میهن صنعت:

واردات بی‌رویه برنج تا کی ادامه دارد؟

میهن صنعت: دبیر انجمن برنج گفت: با توجه به واردات حدود یک میلیون و 100 هزار تنی برنج در نیمه نخست امسال به نظر می‌رسید واردات این محصول به پایان رسیده است اما با ادامه واردات در مهر ماه، مشخص نیست این مسئله تا کی ادامه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگویی اظهار کرد: براساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه برنج در کشور حدود 37 کیلوگرم است در حالی که برآوردهای وزارت تجارت نشان می‌دهد مصرف سرانه برنج در ایران حدود 45 کیلوگرم است.

 

وی افزود: حتی براساس برآوردهای وزارت تجارت نیز واردات یک میلیون و 100 هزار تنی برنج در شش ماهه نخست امسال برای تامین نیاز داخلی کافی است و دیگر نیازی به واردات 166 هزار تنی برنج در مهر ماه نبود.

 

دبیر انجمن برنج تصریح کرد: مشخص نیست تا کی واردات برنج ادامه خواهد داشت و اگر واردات به همین روند ادامه یابد امسال حدود دو میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود.

 

به گزارش ایسنا علیزاده شایق گفت: باید با در نظر گرفتن میزان مصرف برنج در هر خانوار ایرانی به میزان مصرف سرانه واحد و یکسان در کشور دست یافت و همه مسئولان کشور براساس آن به واردکنندگان اجازه واردات این محصول استراتژیک را بدهند تا کشاورزان و تولیدکنندگان از واردات بی‌رویه متضرر نشوند و تولید این محصول استراتژیک داخلی با مشکل مواجه نشود.

 

وی اظهار کرد: روند افزایش قیمت برنج از اواخر مهر ماه هر سال تا فصل برداشت سال آینده ادامه دارد که بر همین اساس قیمت برنج در ماه جاری و ماه گذشته افزایش داشت؛ به گونه‌ای که در حال حاضر هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک در استان‌های شمالی کیلویی 6500 تومان و هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک در شمال کشور نیز کیلویی 7000 تومان فروخته می‌شود که البته این قیمت‌ها در بازار پایتخت بسیار متفاوت است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28823
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه