میهن صنعت :

واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، روزنه‌ امیدی برای ارزانی

میهن صنعت : عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عوامل افزایش قیمت خودرو گفت: موضوعی که می تواند بازار خودرو را سامان دهد نه شورای رقابت نه کمیسیون صنایع و معادن مجلس است و نه کمیسیون اصل ۹۰، بلکه دولت باید دست از سر خودروسازان بردارد و ا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سید محمد بیاتیان با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: اولین موضوع این است که عرضه به نسبت تقاضا نیست همچنین با کاهش عرضه خودرو آن‌ تعدادی که تولید می شود در اختیار دلال و واسطه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در کنار این موضوع قیمت هایی که متاسفانه افزایش یافته گاه براساس اظهارنظرهای غیرکارشناسانه برخی دست اندرکاران بوده است، افزود: عامل دیگر در افزایش قیمت خودرو دور جدید تحریم ها است که این موضوع بازار خودرو را هم در بر گرفته است، بنابراین عوامل دست به دست هم داده اند و شرایط موجود برای بازار خودرو به وجود آمده است.

نماینده مردم بیجار در مجلس با تاکید بر ضرروت کوتاه شدن دست دولت از صنعت خودرو سازی، بیان داشت: صنعت خودروسازی باید از دولتی بودن آزاد و در یک فضای رقابتی بر کیفیت تولید خودرو نظارت شود تا محصول با کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نابسامان صنعت خودرو برای دولت بعدی تا حدود ۶ماه ادامه خواهد داشت، افزود: به شرطی صنعت خودرو ساماندهی می شود که دولت دست از سر خودروسازان بردارد و قیمت ها در بازار و نه توسط دلال و واسطه ها مشخص شود.

بیاتیان در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی که با کاهش عرضه خودرو مواجه هستیم کاهش تعرفه واردات خودرو می تواند برای برون رفت از شرایط فعلی این صنعت و تعادل قیمت راهکار مناسبی باشد، اظهار داشت: موضوع اصلی در امر واردات این است که چه خودروهایی و با چه استانداردی می خواهیم وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای تولید خودرو استاندارد خاصی نداریم، گفت: اگر از یک خودرویی چند دستگاه تولید می کنیم کیفیت هر دستگاه خودرو با دیگری متفاوت است و به دلیل اینکه استاندارد خاصی ندارند از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر برای خودروهای وارداتی استاندارد خاصی تعریف نکنیم ممکن است خودروهای بی کیفیت چینی بازار ما را در بر گیرد و همین بازار فعلی داخلی هم از بین می رود.

وی با تاکید بر اینکه اول باید مشخص کنیم با چه استانداردی می خواهیم خودرو وارد کنیم، ادامه داد: کاهش تعرفه واردات راه حل مناسبی نیست و باید از صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع اصلی که سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارد و گردش مالی خوبی هم در آن وجود دارد حمایت شود.

بیاتیان با بیان اینکه اگر می خواهیم خودروساز باقی بمانیم و در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم باید از این صنعت حمایت کنیم و به فکر حضور در بازارهای جهانی باشیم، تاکید کرد: باید استاندارد مشخص شود، دولت حمایت کند و قدرت مانور به دست خودروسازان و متخصصان امر قرار گیرد .

وی با تاکید بر اینکه پول هایی که از صنعت خودروسازی حاصل می شود در همان صنعت سرمایه گذاری شود تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم، افزود: بعد از آن به شرط تولید خودرو در حد خودروهای خارجی می توانیم تعرفه واردات خودرو را حتی به صفر برسانیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: زمانی ارز ۱۲۲۶ در اختیار وارد کننده قرار دادیم و خودروسازان به جای اینکه قطعات را از طریق قطعه ساز داخلی تامین کنند اقدام به واردات قطعات چینی کردند که به یکباره نرخ ارز حدود ۴ برابر شد و قیمت ها نیز افزایش یافت و از طرفی کارخانجات قطعه سازی داخلی نتوانستند به تولید خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده تولید سرمایه در گردش است، خاطرنشان کرد: این سرمایه در گردش باید با تسهیلات تامین شود و در کنار آن دولت دخالت های غیرکارشناسی و سیاسی نکند که این موارد بزرگترین کمک دولت به خودروسازان است.

منبع : خانه ملت

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20219
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه