با هدف صیانت از محیط زیست ضروری است

ورود خودروهای هیبریدی به کلانشهرها با حمایت ویژه دولت

میهن صنعت: ورود خودروهای هیبریدی با مشارکت خودرو سازان ایرانی با حمایت ویژه دولت، می تواند میزان آلایندگی را در کلانشهرها کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، به نقل از  شانا، یک کارشناس خودرو درباره ساخت خودرو هیبریدی از سوی شرکت ایران خودرو و برنامه ریزی برای تولید انبوه آن اظهار کرد: تولید این گونه خودرو ها نیازمند حمایت جدی دولت است، چون از نظر اقتصادی تولید و عرضه خودروهای هیبریدی نیازمند زیرساختهای مختلفی است و افزون بر دولت، شهرداریها در شهرهای بزرگ نیز باید مشارکت کنند.

آرش قربانی افزود: موضوع دیگری که در این میان برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیازمند توجه بیشتر سیاستگذاران است، تامین مناسب برق مورد نیاز این خودروها است که در این مسیر وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زیرساختهای لازم را فراهم کند.

وی با بیان این که خودروی تولیدی ایران خودرو، به باتری‎هایی مجهز است که در صورت شارژ کامل، انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو تا مسافت ۸۵ کیلومتر را فراهم می‎کند گفت: موتور بنزینی این خودرو تنها برای شارژ باتری استفاده می‌شود و برای حرکت خودرو به جز در موارد ضروری، کاربردی ندارد.

قربانی ادامه داد: امروزه خودرو سازان بزرگ جهان به تولید خودرو های هیبریدی به علت سازگاری با محیط زیست توجه ویژه دارند و این خودروها در کاهش آلاینده ها به ویژه در ترافیک سنگین کلانشهرها نقش آفرین هستند.

کارشناس خودرو افزود: خودرو های هیبریدی در ترافیکهای سنگین به طور خودکار و هوشمند از باطری استفاده می کنند که با توجه به شرایط کلانشهرها در کشورمان این یک مزیت است.

وی با بیان این که ایران خودرو و سایپا به عنوان دو شرکت بزرگ خودرو ساز کشور از زیر ساختهای خوبی برای تولید نسل جدید خودرو ها در کشور برخوردار هستند، گفت: سرمایه گذاریهای جدید و حمایت دولت می تواند زمینه را برای تولید خودروهای روز جهان فراهم کند.

رئیس‌جمهوری هفته گذشته از دو دستگاه خودروی برقی ـ بنزینی (دو نیروی پایه برقی) رونمایی کرد.

این طرح جزو طرح‌های کلان ملی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و سازمان گسترش، توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو اجرا شده است.

گفتنی است؛ با یک بار شارژ از منزل، این خودروها می‌تواند حدود ٨٠ کیلومتر بدون مصرف سوخت فسیلی و بدون آلایندگی پیمایش کنند؛ بعد از ٨٠ کیلومتر پیمایش، اگر ایستگاه سوخت فسیلی در دسترس نبود، راننده با یک موتور اضطراری می‌تواند نسبت به شارژ اقدام کند و ادامه مسیر دهد.

قیمت بالا چالش تولید انبوه خودروهای هیبریدی در ایران

این کارشناس خودرو افزود: برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت موتور خودروهای برقی در جهان به طور متوسط ٢٠ هزار دلار تمام می شود که اگر با دلار ٣٠٠٠ تومانی آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود ٦٠ میلیون تومان، تنها هزینه موتور این خودروها خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم به نوع خود خاص و گران‌قیمت هستند.

وی ادامه داد: راهکارهای مختلفی برای حمایت از تولید و عرضه این خودرو ها در کشور وجود دارد از جمله، دولت می تواند مبالغی را به عنوان یارانه به مردم برای خرید این محصولات ارائه دهد. البته در کنار کمک‌های مالی مشوق ورود به محدوده طرح ترافیک نیز می‌تواند راهگشا باشد که در تمام دنیا، چنین مشوق‌هایی ارائه می‌شود .

قربانی اافزود: به نظر می‌رسد اگر دولت قصد دارد به صورت واقعی، تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد، باید زمینه را برای تولید ارزان قیمت این نوع خودروها فراهم کند تا بتوان انتظار داشت که مشتریان به سمت خرید و استفاده از این نوع خودروها سوق پیدا کنند، در حالی که قیمت همچنان یک فاکتور عمده است که مشتریان را از خرید آن باز می‌دارد.

وی تصریح کرد: بررسی بازارهای جهانی حکایت از این دارد که قیمت تمام شده خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا دو برابر خودروهای معمولی است و این چالشی برای استفاده از این نوع خودروها در کشور به شمار می‌آید که دولت باید برای آن فکری کند.

رانای هیبریدی چشم به راه بازار

رانای دونیرو از نوع سری قابل شارژ است و باتری آن با اتصال به پریز برق در ایستگاه‌های مخصوص شارژ که در دنیا رایج است و در ایران هم باید ایجاد شود، شارژ می‌شود. خودروی دو نیروی سری، پیش‌تر توسط بعضی خودروسازان بزرگ دنیا از جمله شرکت جی.‌ام (مدل ولت) به تولید انبوه رسیده است.

این خودرو یک موتور احتراقی هم دارد، اما عملا موتور برقی به چرخ‌های آن وصل می‌شود و کار موتور احتراقی، صرفا شارژ باتری در زمان عدم دسترسی به ایستگاه شارژ است.

موتور احتراقی به کار رفته در این خودرو، یک موتور کوچک است که در انواع سه سیلندر و چهار سیلندر وجود دارد. از آنجاکه حتی کوچک‌ترین موتور ایران خودرو یعنی تی. یو. ۳٫ برای این منظور بزرگ بوده به همین دلیل موتور دیگری برای رانای دونیرو انتخاب شده که در ایران تولید می‌شود.

در این خودرو موتور احتراقی در درون شهر به ندرت روشن می‌شود و رانای دونیرو می‌تواند فقط با استفاده از برق، ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد که نقش مهمی‌در کاهش آلودگی هوا دارد.

حداکثر سرعت رانا دونیرو ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با هدف جلوگیری از هدر رفتن برق در سرعتهای بالا، حداکثر سرعت به این میزان محدود شده است. تاکسیهای درون شهری نخستین گزینه برای رانای دونیرو است.

با هر بار شارژ کامل باتری، آلایندگی این خودرو در یک پیمایش ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری، صفر است. بنابراین در صورت جایگزینی ناوگان تاکسیرانی با این خودرو، با یک بار شارژ مجدد باتری در میانه روز (به مدت دو تا سه ساعت در ایستگاه شارژ)، هر تاکسی می‌تواند ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در روز بدون استفاده از سوخت فسیلی پیمایش داشته باشد. به دلیل الزام این طرح، فرمان رانا نیز که به صورت هیدرولیک بود، برقی شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=70692
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه