابستگی افزایش قیمت خودرو به رفتار طولانی مدت بازار ارز

بازار خودرو همواره نشان داده که گوش به فرمان افزایش نرخ ارز بوده و نواسانات ارزی تاثیر مستقیمی بر نواسانات قیمتی بازار خودرو خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نواسانات بازار ارز و همچنین تاثیر آن بر قیمت تمام شده تولید یک محصول، همواره بر افزایش قیمت نهایی محصول موثر بوده چنانکه در طی چند سال گذشته به ویژه سال های 1390 تا 1391 به واسطه ی جهش چشمگیر رشد نرخ ارز، شاهد تاثیرات آن بر افزایش قابل توجه قیمت خودرو بوده ایم.

هفته های گذشته بازار ارز با تنش هایی مواجه گردید که نتیجه اش شروع سیر صعودی افزایش قیمت دلار در بازار بوده است.در روزهای گذشته نرخ دلار در بازار آزاد به مرز 3940 تومان رسیده و دلالان میدان فردوسی با همین رقم، مشغول به خرید و فروش ارز بوده اند.

صبح امروز علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور نیز، افزایش قیمت در بازار ارز را چشمگیر ندانسته و بیان داشت: اتفاق عجیبی رخ نداده و شرایط موجود در بازار طبیعی است.

بازار خودرو همواره نشان داده که گوش به فرمان افزایش نرخ ارز بوده و نواسانات ارزی تاثیر مستقیمی بر نواسانات قیمتی بازار خودرو خواهد داشت.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار میهن صنعت گفت : بازار خودرو در حال حاضر بیشتر از اینکه تابع نواسانات ارزی باشد، از افزایش تیراژ تولید و به دنبال آن از افزایش عرضه و تقاضا متأثر است.

وی افزود : افزایش نرخ ارز الزاما به معنی افزایش قیمت خودرو نخواهد بود همچنان که در شرایط افزایش عرضه و تقاضا، اجازه افزایش قیمت وجود نخواهد داشت.همانطور که شاهد بودیم پس از اعلام مجوز شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودرو، این اتفاق رخ نداده و شاهد افزایش قیمت نبوده ایم.

فربد زاوه با اشاره به افزایش زیر 10 درصدی قیمت دلار عنوان کرد : سهم قطعات ارزی در بهای تمام شده قیمت خودر در حدود 30 تا 35 درصد است و با توجه به مقدار افزایش قیمت دلار به نظر نمی رسد این مقدار افزایش شامل قیمت تمام شده ی خودرو گردد و در کوتاه مدت بر قیمت خودرو در بازار بیافزاید.

این کارشناس صنعت خودرو افزایش قیمت در بازار خودرو شب عید را محتمل دانست و افزود : با توجه به میزان تقاضا در بازار شب عید به نظر می رسد خودروسازان بتوانند بر افزایش قیمت خودرو در عین حفظ فروش، امیدوار باشند اما با این حال باید یادآور شد که تغییرات قیمتی به رفتار بازار ارز در طولانی مدت نیز وابسته است.

زاوه در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به افزایش قیمت نفت، کاهش قیمت دلار دور از انتظار نخواهد بود و بر همین اساس احتمال افزایش قیمت خودرو کم است، اما اگر رفتار بازار ارز به سیر سعودی خود ادامه دهد، قبل از شروع سال 96 نیز با افزایش قیمت خودرو نشات گرفته از افزایش قیمت دلار، مواجه خواهیم بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=99065
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه