میهن صنعت:

وزیر نفت هند: 1.5 میلیارد از بدهی خود را به ایران می‌پردازیم

میهن صنعت: وزیر نفت هند گفت: این کشور آماده پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از بدهی نفتی خود به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، براساس توافق ایران و گروه پنج + یک در نوامبر گذشته، تهران به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی مسدود شده خود در برخی کشورها دسترسی پیدا خواهد کرد. این مبلغ در هشت قسط به ایران پرداخت خواهد شد که با پرداخت قسط 550 میلیون دلاری ژاپن در اول فوریه آغاز شد.

 

مسئولان بانکی کره جنوبی گفته اند این کشور دومین و سومین قسط از طلب‌های نفتی ایران را در ماه مارس در مجموع به مبلغ یک میلیارد دلار پرداخت می‌کند و قسط بعدی در 10 آوریل پرداخت خواهد شد.

 

رائه افزود: ما به محض طی مراحل بانکی آماده پرداخت بخشی از بدهی خود هستیم.

 

وزیر نفت هند همچنین گزارش رویترز را مبنی بر درخواست ایران از هند برای دریافت 1.5 میلیارد دلار از طلب نفتی خود تایید کرد.

 

وزارت دارایی هند در حال آماده کردن کانال بانکی برای انتقال این پول به ایران است.

 

طبق برنامه پرداخت‌ها، ایران در صورت اجرای اهداف تعیین شده در توافق ماه نوامبر می‌تواند در اول مارس یک قسط 450 میلیون دلاری از هند و سپس بدون هیچ شرطی در تاریخ‌های هفتم مارس و 10 آوریل دو قسط 550 میلیون دلاری دیگر را دریافت.

 

پرداخت‌ها به ایران از 15 آوریل به بعد منوط به این خواهد بود که تهران به تعهدات خود برای رقیق کردن تمام اورانیومهای 20 درصدی به پنج درصد عمل کند.

 

هند ماه گذشته واردات نفت خود از ایران را به شکل قابل توجهی افزایش داد ولی مجموع واردات نفت این کشور از ایران در 10 اول سال مالی جاری(آوریل 2013 تا ژانویه 2014) به طور متوسط حدود 201 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل یک کاهش 26 درصدی را نشان می‌دهد.

 

پالایشگاههای هندی از فوریه سال گذشته تاکنون بدلیل جلوگیری از مکانیزم پرداخت از طریق هالک بانک ترکیه تحت فشارهای ناشی از تحریم، 55 درصد طلب نفتی ایران را پرداخت نکرده اند.

 

به گزارش(ایسنا)این پالایشگاهها در حال حاضر تقریبا سه میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارند که با پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون دلار، تقریبا نیمی از این بدهی تسویه می‌شود.

 

همچنین پالایشگاههای هندی 45 درصد مابقی بدهی خود به ایران را نیز به روپیه در بانک یو سی اُ کلکته واریز کرده اند که تهران از آن برای واردات کالا از هند استفاده می‌کند.

 

جدول پرداخت چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پولهای نفتی بلوکه شده ایران و شرایط پرداخت آن طبق توافق نوامبر بر این اساس است:

 

 

اول فوریه
550 میلیون دلار از بانک ژاپن به ایران انتقال یافت

اول مارس
در صورت تایید رقیق شدن نیمی از اورانیوم غنی شده ایران 450 میلیون دلار پرداخت می‌شود

هفتم مارس
550 میلیون دلار پرداخت می‌شود

10 آوریل
550 میلیون دلار

15 آوریل
در صورت تایید رقیق شدن مابقی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران. 450 میلیون دلار پرداخت می‌شود

14 مه
550 میلیون دلار

17 ژوئن
550 میلیون دلار

20 ژوئیه
در صورت تایید اجرای تمام تعهدات ایران 550 میلیون دلار پرداخت می شود

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=43137
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه