میهن صنعت :

وزیر نفت پاکستان: تکمیل خط لوله گاز ایران ۲ سال دیگر زمان می‌برد

میهن صنعت :‌ دولت پاکستان اعلام کرد تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران در خاک این کشور به ۲ سال دیگر زمان نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «کمال خان» وزیر نفت ایالتی تصریح کرد که تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران در داخل خاک پاکستان ممکن است 24 ماه دیگر به طول انجامد.

این در حالی است که طبق توافق امضا شده بین 2 کشور، هر 2 طرف ملزم به تکمیل این پروژه تا دسامبر سال 2014 میلادی هستند.

وی که این موضوع را در پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس مطرح کرد، به جریمه‌های در نظر گرفته شده برای 2 طرف در قرار داد نیز اشاره کرد و افزود: هرگونه کاهش در میزان عرضه یا خرید گاز طبق چارچوب توافق شده در قرارداد و نیز فسخ قرارداد تا پیش از زمان تعیین شده برای آن (25 سال) مستلزم پرداخت جریمه از سوی طرف نقض‌کننده است.

به گفته این مقام پاکستانی، قرار است این خط لوله با طی مسافت 1150 کیلومتری از پالایشگاه گاز «عسلویه» ایران تا مرز پاکستان ادامه داشته باشد که ایران تاکنون 900 کیلومتر از این پروژه را از عسلویه تا «ایرانشهر» تکمیل کرده است.

وزیر نفت ایالتی پاکستان خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها برای احداث 250 کیلومتر باقیمانده از این خط لوله تا مرز پاکستان، در حال طراحی و برنامه‌ریزی هستند و انتظار می‌رود که این پروژه تا 2 سال آینده تکمیل شود.

وی همچنین از تصمیم دولت برای تسریع روند اکتشاف گاز طبیعی در مناطق مختلف پاکستان برای غلبه به بحران انرژی در این کشور خبر داد.

به گفته این مقام دولتی، در پنج سال گذشته، 36 مجوز اکتشاف نفت و گاز از طریق مزایده در اختیار شرکت‌های مختلف نفتی قرار گرفته است.

طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان موسوم به «خط لوله صلح»، خط لوله‌ای به طول 2700 کیلومتر است که قرار است گاز ایران را به پاکستان و هند صادر کند.

پاکستان اسفند سال گذشته به‌رغم فشارهای آمریکا توافقنامه تکمیل پروژه خط لوله ایران در خاک کشورش را به امضا رساند.

اگرچه پس از تغییر دولت در پاکستان و روی کار آمدن حزب «نواز شریف» در این کشور در اردیبهشت سال جاری، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال لغو این طرح افزایش یافت اما مقامات اسلام‌آباد تصریح کردند که مصمم به اجرای این پروژه هستند.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که مقامات اسلام‌آباد طرح اولیه ادامه پروژه خط لوله گاز ایران به چین از طریق خاک پاکستان را نیز تهیه کرده‌اند که این طرح احتمالا تا 3 ماه دیگر نهایی خواهد شد.

براساس توافقات به‌ عمل آمده در زمان احداث خط لوله صلح مقرر شد که گاز ایران از عسلویه به چین برسد و بنابراین پس از اینکه هند به این خط پیوست مقامات ایرانی وارد مذاکره با مقامات چینی در خصوص صادرات گاز به این کشور خواهند شد.

به گزارش فارس، هند از سال 2007 تاکنون به دلیل مسائل سیاسی از پروژه خط لوله صلح کنار رفت اما با امضای توافقنامه احداث این خط لوله در خاک پاکستان بین مقامات تهران و اسلام‌آباد در اسفندماه گذشته، سعی کرد به مذاکرات بازگردد.

گفته می‌شود که پس از توافق اولیه بین اسلام‌آباد و پکن، تهران نیز به ‌طور رسمی در جریان پروژه ادامه خط لوله صلح به چین قرار خواهد گرفت و ممکن است برای توافق کامل بین 3 کشور به زمان بیشتری نیاز باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23408
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه