سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل :

واکسیناسیون موثرترین اقدام در پیشگیری از اُمیکرون

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل با بیان اینکه علائم خفیف بیماری باعث دست کم گرفتن اُمیکرون نشود تاکید کرد: واکسیناسیون موثرترین اقدام در پیشگیری از شیوع سویه جدید کروناست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»،  سیدعلی مظفرپور با بیان اینکه در ابتدای پیک ششم کرونا ناشی از سویه اُمیکرون قرار داریم گفت: در این سویه از کرونا، علائم بالینی اولیه شباهت بیشتری به سرماخوردگی داشته، ولی متاسفانه سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه های قبلی دارد.

مظفرپور خاطرنشان کرد: علائم خفیف باعث نشود تا این بیماری دست‌ کم گرفته شود، چون تجربه پیک‌های حاصل از سویه های قبلی نشان داد که به دنبال افزایش بروز بیماری، موارد بستری هم افزایش یافته و با توجه به محدودیت تخت های بستری و بخش مراقبت های ویژه، افزایش عوارض و مرگ و میر را خصوصا در گروه های پرخطر خواهیم داشت.

وی موثرترین اقدام در پیشگیری از ابتلا به کرونا را واکسیناسیون دانست و تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده دریافت کنندگان دوره کامل از انواع واکسن‌های موجود در صورت ابتلا علائم خفیف تری داشته و خطر پیشرفت به فرم شدید بیماری و مرگ و میر به طور قابل توجهی در آنها کاهش داشته است.

سرپرست دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل با یادآوری رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه گفت: این اقدامات در کاهش بار ابتلا در جامعه بسیار مهم و ضروری است.

مظفرپور تصریح کرد: علائم اولیه سویه اُمیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است در صورت مبتلا شدن از مایعات کافی، سوپ‌های رقیق و درمان های علامتی ساده جهت کنترل تب نظیر استامینوفن و آنتی هیستامین هایی نظیر دیفن هیدرامین جهت کنترل سرفه با مشورت پزشک خانواده خود استفاده کنید. همچنین استفاده از دمنوش‌هایی همچون بابونه و آویشن با توجه به مطالعات انجام شده در تسکین علامتی مراحل اولیه بیماری کمک کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت ابتلا حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید تا از ابتلای سایر افراد جامعه تا حد امکان پیش گیری شود تاکید کرد: گرچه علایم ابتدایی این بیماری ممکن است به سرماخوردگی شبیه باشد، ولی کرونا سرماخوردگی نیست و در صورت عدم بهبودی طی ۳ تا پنج روز اول ابتلا خصوصا در گروه های پر خطر نظیر مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، قلبی، کبد، چاقی بیش از حد و دریافت کنندگان پیوند و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی میتواند خطرآفرین باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز علایمی نظیر بی اشتهایی و ضعف و تب طول کشیده و پیش رونده، تنگی نفس و درد قفسه سینه، اقدامات پیش بیمارستانی و ارجاع به موقع به مراکز درمانی صورت گیرد./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=238668
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه